Čtyřnápravová tramvaj z roku 1916 z Basileje nebo motorový vůz z produkce RAW Berlin s vlečňákem vyrobeným v pražské ČKD v roce 1967. Tři úctyhodné mašiny o hmotnosti několika tun zdobí od začátku prázdnin nádvoří Technického muzea v Liberci. To se kromě historických automobilů a letecké techniky snaží expozici rozšířit také o dopravní prostředky, které sloužily městské hromadné dopravě nejen u nás, ale po celé Evropě.

Třeba právě zmíněná tramvaj předválečné výroby vozila cestující ve švýcarské Basileji až do roku 2002. „Do Liberce už ale doputoval ze soukromého Bahnmusea v Kerzers,“ prozradil Tomáš Krebs, předseda libereckého Boveraclubu, který je garantem této expozice.

Tramvaj s vlečňákem zase pochází z německé Jeny. „Jedná se o soupravu jedenáctitunového motorového vozu a osmitunového vlečného vozu. Vlek byl podle německé dokumentace v roce 1967 vyroben v Praze v tehdejší ČKD, motorový vůz pak pochází z roku 1973,“ popsal Krebs.

Nadšenci z muzea a Boveraclubu zachraňují a opravují staré tramvaje už dlouhá léta. Tentokrát šlo ale o mimořádný kousek. Nejen kvůli vzdálenosti, ale i z pohledu logistiky. Přemístit tramvaje z nádvoří muzea dovnitř pavilonu nebylo jen tak.

V den „D“ se do muzea na Masarykově třídě sjely autojeřáby a speciální návěs. Stěhování tramvají z jejich dočasného stanoviště mohlo začít. Návštěvníci Liberce se zatajeným dechem pozorovali souhru obou jeřábníků, kteří několikatunové kolosy zvedali a přemisťovali vzduchem jako dětské hračky. Těžkotonážní balet trval zhruba tři hodiny. Teprve pak mohly být tramvaje naloženy na návěs a převezeny k připraveným kolejím.

„Nejprve bylo nutné vytvořit provizorní šedesátimetrové kolejové propojení mezi venkovním prostorem a expozicí v pavilonu,“ popsal technickou stránku věci ředitel muzea Jiří Němeček. Dodal, že dobrovolníkům museli s tak náročnou operací pomoci zkušení odborníci z libereckého dopravního podniku.

V PLÁNU JSOU I LETADLA

Expozice městské hromadné dopravy by měla být hotova do konce letošních prázdnin. Postupně se muzeum rozroste také o historii železniční dopravy a letectví a v plánu je dokonce i malé letiště. „Žádná letadla by tu sice nestartovala ani nepřistávala, ale atmosféra by měla odpovídat skutečnosti, a to včetně malé přistávací dráhy,“ doplnil k plánům Jiří Němeček.

Expozice by měla navázat na odkaz Vyšší odborné školy pro letecké mechaniky, která v Liberci krátce po válce fungovala. Technické muzeum v Liberci vzniklo z podnětu technických nadšenců teprve před čtyřmi lety. Rozkládá se ve třech pavilonech bývalého areálu Libereckých výstavních trhů (LVT). Kromě dopravních prostředků tu lidé naleznou také část věnovanou průmyslové minulosti Liberce včetně několika technických unikátů, které vznikaly ve výzkumném ústavu textilním.