Motoráky byly rychlíkové osobní železniční vozy, které byly vyráběné v letech 1934 až 1936 pro Československé státní dráhy ve Škodě Plzeň. Celkem jich bylo vyrobených čtrnáct.
Několik chátrajících vraků se zachovalo do konce 20. století. V lokomotivním depu ve Vrútkách byl v letech 1996 – 1998 renovovaný právě vůz M 274.004 s pomocí dílů z dalších dvou vozů určených k sešrotování.
Jako pojízdný historický exponát byl zprovozněný v roce 2000 a společně s renovovaným přípojným vozem Calm 5-0038 je využívaný k nostalgickým, prezentačním a komerčním jízdám na Slovensku i v zahraničí.
Příjezd unikátního „Modrého šípu" do Benešova spolek Posázavský Pacifik domluvil při jarní jízdě jejich, na Benešovsku dobře známé, motorové lokomotivy T435,003 „Hektor" na oslavách výročí železnice na Slovensku.
Bude pendlovat mezi Sedlčany a Štětkovicemi
Exponát dorazí do Benešova v pátek 9. září navečer. V plné parádě se „Modrý šíp" předvede v neděli 11. září při zvláštních jízdách pro veřejnost na trati Olbramovice – Sedlčany, kdy bude střídavě pendlovat mezi Sedlčany a Štětkovicemi spolu s benešovskou soupravou krémově červených „Balmů" tažených „Hektorem".
V Sedlčanech na nádraží se odehraje v 10 hodin slavnostní uvítání s hudebním doprovodem a ukázkou provozu zahradní železnice. K prohlídce bude přistavený zrekonstruovaný salónní vůz Posázavského Pacifiku.
Ve Štětkovicích budou oba historické vlaky k vidění společně při křižování mezi 11.45-11.50 a 13.25-13.30.
Modré šípy vyráběli v Plzni, Brně a nakonec v Praze
Flotilu „Modrých šípů" (kromě řady M 274.0 ze Škody Plzeň i řady M 273.0 od Královopolské strojírny Brno a M 275.0 ze smíchovské Ringhofferky) objednalo tehdejší československé ministerstvo železnic pro ČSD začátkem 30. let. Jejich úkolem mělo být zrychlení a zkvalitnění dopravy na méně vytížených rychlících.
První pětikusová série řady M 274.0 byla vyrobená ve Škodě Plzeň v roce 1934. Následovaly tři vozy v roce 1935 a v roce 1936 posledních šest kusů. Deset vozů bylo přidělených do Prahy a čtyři do Bratislavy společně s přípojné vozy řady Calm (výrobce Ringhoffer).
Jezdil přes Benešov do Českých Budějovic
„Modré šípy" řady M 274.0 byly nasazované například na rychlíky z Prahy do Mostu, Teplic, Plzně a Českých Budějovic. Z Bratislavy do Žiliny a Zvolena. Za druhé světové války byl jejich provoz nejprve omezený a nakonec byly kvůli nedostatku pohonných hmot odstavené.
Po válce opět jezdily na různých rychlících. Některé z nich byly předané z Prahy a Bratislavy do Plzně či Brna. První ze 14 škodováckých „Modrých šípů" byl zrušený v roce 1952 kvůli dodávkám nových a modernějších motorových vozů řady M 262.0.
Jejich vyřazování v 50. letech minulého století pokračovalo. Poslední dojezdil v osobní dopravě v roce 1959. Některé vozy řady M 274.0 byly upravené na služební a využívala je Elektrizace železnic.
(s využitím informací Wikipedie a Posázavského Pacifiku)