Využívat ji může bezplatně každý. Jedinou podmínkou je mít mobil podporující operační systémy Android nebo iOS. „Pokud by byl velký zájem i z řad majitelů ostatních platforem, zvážili bychom rozšíření. Zatím jsme ale na začátku a nechtěli jsme utrácet peníze za něco, co by se třeba mohlo ukázat zbytečné," říká radní.

Radní chtěl vědět, kolik je v Praze bazénů

S myšlenkou, aby v Praze podobná aplikace byla, přišel její kolega, radní Jan Vašíček. „V první fázi jsem chtěl zjistit kolik je v Praze bazénů. Na Jižním městě se stavěl bazén a já jsem zjistil, že v Praze jsou bazénů desítky, ale tyto informace nejsou Pražanům k využití," popisuje. Mrzelo ho prý také, že Praha má například informace z dopravních kamer, ale nedokáže je rychle občanům předat. Odtud přišel nápad využít k tomu mobilní telefony.

Není to nápad zcela převratný. „V Praze ale dosud nic podobného nebylo," tvrdí Eva Vorlíčková. Jednou z hlavních předností podle ní je, že aplikace spojí řadu informací, které dosud byly roztříštěny na různých webových stránkách dohromady. „A to velmi přehledně," těší se. Aplikace též má posloužit jako komunikační platforma: občané prostřednictvím ní mohou dát snadno vědět, co je v Praze štve.

Dopravní informace teprve přibudou

Také magistrát si slibuje, že díky novince bude moci snáz komunikovat s občany. „Nechceme nic přivolávat, ale v situaci, jako byly třeba letošní povodně, se ukázalo, že komunikace někdy vázne. I tady může aplikace pomoci," popisuje náměstek pražského primátora Jiří Vávra, který pomohl na vývoj aplikace sehnat finanční prostředky.

Program je zatím v provotní fázi. Neobsahuje tak zatím například podrobnější informace o městské hromadné dopravě. „Samozřejmě s nimi počítáme. Dopravní podnik ale plánuje vlastní mobilní aplikaci, která se bude specializovat na přepravu v Praze. Jak bude připravena, stane se součástí této platformy," říká Vorlíčková.

Uživatelé mohou odesílat fotky přímo úředníkům

Aplikace je podle ní navržena tak, aby do ní bylo možné podobné služby snadno doplnit.

Zatímco jízdní řády nebo informace o výlukách nebudou nic až tak nového, výrazně zjednodušit by se díky aplikaci Pražanům mohlo jednání s úřady. Několika kliknutími lze totiž nahlásit například vandalismus nebo černou skládku. Uživatel může zprávu doplnit fotkou ze svého telefonu. A pak pokliknutím jednoho tlačítka přímo odeslat příslušnému úředníkovi. Odpadají tak mnohdy hodiny hledání „toho, co to řeší". I samotné návštěvy úřadů by díky aplikaci mohly být příjemnější. Program by totiž v budoucnosti měl umožňovat napojení na pořadníky. Občan, který bude na úřadě čekat ve frontě, bude moci i na dálku sledovat aktuální pořadí. Místo dlouhého čekání si tak bude moci zajít třeba na oběd a aplikace ho upozorní, kdy přijde na řadu.

Tři otázky pro náměstka pražského primátora Jiřího Vávru

I díky jeho podpoře aplikace Praha chytře vůbec mohla vzniknout. Náměstek pražského primátora Jiří Vávra, který zodpovídá za finance, totiž na ni uvolnil potřebné prostředky. Říká ale, že se na ni těší i čistě z pohledu uživatelského.

Čím vás osobně zaujala aplikace Praha chytře?

Na aplikaci mne zaujala zejména možnost mít vždy po ruce informace o dění v Praze. Jednoduše vytáhnout mobil, otevřít si aplikaci a najít si, co zrovna potřebuji vědět. Aplikace je navíc stále aktualizována, takže se dostanu k čerstvým údajům.

Jakým způsobem jste podpořil její vznik?

Každý projekt něco stojí. A jelikož jsem náměstkem, který má na starosti finance, podpořil jsem její vznik hlavně po té zdrojové stránce.

Na kterou část aplikace se nejvíc těšíte? Kterou budete sám nejčastěji používat?

Mně osobně se asi nejvíce hodí aktuální data o dopravě. Díky aplikaci se můžu podívat na záběry z kamer, zkontrolovat průjezdnost Prahou nebo zjistit, kde mohu zaparkovat.