Hlavním lákadlem byly historické letouny, do jejichž kokpitů usedli piloti ve vlněných svetrech, evokující starou dobrou Anglii třicátých let a výcvik RAF za války.

Jedním z nich byl i Richard Santus z Podhořan, který předvedl ve dvojici se svým kolegou ukázku na letounu De Havilland Tiger Moth. „V legendárních anglických cvičných dvouplošnících absolvovali základní výcvik všichni piloti, kteří pak za války létali za Británii - včetně Čechoslováků,“ představil stroj.

Přehlídka závodních aut a motorek Brno Revival Mezi pavilony.
Brněnské výstaviště znovu hostí legendární stroje. Začíná festival rychlosti

„Tigery“ prošly renovací a mají původní vybavení včetně přístrojů. „Kupodivu to ještě pořád umí i akrobacii, ale létají velice pomalu. Letoun byl totiž zkonstruován jako školní pro piloty začátečníky, aby je to na obloze takzvaně nevypeklo,“ vysvětlil.

Kromě amerických a anglických strojů zaujal fanoušky letectví i cvičný letoun LET C-11, který sloužil v padesátých letech minulého století pro bojový výcvik v zemích Varšavské smlouvy.

Své umění předvedly na obloze také bitevní vrtulníky Mi-24, které využívá letka z Náměště nad Oslavou a dříve měly domovskou základnu na bochořském letišti.

Na stojánku byly k vidění i statické ukázky - například dvoumístný vrtulník s pístovým motorem Schweizer 269 C-1, navržený pro výcvik pilotů.

„Je to malý, lehký, agilní a pro výcvik dobře dělaný stroj. Výhodou je převislý rotor s plně kloubovou hlavou, takže má při rotacích více energie,“ představil vrtulník pilot Jan Kneisl.

Den dětí se v milovickém parku Mirakulum povedl.
Nejlepší odměna za vysvědčení? Park Mirakulum nabízí zábavu pro děti i dospělé

Ten dorazil na bochořské letiště z Hradce Králové. „Vylétávali jsme brzy a dohlednosti byly dobré, i když je zamračeno. Nemuseli jsme tedy nikde kličkovat,“ popsal cestu.

Zpestřením dopoledního programu byl i příjezd kolony motocyklů značky Harley Davidson, v jejímž čele dorazil v motorkářském oděvu Roman Planička, šéf společnosti LOM Praha, která letiště provozuje.

Organizátoři akce podle něj chtějí v úspěšné přehlídce letectva pokračovat i v příštích letech - i s ohledem na dlouhou tradici létání v Přerově.

Jako první přistál na cvičišti u kasáren už v roce 1911 Jan Kašpar na stroji Bleriot a počátky existence letiště sahají do třicátých let minulého století. V minulosti zde sídlily letecké základny.

„Co se týče dnešního využití, je zde zhruba třicet nájemců a sto padesát pracovních míst. Snažíme se ale jednat i s dalšími investory,“ doplnil.

Na ploše byly k vidění i statické ukázky techniky pozemního vojska a děti se mohly posadit třeba do bojového tanku české armády, se kterým dorazil tankový prapor z Přáslavic. Zájem byl i o prohlídku dopravního vrtulníku Mi -171 Š. Součástí nabitého dne byly i vyhlídkové lety a spousta dalších atrakcí. Nechyběly ani ukázky zásahů policie a hasičů.

„Je to bezvadné, jen počasí mohlo být trochu lepší. Jsem tady po patnácti letech a především kvůli historickým letounům české výroby, jako jsou delfíny a albatrosy,“ svěřil se Miroslav Kalusek z Přerova a na vysvětlenou s úsměvem dodal, že shoda jeho jména se známým českým politikem je čistě náhodná.

Vidle rybniční byly pro zakladatele muzea vidlí Jana Gemelu velkým překvapením. Dosud o takovém nástroji neslyšel.
Muzeum získalo unikátní vidle, které ještě nemělo. Podívejte se