Otevíráme zlatou bránu olympijského turnaje, jsme olympijští vítězové. Přepište dějiny, Česká republika vyhrála zimní olympijské hry v ledním hokeji, šílí radostí televizní komentátor Robert Záruba a s ním i další miliony lidí včetně členů národního hokejového týmu.

Dva dvaceti tunoví draci z kovu a skla se vlní nad hlavami návštěvníků hotelu Imperial Pacific na ostrově Saipan v Tichomoří.
Největší svítící šperk vznikl v Novém Boru. Nyní usiluje o světový rekord

Je 22. února 1998, něco před 6 hodinou ráno našeho času, když v japonském Naganu parta kolem Jágra a Haška triumfuje v Turnaji století. V tu chvíli už je nedaleko vládní letoun Tupolev TU-154M (OK-BYZ / 1016) „Zuzana“, který tým snů dopraví zpět do vlasti. Letoun, který získá záviděníhodnou přezdívku Naganský expres.

Otevírací doba v muzeu

DUBEN - ŘÍJEN
Od 1. dubna do 31. října otevřeno denně včetně dnů volna a státních svátků

Duben, červen, září a říjen:
9:00 - 12:00 a 12:30 - 17.00
Poslední prohlídka je vždy 30 minut před ukončením návštěvní doby.

Červen, srpen: 
9:00 - 20:00

Adresa a kontakt
Letecké muzeum v Kunovicích
pobočka Slováckého aeroklubu Kunovice, Letecká 1383

Mobil: 728 410 274

Zdroj: Letecké muzeum Kunovice

Doslova jako vlastní knipl zná stroj palubní inženýr Karel Burger. Ten totiž celých patnáct let své bohaté praxe strávil právě na tomto typu letadla. Poslední roky pak výhradně v „túčku“, které nadobro zaparkovalo v Leteckém muzeu v Kunovicích. „Byly to dobré stroje, které nás nikdy nenechaly na holičkách,“ vzpomínal. Stejně jako vážené palubní osazenstvo, v němž nechyběli ani prezidenti.

„Nejsložitější jsme to měli s prezidentem Václavem Havlem. To se paní Dagmar při mezipřistání na Islandu třeba doslechla, že kousek od letiště mají zajímavé termální lázně, a čtyři hodiny na ně musela posádka čekat v letadle,“ líčil jeden ze svých zážitků.

Kvůli neustálému zapomínání se často dostával do časové tísně také s někdejším ministrem financí Pavlem Mertlíkem. „Letadlo se už pomalu rozjíždělo, když ministr zjistil, že mu chybí nějaké podklady. Tak jsme museli počkat, než se najdou. Naopak nejlepší zkušenosti mám z letů s Milošem Zemanem, který nám vždy přišel po přistání poděkovat. Slyšel jsem, že to dělá dodnes,“ popisoval Karel Burger své zkušenosti.

Velký přelet 

I ten nejlepší stroj však jednou dolétá, a platí to také o věhlasném „túčku“. Na letišti v Praze-Kbelích čekalo na finální pokyn majitele, který měl znít: „Sešrotovat“. A to by bylo nejen Karlu Burgerovi líto. „Dal nám vědět, že bychom mohli letoun při troše úsilí získat,“ popsal šéf kunovického Leteckého muzea Martin Hrabec. Vznikl tak plán, jak uchovat letadlo pro další generace. Dostal název Velký přelet.

Zázrak mezi vinohrady. Jihomoravské Němčičky se pyšní nejníže položenou sjezdovkou ve střední Evropě
Zázrak mezi vinohrady. Němčičky mají nejníže položenou sjezdovku střední Evropy

Cílem plánu bylo získat a přepravit 55 tun těžký stroj po silnici do 380 kilometrů vzdálených Kunovic. To představovalo obří technickou logistickou výzvu čítající i téměř 10 tisíc hodin dobrovolnické práce. Tedy odmontovat křídla a i s trupem naložit na dostatečnou nákladní techniku, následně pak zajistit průjezd přes celou republiku. A pak vše zase smontovat dohromady. Podařilo se. Za téměř čtyři roky. Za cenu stovek tisíc korun.

„Ještě to musím rozdýchat, ale je to krásný pocit. Je to tady, dokázali jsme to. Všem, kteří to všechno dělali zdarma a ve svém volném čase, patří velký dík,“ povídal dojatě kapitán Velkého přeletu Martin Hrabec, když Naganský expres dokončil v Kunovicích svou pouť.

Na začátku března 2018 se do Frymburka na bruslení sjely tisíce lidí.
Zážitek na celý život. Lipenská ledová magistrála se pyšní světovým rekordem

Fakta o letounu

* Posádka: 4 až 5 + 3 až 5 palubní personál
* Maximální počet přepravovaných osob: 116 / 120 / 154 / 180 (dle verze a konfigurace)
* Rozpětí křídel: 37,55 m
* Délka: 47,95 m
* Výška: 11,40 m
* Prázdná hmotnost: 55 300 kg
* Maximální náklad: 18 000 kg
* Vzletová hmotnost: 90 000 kg
* Max. hmotnost: 100 000 kg
* Cestovní rychlost: 860 km/h
* Maximální cestovní rychlost: 935 km/h
* Maximální rychlost ve výšce 12 000 m: 950 km/h
* Přistávací rychlost: 230 km/h
* Délka dráhy pro vzlet a přistání: 2 500 m
* Praktický dostup: 11 700 m
* Max. dostup: 12 500 m
* Dolet bez přídavných nádrží: 3 900 km
* Dolet s maximální zásobou paliva a 5450 kg nákladu: 6600 km
* Motor: 3× dvouproudový Solovjev
* Maximální zásoba paliva: 50 300 l / 39 750 kg
* Palivo: letecký petrolej

Zdroj informací: Letecké muzeum v Kunovicích