Lodě v modrobílých barvách kotvící v přístavišti u hlavní pláže v Doksech už nespí. Chlapi ze společnosti Regata Máchovo jezero dokončují jejich přípravu na novou sezonu.

Po zimě se kolem pobřeží jako první z různorodé flotily čtyř motorových plavidel šine šestnáctimetrový Hynek. Pojme maximálně 70 pasažérů a je celoročně nejvytíženější. „Vyplouvá vždy jako první a poslední jde z vody. Ten se nezastaví,“ poznamenává ředitel Regaty Vladimír Reichert.

Na Velikonoce tu počítají s větším turistickým ruchem, a tak naplánovali s lodí Hynek okružní plavby. Začínají na Velký pátek 19. dubna a pokračují každý den až do Velikonočního pondělí, kdy zde oslavy svátků jara vyvrcholí. „Loni si jich užilo mnoho návštěvníků Doks a věřím, že tomu tak bude i letos. Pozdější termín Velikonoc navíc slibuje lepší počasí. Výlet lodí lze spojit s hezkým víkendovým pobytem v Máchově kraji,“ říká Reichert. „Vždy ale záleží na počasí, dostatku vody a chuti veřejnosti.“

Ředitel odhaduje, že za jednu sezonu na zdejších „parnících“ sveze 40 až 50 tisíc lidí. „Zájem o plavbu na lodích postupně ale jistě roste. Přišli jsme i s řadou mimořádných nabídek, jako jsou svatby nebo focení západů slunce,“ líčí Reichert.

Právě podvečerní plavby, kdy si lidé náruživě fotí zapadající slunce, se staly hitem. „Další novinkou byly romantické večeře na lodi. Zájemci si ji objednali v hotelu Port, který na palubu přichystal vše potřebné, a lidé při okružní plavbě jedli,“ zmiňuje Reichert.

Hlavní sezona začne v červenci, kdy budou lodě v každodenním provozu. Zatím vyplouvají jen na objednání. Do nezbytné údržby lodí a jejich přípravy na novou sezonu se zaměstnanci Regaty pustili ihned po skončení předchozí sezony. Na zimu nesmí v lodích zůstat ani kapka vody, aby nezmrzla a nepoškodila strojní a jiná zařízení. Během období klidu musí lodníci vyměnit u všech motorů oleje, vyčistit filtry, opravit lavičky, střechy a vůbec připravit svá plavidla na technické kontroly, které provádí odborníci ze státní plavební správy.

„Přes zimu jsme dělali opravy a údržbu, i když se snažíme o lodě poctivě starat celý rok,“ ujišťuje kapitán Patrik Eberhalt. Jak prozrazuje, vždy po letní sezoně se s kolegy jedou podívat někam na „konkurenci“. Na Lipno, Orlík nebo Hracholusky. „Troufnu si tvrdit, že naše lodě máme ve srovnání s jinými ve velice dobrém stavu,“ říká Eberhalt.

Aktuálně tu dávají do pusu lodě Hynek, Jarmila a Máj. Na nový vzhled čeká ještě Racek. „Přeci jen je to velká investice,“ přiznává kapitán.

V čase letních prázdnin vyplouvají parníky na vyhlídkové plavby z přístaviště v Doksech a ze Starých Splavů. Vyhlídková okružní jízda v hlavní sezoně trvá 70 minut, dospělého stojí 140 korun, dítě od čtyř let pak polovic. V červenci a srpnu zajišťuje Regata navíc pravidelnou lodní přepravu podle jízdního řádu, něco jako MHD. Během plavby zakotví u osmi zastávek.

Někdejší Velký rybník založil v roce 1366 císař Karel IV. a dnes je jediným místem v Libereckém kraji, kde mohou plout velké výletní lodě. Zaujímá rozlohu 284 hektarů. Hladinu jezera začal v roce 1920 křižovat malý dýmající parník Greif. Nejstarší lodí flotily na Máchově jezeře je Jarmila alias Marie z roku 1924, která pochází z Berlína, stejně jako o šest let mladší a o maličko větší Hynek.

Naopak nejmladší je Racek vyrobený v Budapešti v roce 1966. Tento model přezdívaný lodníky „Maďarka“ je v republice asi nejrozšířenější. „Je to dobře postavená loď, dobře ovladatelná a celá z hliníku,“ podotýká kapitán Patrik Eberhalt. Největší a jakousi vlajkovou lodí je 80tunový Máj vyrobený v roce 1959 ve Štěchovicích přímo pro Máchovo jezero.