Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Na babetách ujeli na Islandu dva tisíce kilometrů. Trajekt domů málem nestihli

Šestičlenná skupina cestovatelů na babetách ujela za třiadvacet dní po Islandu téměř dva tisíce kilometrů. Putování za krásami Islandu mělo svá úskalí, cestu jim ztěžovalo počasí a nepřítomnost asfaltových cest.

17.11.2017
SDÍLEJ:

Šestičlenná skupina cestovatelů na babetách ujela za třiadvacet dní po Islandu téměř dva tisíce kilometrů.Foto: Dan Peprník

Skupina cestovatelů, říkající si Babetta maniaci, už na babetách projela Rakousko, Ukrajinu a okolí Černého moře, tentokrát za třiadvacet dnů zdolali i Island. Šestičlenná skupina po divokém Islandu urazila na babetách skoro dva tisíce kilometrů. „Byla to pro nás naprosto nová zkušenost. Spaní pod širákem na něm nepřipadalo v úvahu. Zima, vlhko a často pršelo a foukalo, museli jsme mít stany a pořádné spacáky. Kvůli tomu se zvedla oproti předchozím cestám i zátěž, kterou babety musely nést. Bylo to složitější kvůli počasí a terénu, cesty bez asfaltu, sopečný popel a díry,“ vysvětluje člen skupiny Libor Vávra.

Babety měly co dělat, aby všechno vybavení i s jejich jezdci unesly. „Průměrně jsme mohli každý vést kolem čtyřiceti kilogramů zavazadel. Náš nejlehčí člen, který váží pětasedmdesát kilo, mohl vést až kolem padesáti. Vzhledem k tomu, že babety mají nosnost asi 80 kilogramů, jsme rádi, že to stoje zvládly. Když vezmeme v potaz, že náš nejtěžší člen váží 130 kilo a ještě k tomu má 40 kilová zavazadla, je to skoro zázrak,“ usmívá se Vávra.

Auty se dopravili spolu s babetami do Dánského přístavu Hirtshals a trajektem pokračovali až na Faerské ostrovy, kde na babetách strávili dva a půl dne. Tam je taky zastihl první zádrhel. „Výmolů a různých překážek na cestách bylo opravdu hodně, ale hlavně kvůli nárazům odcházelo hodně součástek. První závada nás zastavila na Faerských ostrovech, tam jsme zjistili, že dopotřebováváme poslední zapalovací cívku, protože jsme ostatní zapomněli někde doma. Takže jsme se modlili, ať už nám ta elektronická součástka neodejde. Potom se nám to samozřejmě pokazilo na Islandu. Závadu jsme řešili skoro dva dny, nakonec se nám díky desítkám hovorů odborníkům a štěstí podařilo součástku improvizovaně nahradit. Byl zázrak, že to fungovalo. Už jsme skoro přemýšleli nad alternativou, jak se dostat domů,“ vzpomíná cestovatel.

Největší výzvou pro cestovatele byl průjezd přes Islandské vnitrozemí, kdy babety musely vydržet 250 kilometrů v pustu a prázdnu. „Široko daleko nikde nic, nebylo jisté, jestli to ty stroje zvládnou. My si byli jistí, že to zvládneme, ale nebylo to jen na nás… Nakonec to ale vydržely,“ říká Vávra.

Úmorná únava a nepřízeň okolí ale stála za to. Podle Vávry je babeta pro cestovatele ideální stroj, protože se může při jízdě kochat. „Nejvíc nás zaujala Ďáblova kuchyně, okolí jezera Myvatn a překrásné vodopády Dettifoss. Krajina na Islandu je přeci jen mladší než krajina v České republice, a tak se co chvíli mění, to na tom bylo překrásné,“ vysvětluje Vávra.

Cestovatelé vybrali značnou částku, přesto jim na cestu ale nevystačila. „Přes Startovač se nám podařilo vybrat 204 tisíc, ale protože nejsme natolik známí, tak jsme tomu do značné míry pomohli sami. Víceméně nám peníze vystačily na lístek na trajekt a potom nám zbylo akorát pár tisíc,“ říká Vávra.

Kvůli podcenění islandského terénu málem nestihli trajekt, tím by jim propadla drahá jízdenka propadla. „Řekli jsme si, že ujedeme tak 160 kilometrů za den, a kdyby tomu tak bylo, měli bychom na Islandu tři volné dny. U Černého moře se nám dařilo ujet 240 kilometrů za den. Takže přestože jsme to značně podhodnotili, přijeli jsme do přístavu čtyři hodiny, předtím, než nám měl trajekt odplout,“ vzpomíná Vávra s úsměvem.

Na cestách po Islandu moc lidí nepotkávali, ale když už potkali, překvapilo je zajímavé zjištění. „Neznámo proč jsme se nejčastěji potkávali s Čechy, protože jich tam dost pracuje a cestuje. S Islanďany jsme moc do styku nepřicházeli, když už jsme ale přicházeli, uměli solidně anglicky, jeden nám pomáhal i s jedním technickým problémem na babtetě, “ vysvětluje cestovatel.

Každý člen má v cestovatelském týmu svou unikátní úlohu, tento rok se počet členů o jednoho rozšířil. „Někdo z nás se stará o organizaci, někdo o technickou stránku, také máme elektrikáře, protože právě v elektrice babet bývá nejčastěji zakopaný pes. Nově jsme do skupiny přivítali kameramana, který celou cestu natáčel a fotil, aby z toho případně mohl vzniknout nějaký cestovatelský dokument, který bychom mohli prezentovat po různých cestovatelských kinech,“ vysvětluje Vávra.

Babetta maniaci se po náročné cestě nakonec nerozpadli, přestože k tomu kvůli vyčerpání neměli daleko. „Po cestě po Islandu zprvu vypadalo, že už žádná další cesta nebude, protože jsme toho měli úplně plné zuby. Potom se ale vody uklidnily, nevíme přesně, kam bychom mohli jet příště, ale rozhodně někde mimo Evropu,“ svěřuje se Vávra.

ALAN CHUMCHAL

Autor: Redakce

17.11.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Výroba - Výroba Zámečníci strojů 22 000 Kč

Zámečníci strojů OBSLUHA CNC OHRAŇOVACÍHO LISU. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Pružná pracovní doba, úvazek: . Mzda min. 22000 kč, mzda max. 29000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Praxe vítána, popřípadě zaučíme, benefity dle firemních směrnic;, , Kontaktovat nás můžete e.mailem, telefonicky nebo osobně v době od 7:00 - 15:00 hod.. Pracoviště: Siag stahlbau - provoz běrunice, Městecká, č.p. 21, 289 08 Běrunice. Informace: Petr Hartman, +420 608 233 558.

Doprava a logistika - Řidič kamionu mezinárodní doprava 42 000 Kč

Řidič kamionu APL Transport přijme řidiče kamionu MKD na stálou linku CZ-D-CZ. Nová vozidla MAN, DAF. Volné víkendy. Dodržujeme AETR. Celá mzda na pásce, včetně diet a zákonných příplatků 42.000 Kč + osobní ohodnocení.

Výroba - Výroba Zámečníci strojů 19 000 Kč

Zámečníci strojů ZÁMEČNÍK. Požadované vzdělání: nižší střední odborné. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 19000 kč, mzda max. 20000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Osobní kontakt. Jedná se o zámečnické práce, vyučení v oboru není podmínkou, výhodou je praxe. Pracovní doba od 6-14:30 hodin. Výhody: příspěvek na stravování, 23 dnů dovolené. Kontakt: telefonicky, e-mailem, osobně na pracovišti PO-A od 7-14 hodin. Pracoviště: Hydraulik servis cz, s.r.o., Krenišovská, č.p. 226, 788 13 Vikýřovice. Informace: Rostislav Urban, +420 602 738 674.

Informační technologie - Informační technologie Programátor 24 000 Kč

Vývojáři softwaru Vývojáři softwaru. Požadované vzdělání: vysokoškolské. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 24000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Adresa: Vyskočilova č.p. 1561/4a, Michle, Kontakt: Mejtský Miroslav, tel.: 604298953, e-mail: hlasenkavolnehomista@gmail.com, , Požadavky: Ruština na úrovni rodilý mluvčí výhodou, vysokoškolské vzdělání v oblasti počítačové vědy., Zájemci nechť zašlou svůj struturovaný životopis s motivačním dopisem na výše uvedenou e-mailovou adresu.. Pracoviště: Skype czech republic s.r.o. mvp vyskočilova, Vyskočilova, č.p. 1561, 140 00 Praha 4. Informace: Miroslav Mejtský, +420 604 298 953.


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Donald Trump
4 8

Trump obrátil: Rusové se do voleb v USA vměšovali, ale výsledek neovlivnili

Vteřiny dne 17. července 2018

Diplomkový skandál, volný obchod s Japonskem a nejbohatší Bezos: Vteřiny dne

AKTUALIZOVÁNO

Převrácený náklaďák s hašeným vápnem zavřel kvítkovickou křižovatku

/FOTOGALERIE/ Ke střetu dvou osobních vozidel a nákladního automobilu došlo v úterý krátce po devatenácté hodině na křižovatce v Otrokovicích-Kvítkovicích. Nehoda se obešla bez zranění osob. Vozidla místem ale neprojedou.

Co si to dovoluješ? osopil se britský bulvární deník Daily Mirror na Trumpa

Britské bulvární noviny Daily Mirror se ostře pustily do amerického prezidenta Donalda Trumpa, který prý při své nedávné návštěvě Británii hrubě urazil. Kromě mnoha dalších výhrad vyčetl deník Trumpovi i to, že se odvážil posadit se do křesla po legendárním britském premiérovi Winstonu Churchillovi. 

Změna ve vnímání historie? Archeologové nalezli chléb starý přes 14 tisíc let

/VIDEO/ Zajímavý objev učinili vědci na severovýchodě Jordánska. Nalezli zde totiž spálené zbytky chlebových placek, o kterých se domnívají, že jsou 14 500 let staré. Překvapivé podle nich je, že lidé pravděpodobně pekli chleba nejméně pět tisíc let před tím, než se došlo ke vzniku zemědělství a kultivaci obilovin. Informoval o tom server BBC.

Báňští záchranáři zasahují po důlním otřesu

V důsledku důlního otřesu, který se projevil v úterý po 18. hodině, zasahují v černouhelném podzemí na Karvinsku báňští záchranáři. 

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT