Tunel za dvě miliardy korun by měl být dokončen příští rok v listopadu, řekl Mojmír Nejezchleb, náměstek generálního ředitele Správy železniční dopravní cesty (SŽDC). Státní SŽDC je investorem stavby, která je hrazena penězi z EU.

Stavba má několikaměsíční zpoždění kvůli obtížné ražbě

Ražba měla kvůli podzemní vodě, velké tvrdosti horniny na čtvrtině trasy a ročnímu archeologickému průzkumu několikaměsíční zpoždění. "Stroj se teď bude zčásti repasovat a připravovat k přesunu na druhou stranu (na vjezdový portál mezi Kyšicemi a Dýšinou). Do tří měsíců začneme ražbu druhé roury, kde bychom chtěli být rychlejší než u té první, protože už máme zkušenosti," uvedl Nejezchleb.

Tunel se stane hlavní částí nové dvojkolejné tratě z Rokycan do Plzně, která bude dokončena zhruba v polovině roku 2018. Jeden z posledních úseků na III. železničním koridoru Praha - Plzeň - Cheb přijde na celkem 3,9 miliardy Kč.

Ražbu zajišťuje zhruba ve čtyřech směnách celkem přes 120 lidí. "Stroj razí nonstop, momentálně rychlostí 30 milimetrů za minutu," řekl vedoucí ražby Štefan Ivor ze stavební firmy Metrostav. Po dvou metrech se stroj vždy zastaví a otvor se vyztuží šedesátitunovým betonovým prstencem s vnitřním průměrem 8,7 metru, který bude sloužit minimálně 100 let.

Když za člověka pracují stroje

Za celou dobu ražby prvního tubusu se řezná hlava o průměru 9,9 metru otočila zhruba 450.000 krát. "Na hlavě je 55 valivých disků, takže disky mají za sebou ujetou dráhu přes 400.000 kilometrů, což je vzdálenost Země od Měsíce. Obrazně řečeno, momentálně jsme přistáli na Měsíci a druhým tunelem se dostaneme zpět na Zem," uvedl Ivor. Tuto sobotu mezi 10:00 a 16:00 se koná na stavbě den otevřených dveří pro veřejnost.

Razicí štít TBM za stovky milionů korun, který dostal jméno Viktorie, se tři čtvrtiny cesty pohyboval v břidlicích a zemi, zbytek trasy ve tvrdém skalnatém spilitu, který tvořil asi kilometr z celé délky tunelu.

Nej českých tunelů

Dosud nejdelší železniční tunel v ČR je Březenský u Chomutova, který měří 1758 metrů, o 11 metrů kratší tubus je na Špičáku u Železné Rudy.

Trať Plzeň - Rokycany bude součástí páteřní transevropské dopravní sítě a vnitrostátního železničního koridoru, který vede z Prahy přes Plzeň a Cheb až na státní hranici s Německem. Etapa Rokycany - Plzeň bude mít největší časový přínos ze všech úseků, protože zkrátí trať z 20 na 14 kilometrů, tedy z 20 na 11 minut. Stavba je další částí III. tranzitního koridoru z Prahy do Chebu, kde už je hotova větev mezi Plzní a Chebem, úseky Beroun - Zbiroh a Zbiroh - Rokycany. Celá západní část III. koridoru z Prahy do Chebu, stavba za více než 30 miliard Kč, zkrátí dobu cestování z Prahy do Plzně na polovinu pod hodinu.