Jedna z originálních atrakcí Zlínského kraje startuje novou sezonu 1. května.

Původně sloužila více než 50 kilometrů dlouhá vodní dopravní cesta k převozu lignitu z dolů v Ratíškovicích do závodů firmy Baťa. Dnes, po více než sedmdesáti letech, už vozí jen zvědavé a nadšené turisty a cykloturisty. Těží z toho především města na trase. Jedním z nich jsou Napajedla.

„Pro nás má Baťův kanál velký význam. Přímo kanál u nás ve městě není, ale prochází tu vodní cesta po řece Moravě. Lidé se tak rovnou v přístavišti dozvědí o dalších atrakcích města. A skutečně, velká většina turistů, kteří k nám míří, připlouvá po Baťově kanálu," popsala Kateřina Barešová z kulturního a informačního centra Napajedla.

Značně oblíbená bývá plavba výletní lodí. „Lidé se u nás na tuto možnost hodně ptají. V sezoně je tak vhodné si plavby rezervovat. Je o ně obrovský zájem," doplnila Barešová.

Třeba výletní loď Morava pluje od června do září, a to ze Spytihněvi do Otrokovic či Starého Města. Vyplouvá se třikrát týdně. Na palubu je možné vzít i kola.

Po celé trase je 13 plavebních komor. Právě ty jsou podstatou technické památky. Loď či člun musí totiž v plavební komoře počkat na srovnání hladin a teprve poté můžou pokračovat dál.

„Plavební komory jsou automatizované na jednotný systém ovládání dálkovým ovladačem, včetně signalizace. Zůstala ovšem i zachovaná možnost ručního ovládání pomocí kliky," prozradila Gabriela Tomíčková, mluvčí Povodí Moravy.

Další plavební komory jsou v plánu. Konkrétně v Bělově a Rohatci. Projekt zatím naráží na nesouhlas některých ekologických aktivistů.

„Pokud se projekt podaří dokončit, spojíme dvě nádherná historická města Kroměříž a Skalici. Potenciál Baťova kanálu by se tím podstatně rozšířil," míní Zdeněk Urbanovský z Centrály cestovního ruchu Jihovýchodní Moravy.

Právě proplouvání komorami patří k netradičním zážitkům, který ocení především milovníci techniky.

„Je to fascinující dílo. Moc rádi se kolem Baťova kanálu třeba jen projíždíme na kole. V létě o víkendech to sice moc nejde, to je jako dálnice, ale já jako místní už vím, kdy a kam vyrazit, abych si jízdu užil," říká cykloturista Pavel Hlavička z Uherského Hradiště.

Baťův kanál tak má nepopiratelný význam pro rozvoj turismu ve Zlínském kraji.

„Je to jedna z našich top atrakcí. Vypozorovali jsme, že kanál znají a navštěvují i turisté ze zahraničí, kteří mají právě rádi aktivní dovolenou s návštěvou zajímavých míst," doplnil Urbanovský s tím, že v dostupném okolí kanálu je na šedesát turisticky atraktivních lokalit včetně těch na seznamu UNESCO.

Podle něj Baťův kanál a navazující cyklostezka podporuje i další související podnikání. Vznikají restaurace, přístaviště či originální služby. „V Otrokovicích například funguje služba žlutý anděl pro cyklisty," poznamenal Urbanovský.

Cyklostezku podél Baťova kanálu využije ročně asi 200 tisíc lidí. Samotný kanál pak necelá polovina. Do budoucna je v plánu dobudovat spojení cyklostezek.

„Pokud by existovala stezka například od pramene Bečvy až k ústí Moravy do Dunaje, mohla by tato trasa atraktivitou směle konkurovat známé podunajské stezce," míní Urbanovský. Přístaviště a plavební komory budou opět v plném provozu od 1. května.