Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Naučné stezky podél pěti plzeňských řek jsou kompletní

Mže, Radbuza, Úslava a Úhlava, které dohromady tvoří Berounku. Podél všech pěti plzeňských řek jsou umístěny informační tabule s historií a zajímavostmi. Poslední série tabulí přibyla v těchto dnech k Úhlavě.

25.6.2015
SDÍLEJ:

Řeka ÚhlavaFoto: Miroslav Kopecký

„Procházka od soutoku Úhlavy s Radbuzou za plzeňským Škoda Sport parkem až k vrchu Valík zabere příjemné dvě hodinky chůze," říká vedoucí ateliéru životního prostředí Útvaru koncepce a rozvoje města Plzně Pavlína Valentová. Trasa je dlouhá 5,5 kilometru, vede proti proudu přes Hradiště s pravěkými valy a příkopy, Černice a Radobyčice až k Valíku.

Lidé, kteří se podél Úhlavy vydají, se mimo jiné dozvědí, že Úhlava je jedinou řekou na území Plzně, která nikdy nebyla stavebně regulována a zůstala přirozeným tokem. Je zdrojem pitné vody pro Klatovsko a Domažlicko (díky přehradě Nýrsko) i pro celou plzeňskou aglomeraci. „Úhlava je zajímavá rovněž množstvím mlýnů, které se zde v minulosti nacházely. Dva z nich, v Černicích a Radobyčicích, jsou v provozu ještě dnes jako malé vodní elektrárny," doplňuje autorka textů na tabulích Kateřina Caisová z Krajského centra vzdělávání a Jazykové školy v Plzni.

Nápad na vznik naučných stezek podél plzeňských řek vznikl přibližně v roce 2009, o dva roky později byla informačními cedulemi osazena první trasa – údolím Úslavy z Koterova až k jejímu soutoku s Berounkou. Texty vznikají postupně a tabule přibývaly podle finančních možností města. Jejich výroba vyšla přibližně na 750 tisíc korun.

Ke všem naučným stezkám vznikl také tištěný průvodce, každý v nákladu tří tisíc kusů. Aktuálně je k dostání jen průvodce k nově otevřené stezce, lze jej získat zdarma v informačním centru na náměstí Republiky. O dotisku ostatních se uvažuje. „Hledáme způsob, jak dotisk realizovat v příštím roce," dodává Kateřina Juríková z Útvaru koncepce a rozvoje. Všechny informace jsou zdarma k dispozici v elektronické podobě na webových stránkách města.

Kudy vedou řísční naučné stezky

údolím Úslavy: 9 km, pěšky cca 3 hodiny podél toku řeky od Koterova až k soutoku s Berounkou, 13 informačních tabulí, otevřena: 9/2011

údolím Mže a Berounky: společný tištěný průvodce, otevřeny: 3/2013
Mže: 11 km, pěšky cca 4 hodiny, od soutoku ve Štruncových sadech proti proudu Mže přes Radčice a Křimice až do Malesic, 8 inf. tabulí
Berounka: 6,5 km, pěšky cca 2 hodiny od soutoku ve Štruncových sadech po proudu řeky přes Zadní Roudnou k soutoku Úslavy s Berounkou u kostela sv. Jiří a dále do Bukovce, 6 informačních tabulí

údolím Radbuzy: 12,5 km, pěšky cca 4 hodiny, od soutoku se Mží ve Štruncových sadech, přes Wilsonův most, papírenskou lávku, Doudlevce, soutok s Úhlavou, Tyršův most, České údolí, lávku k Valše až do Lhoty, kde u lávky Járy Cimrmana končí, 12 inf. tabulí, otevřena: 6/2014

údolím Úhlavy: 5,5 km, pěšky cca 2 hodiny, od soutoku s Radbuzou v Doudlevcích proti proudu přes Hradiště, Černice a Radobyčice až k vrchu Valík, 6 informačních tabulí, otevřena: 6/2015

Autor: Miroslava Tolarová

25.6.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Richard Brabec (vlevo) a Andrej Babiš.
5 13

Brabec chce mít do konce týdne základ koaliční smlouvy s ČSSD

Nehoda autobusu. Ilustrační snímek
AKTUALIZOVÁNO

V KLDR se zřítil z mostu autobus. Zahynulo přes třicet čínských turistů

Slavný závoďák na značkách. S tímto Porsche 917 se smí na silnici, jak to?

Porsche 917 z raných sedmdesátých let je dodnes jedním z nejvýznamnějších závodních aut planety. Vítěz Le Mans let 1970 a 1971, vyrobený pouze ve 37 kusech, ovšem dostal v několika případech také úplně nový, silniční život. Naposledy v roce 2016 totiž někdo legalizoval Porsche 917 pro silniční provoz.

Bezpečnostní problém. Tramvaj Porsche se sama rozjela

Dopravní podnik nechal neplánovaně zkontrolovat všechny tramvaje řady 14T, veřejnosti známé jako Porsche. Stalo se tak poté, co se jeden vůz nečekaně na konečné po restartu systému rozjel. Pražský deník na bezpečnostní problém, potenciálně ohrožující nejen cestující hromadnou dopravou, upozornili technici dopravního podniku (DPP).

Českobratrská ulice v Ostravě: zpackaná zastávka a marná snaha o změnu

/FOTOGALERIE/ Po rekonstrukci dostala Českobratrská ulice v centru Ostravy nový kabát. Hezčí. Změn se dočkaly i trolejbusové zastávky. Idylka? Kde že. Právě zastávky skrývají řadu neduhů a vše ukazuje spíše na zpackanou práci.

Další posun Komety? Potřebujeme nový stadion, říká Zábranský

/ROZHOVOR/ Odbíhaly poslední sekundy časomíry. Stál na střídačce, hráči už nadšeně poskakovali, ale majitel a kouč Komety Libor Zábranský si s realizačním týmem plácl až po závěrečné siréně. Zachoval se tak jako celé play-off, s ledovým klidem a pokorou. Nyní slaví s Kometou obhajobu a zisk třináctého titulu v historii klubu.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT