Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Nejhorší úsek na cestě k moři? Opět česká dálnice D1, říká odborník

/ROZHOVOR, INFOGRAFIKA/ Už roky je to stálice českých turistů a s výjimkou roku 2015, kdy vedlo Slovensko, nenašlo Chorvatsko „přemožitele“. Loni na tamější pláže vyrazilo 850 tisíc Čechů. Co je čeká letos? Podle Igora Siroty z ÚAMK musejí řidiči zatnout zuby hlavně doma.

12.6.2018
SDÍLEJ:

Uzavírky na dálnici D1 před Brnem.Foto: Deník / Racek Attila

Češi už od června začnou putovat nejčastěji k Jadranu. Loni se jako hlavní „špunty“ ukazovaly české úseky zúžené D1. Kde očekáváte největší problémy letos?
Zcela jednoznačně, a je to velmi smutné, je nejhorším úsekem na celé asi 1000 kilometrů dlouhé cestě do Makarské a asi 2000 kilometrů dlouhé cestě do Dubrovníku česká dálnice D1 z Prahy do Brna. Už vloni se totiž přiblížila rakouská dálnice až k českým hranicím, takže tam větší problémy nečekáme. Stejně jako zásadní nelze očekávat ani na slovinské dálnici, která se navíc protáhla o dalších zhruba sedm kilometrů k chorvatským hranicím.

Do Chorvatska ještě spojka nevede?
Do napojení na chorvatskou dálnici už zbývá jen asi šest kilometrů, nicméně i tohle bude jedno z vážných míst, kde se budou tvořit kolony. S dalšími pak musíme počítat na chorvatských mýtnicích a následně samozřejmě na Jadranské magistrále, tedy přímořské silnici protínající jednotlivá města. Ale to už, jak se říká, budeme na místě a pomalý průjezd přímořskými městečky nám nemůže s pohledem na moře pokazit náladu.

Do Chorvatska přes tunel zadarmo.

Kvůli zácpám vždy přijde na přetřes i otázka, kdy a kde se vyplatí exponované dálniční úseky objet. Napadá vás nějaký úsek, kde se to podle vás vyplatí?
Ještě vloni nebylo objíždění slovinské dálnice, kde bohužel stále platí krátkodobé jen 7denní (nikoliv jako ve většině zemí 10denní) dálniční známky, tak náročné. Letos vzhledem k protažení dálnice je nutné při objíždění slovinské dálnice napojit se až na chorvatskou dálnici. Trasa má tedy nyní asi 120 kilometrů a pojedete po ní nejméně dvě a čtvrt hodiny.

Takže to chce dobře promyslet, zda takovou trasu vůbec zvolit.
Takovéto objíždění se „vyplatí“ už jen těm, kteří mají vůz o výšce nad přední nápravou nad 1,3 metru, tedy ti, kteří za dálniční slovinskou vinětu zaplatí zhruba dvojnásobek proti majitelům osobních vozů.

Rychlostní limity v Chorvatsku.Rakousko letos zavedlo na dálnicích systém elektronických vinět, které je však možné kupovat jen s 19denním předstihem. Nebude to podle vás působit problémy?
Rakouské dálniční známky si můžete pořídit jak v klasické nalepovací podobě, tedy s okamžitou platností. Nebo v elektronické podobě, které platí až 18. den po jejich zaplacení například přes internet. Je to dáno tím, že podle evropských zákonů máte možnost nákup přes internet do 14 dnů vrátit bez udání důvodu. To by vše zkomplikovalo, takže je tam ona jakási „jistící“ doba. Nicméně toto omezení neplatí například pro podnikatele a rakouská strana informovala, že někdy kolem pololetí i toto omezení padne. Takže, pokud máme jasně odpovědět na vaši otázku ÚAMK si nemyslí, že by vznikly nějaké problémy.

V Česku už nyní citelně zdražují pohonné hmoty, u sousedů to asi platí rovněž. Vyjde letos cesta k Jadranu dráž, lze nějak ušetřit?
Pokud jde o ceny pohonných hmot a předpokládanou cestu na Jadran přes Rakousko a Slovinsko do Chorvatska, ceny se u běžných čerpacích stanic proti těm českých liší jen v řádu korun. Není to jako cesta do Itálie, kde jsou jedny z nejvyšších cen pohonných hmot v Evropě. Zásadně tedy cestou k Jadranu nemáte šanci na pohonných hmotách nikde ušetřit. Snad jen tím, že se vyhnete některým dražším čerpacím stanicím na dálnicích třeba v Rakousku. Nebo v Chorvatsku, že se zase nespolehnete na křížky místo číslic na vývěsních tabulích čerpacích stanic a raději se před tankováním zeptáte, jaké mají ceny. Popravdě nejvíce ušetří řidiči, jestliže budou dodržovat předpisy a nebudou nuceni platit vysoké pokuty, které jsou prakticky v celé Evropě vyšší než u nás.

 

Autor: Jan Klička

12.6.2018 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.
18

Zavíráme. Nejsou lidi, hlásí špitály

Jednání Senátu. Ilustrační fotografie.
22

Na Senát mají největší zálusk žlutí

Řádění vichřice na Tachovsku a vstupenky na královský Real: zhlédněte videa dne

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku v pondělí 24. září 2018.

Motor automobilového průmyslu se zadrhl

Stagnace a příprava na horší časy. Statistická data varují, že růst tuzemského automobilového průmyslu narazil na své hranice.

Glosa Tomáše Jirsy: Potíže s "neziskovkami"

Čas od času některý politik rozbouří mediální scénu kritikou neziskových organizací. Naposledy to byl premiér, když požádal ministerstvo financí, ať prověří, proč vzrostly státní dotace pro ně z 6 na 12 miliard korun ročně. Rozumím premiérovi, že mu vadí, když ekologistické nevládní organizace dokážou na roky zablokovat stavby důležitých komunikací. Mně zase vadí, jak ekologistické „nevládky“ podporují množení kůrovce na Šumavě, až kalamita zachvátila celý region.

DOTYK.CZ

Jan Trejbal: Boží muka spojují lidi, tvoří krajinný bod a mohou pomoci i přírodě

/VIDEO/ Ve středočeské obci Zákolany budou tento čtvrtek, v předvečer svátku svatého Václava, slavnostně vysvěcena Včelí boží muka, která jsou novým projektem urbanisty a "neolokarizátora" Jana Trejbala. Od jiných božích muk se liší tím, že kromě svého sakrálního, společenského a krajinného účelu mají opravdu sloužit k hnízdění včel. Podobných objektů by se mělo podle Trejbalových plánů objevit v Česku sedm.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

https info

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT