"Okurky se ve Sprévském lese prokazatelně pěstovaly přinejmenším od osmého století. Tradice jejich nakládání pochází z 16. století, kdy se holandský soukeník žijící v Lübbenau Jacob von der Schulenburg po neúspěchu s prodejem sukna začal živit konzervováním potravin," sdělila mluvčí Spreewalského svazu cestovního ruchu Susan Steudtemannová.

Rozvoj obchodu s nakládanými okurkami přišel v 19. století s vybudováním silnice a železnice z Berlína do Chotěbuzi. Okurkářskou tradici nepřerušily ani dvě světové války a v bývalé NDR byla spreewaldská okurka stejným pojmem jako v Československu znojemská. Po sjednocení Německa v roce 1991 ale začali nechráněný název "Spreewaldgurke" využívat producenti v celém Německu a producentům v regionu se teprve v roce 1999 podařilo získat evropské chráněné označení původu.

Povědomí o spreewaldských okurkách dál posílil film Good bye, Lenin! z roku 2003, v němž hlavní hrdina shání tento výrobek pro svou nemocnou matku. Snímek, který přispěl k vlně takzvané ostalgie, tedy nostalgie po časech NDR, seznámil se spreewaldskými okurkami i širokou veřejnost na západě Německa.

Dobré jméno okurek se Sprévský les snaží využít k přilákání turistů, aby tak ukázal, že oblast nenabízí pouze jízdy na lodích po kanálech Sprévy. Lübbenau se na vlastních stránkách představuje jako "okurkářské město", regionem vede "okurková cyklostezka" (Gurkenradweg), stánky se suvenýry nabízejí plyšové okurky i nejrůznější regionální speciality, jako je okurkový likér.

Okurkářskou tradici se snaží přiblížit muzeum okurek ve vesnici Lehde, které představuje desítky receptů na různé druhy nakládání této zeleniny a umožňuje návštěvníkům některé speciality ochutnat. Podle provozovatele jediným muzeem v Evropě, které se věnuje výhradně okurkám.

Statistické údaje podle Steudtemannové ukazují, že zájem o region roste. Loni přijelo do Sprévského lesa 600.000 turistů, o deset procent víc než v roce 2013. Byl to největší meziroční nárůst zájmu ze všech turistických oblastí v Braniborsku. Letos očekává svaz cestovního ruchu další přírůstek počtu turistů, zvýšení zájmu potvrzují údaje za první měsíce roku.