Ekonomové si myslí, že sázka na jednu kartu představuje pro aerolinky riziko. Cestovní kanceláře zase musejí svým klientům zajistit nové přepravce.
ČSA nyní budou provozovat se svými partnery například linky do Amsterdamu, Barcelony nebo Madridu. „Například do Amsterdamu ve spolupráci s partnery zůstávají v letovém řádu čtyři frekvence denně, do Madridu dvě denně, zachována je také linka do Barcelony,“ uvedla mluvčí společnosti Hana Hejsková.
Nicméně na některých linkách už nebudou létat letadla ČSA, i když budou v jejich letovém řádu nadále označovány kódem OK. To je třeba případ Helsinek. „Pro cestující jsou tak obchodním partnerem a garantem dopravy a služeb i nadále České aerolinie. Z pohledu cestujícího se tak nic nemění,“ doplnila mluvčí.
Některé pozice však společnost hodlá vyklidit. Už před časem oznámila, že kvůli výraznému poklesu poptávky vyškrtne z letového řádu kyperskou Larnaku, Oslo, makedonskou Skopje či Atény. Nově přibilo Tbilisi, kam přestane létat na konci května.
Posílená Moskva
Přitom aerolinky napínají zrak právě na Východ. Sice mezi západoevropskými destinacemi přibude Ženeva a nabídnou i více letů do Paříže, už před časem oznámily, že chtějí do svého letového řádu nově třeba Ufu nebo Nižnij Novgorod a počítají s posílením letů do Moskvy, Baku, Taškentu a dalších míst na Východě.
„Chtějí se orientovat na Rusko, ale přílišná orientace na jeden trh je riziková. Jestliže samy přestanou létat do určitých destinací, návrat už je složitější,“ míní například analytik společnosti Cyrrus Ondřej Mordvanský.
Jenomže se změnou letového řádu mají problémy třeba cestovní kanceláře. „Omezení leteckých spojů českých aerolinek představuje pro české cestovní kanceláře a prodejce letenek samozřejmě značnou komplikaci. Pokud cestovky a prodejci již některé linky na tyto spoje prodali, pak musejí lety svým klientům přebookovat či vrátit peníze za letenku a servisní poplatek,“ řekl tajemnice Asociace českých cestovních kanceláří a agentur Kateřina Petříčková.
Nicméně tyto změny považuje za běžnou situaci, neboť dopravci se změnou letového řádu velmi často omezují některé lety. „Cestovky a prodejci byli o zrušení některých spojů informováni dlouho dopředu, některé změny jsou však nečekané,“ dodala tajemnice.