Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Loď z PET lahví vypluje na trasu Nymburk – Hamburk

Dva dobrodruzi, kteří se rozhodli plout lodí z PET lahví z Nymburka do Hamburku, finišují se stavbou plavidla. Na menší loďce minulý týden Jakub Bureš zdolal trasu Nymburk – Mělník.

17.5.2014
SDÍLEJ:

POHONNÁ JEDNOTKA, konstruktéři a cestovatelé v jednom. Vlevo Jan Kára, napravo Jakub Bureš. Foto: Deník/Josef Podolák

Dva dobrodruzi, kteří se rozhodli plout lodí z PET lahví z Nymburka do Hamburku, finišují se stavbou plavidla. Na menší loďce minulý týden Jakub Bureš zdolal trasu Nymburk – Mělník.

Druhý z kamarádů, Jan Kára, byl stejně udivený, jako náhodní svědci Jakubovy plavby. „Vůbec jsem o tom nevěděl. Kuba prostě vzal plastové láhve, co nám zbyly, a postavil si malý člun. V pátek 9. května mi volal, že doplul do Mělníka a já se divil, co tam dělá," směje se ostřílený cestovatel Kára.

Jakub Bureš si tak soukromě splnil svůj cíl z minulého roku, kdy se o stejnou plavbu pokusil, ovšem tehdy nebylo plavidlo tolik konstrukčně sofistikované 
a cesta se nezdařila. Tentokrát na své loďce musel překonat sedm jezů. Pro větší loď je to hračka. Vodní cesta je veřejná 
a provoz plavebních komor hradí stát, takže výškové rozdíly plavidlo hravě překoná na zdymadle. V případě Jakubovy lodě to tak snadné nebylo.

„Praktikoval jsem to tak, že jsem před jezem vytáhl loď na břeh a přenesl ji i s barelem, ve kterém jsem měl svoje věci, na druhou stranu. V některých místech jsem s lodí na zádech bohužel musel jít i dva kilometry, než jsem našel vhodné místo s bezpečným přístupem do vody. Naštěstí je ta loďka lehká," říká jakoby nic pohodový dobrodruh.

Vraťme se ale ke stěžejnímu tématu, tedy připravované plavbě do Hamburku. Loď z pěti tisíc PET lahví už dostává finální tvar, co ale oba nadšence zlobí, je šlapací mechanismus. 
„V podstatě bychom nemuseli mít žádný pohon. Ponton z PET lahví má výborný vztlak a do toho Hamburku bychom dopluli, 
i kdybychom se odpichovali pětimetrovým bidlem ode dna, nebo se jen nechali unášet řekou. My ale chceme mít taky nějakou rychlost," říká Honza Kára.

Zdrojem pohybu má být 
v tomto případě šlapací mechanismus ze starých horských kol, který pohání lopatky z tabulí plechu. Kluci v pohonném systému nechali dokonce i původní přehazovačky, jak ale shodně se smíchem říkají, jestli to k něčemu bude, není zatím úplně jasné. Proč to ale nezkusit, že?

Plavidlo samo a cesta jako taková aspirují na několik rekordů. „Loď, kterou stavíme, má 
v nejdelším bodě 10 metrů a její šíře činí 4 metry. Rekord v počtu použitých lahví pokoříme dvojnásobně. Pohon jsme zvolili šlapací. Loď díky tomu nepotřebuje žádné povolení, prospívá to našemu zdraví a především se můžeme pokusit o zapsání dalšího rekordu a to o nejdelší českou plavbu na šlapadle," vysvětluje unikátnost celého počinu Jan Kára.

Loď nebude pouze z plastu. Kvůli velkým rozměrům je nutné lahve upevnit na rám z dřevěných latí. Na něj ukotvit šlapací mechanismus, lopatková kola, kormidlo a stěžeň.Všechny použité materiály jsou recyklovatelné a většina částí už také recyklovaná. Třeba kovový rám je z rozbitých střech benzínových čerpaček. Dřevo dostali darem a od sponzora mají fotovoltaické panely, které budou živit osvětlení. Kluci vyplují 
v sobotu 28. června a zhruba za měsíc by měli přirazit v cíli.

JOSEF PODOLÁK

Autor: Redakce

17.5.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Filmový režisér Jiří Menzel představil a podepisoval v Brně svou novou knihu.

Jiří Menzel je v péči specialistů Ústřední vojenské nemocnice ve Střešovicích

Jana Nečasová
AKTUALIZOVÁNO
13 8

Vinna. Nečasová zneužívala Vojenské zpravodajství, dostala dva roky podmíněně

AKTUALIZOVÁNO

Krnáčová bere za úspěch otevření Blanky. Praha se nových tratí zatím nedočká

/VIDEO/ Doprava v Praze, kompetence magistrátu a městských částí, otázka AirBnB či celkové plnění programu pražské koalice. O tom všem a dalších problémech, které trápí Pražany, Deník ve středu diskutoval s pražskou primátorkou Adrianou Krnáčovou. Celou debatu si můžete přečíst v on-line reportáži.

DOTYK.CZ

Před 42 lety ve Španělsku padla diktatura, svobodu zaštítil král

Španělsku neomezeně velel od roku 1939, nyní, ve večerním čase 20. listopadu 1975 umírá. Francisco Franco je klidný. Pečlivě, dlouhých šest let předával moc monarchovi Juanu Carlosovi I. Franco věřil, že král půjde v jeho šlépějích, že Španělsko bude nadále katolickou diktaturou. Franco, pohřbený v posvátném Údolí padlých, se bude muset obracet v hrobě.

Už milion Čechů používá v televizi „červené tlačítko“

Nestihli jste poslední díl oblíbeného seriálu? Nevadí, prostě si ho v televizoru pustíte ze záznamu. Mezi Čechy je čím dál populárnější sledovat televizní programy nikoliv v reálném čase, ale až zpětně. 

Romové jen kradli, Ukrajinci při tom i vraždili: prohlédněte si nejlepší videa

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku ve dnech 20. a 21. listopadu 2017.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT