"Byla by škoda nevyužít další možnosti, jak se bez přestupů a pohodlně dostat vlakem do vyhledávané a oblíbené oblasti, kterou Český ráj je," uvedl radní.

Letní vlaky do Doks a cyklovlak do Kořenova letos jezdí poprvé. Přímý vlak z Liberce k Máchovu jezeru mohou cestující využívat o víkendech a svátcích od konce června. Vlakem ve směru od Liberce v průměru jezdí 73 lidí, nazpět 60. Maximem bylo 172 lidí před dvěma týdny, kdy byla pouť v Kryštofově údolí. "Oproti běžným spojům je ve vlaku odlišné složení cestujících. Převažují zejména rodiny s dětmi, které zřejmě jízdu vlakem plánují jako součást svého výletu, kam by jinak nejspíš jely autem," uvedl Pavel Blažek, jednatel společnosti Korid LK, která je koordinátorem veřejné dopravy v Libereckém kraji.

Hojně využívaný je podle Blažka také cyklovlak, který z Liberce do Kořenova jezdí od poloviny června o sobotách, kdy je nápor největší. "V minulosti se občas stávalo, že se cestující do přeplněných pravidelných vlaků v nácestných zastávkách již nevešli, což se zavedením posilového spoje změnilo," řekl Blažek. Nazpět ale jezdí posilový spoj prázdný. V příštím roce proto nebude jezdit z Kořenova do Liberce přímo, kraj ho využije pro zlepšení spojení s Českým rájem. Z Kořenova pojede cyklovlak do Tanvaldu a odtamtud přes Železný Brod a Turnov do Rovenska pod Troskami. "Nabídne spojení turistům, kteří jsou ubytovaní v Jizerských horách a Českém ráji," uvedl Blažek. Vlak by měl také vyplnit mezeru v jízdním řádu při cestě po železnici z Českého ráje do Liberce. "Z Rovenska pojede asi o dvě hodiny dříve, než jezdí turisticky vlak ve směru od Jičína. Do Liberce by měl přijíždět kolem 16:30," uvedl jednatel Korid LK.

Vlak do Doks bude jezdit do konce letních prázdnin, cyklovlak do Kořenova až do 1. října. Provoz na železnici v Libereckém kraji se ročně dotuje částkou asi 300 milionů korun. Náklady na letní turistické vlaky kraj odhaduje na 640.000 korun.