V uplynulém týdnu jezdil zapůjčený městský elektrobus české výroby pro pět desítek cestujících na lince 25.

„Jízda je tichá, toho jsem si všimla hned. Vůbec nic není slyšet. Jela jsem podruhé a nemůžu si stěžovat. Když přijel na naši zastávku, hleděla jsem na něj, ale i když jde o testovací jízdy, žádné problémy se neobjevily," řekla Pavla Belaiová poté, co vystoupila na hlavním nádraží.

Výrobce Olomouci půjčil svůj nejmenší model na tři týdny.

„Je to poněkolikáté, co elektrobusy ve městě zkoušíme. Podle mne jsou budoucností v městské hromadné dopravě. Plynofikace je už zastaralá, protože i s ní autobusy pořád produkují zplodiny," vysvětlil náměstek primátora Aleš Jakubec (TOP 09). Olomoucké autobusy zatím jezdí na naftu.

Elektrobus, který v ostrém provozu testuje olomoucký dopravní podnik

Elektrobus SOR EBN 8, který v ostrém provozu testuje olomoucký dopravní podnik. Autor: DENÍK/Kristýna Kovaříková

Větší nasazení za pět let

Osmimetrový vůz SOR EBN 8 bude až do posledního zářijového úterý vozit cestující na linkách 13, 25 a 42.

„Během té doby jej hodláme naplno využít a vyzkoušet jeho vlastnosti a chování na olomouckých silnicích. Sledujeme vývoj a chceme si osahat provozní výsledky, které předvede. Pokud půjde technický vývoj stejným tempem, mohli bychom elektrobusy ve větší míře nasadit do roku 2020 až 2022," řekl ředitel Dopravního podniku města Olomouce Vladimír Menšík.

Objevovat by se v krajském městě ovšem mohly už dřív.

„Nepočítám, že bychom jich teď nakoupili obrovský počet, spíš se jedná o pořízení malého počtu během roku, dvou let. Jak budou autobusy stárnout, postupně bychom je měnili za elektrobusy," dodal náměstek Jakubec.

Handicapy: dojezd a dobíjení baterií

Dojezd testovaného vozu je při poloviční obsazenosti od sto padesáti do sto osmdesáti kilometrů.

Dopravce i olomoucká radnice věří, že pokrok půjde dopředu.

„Handicapem této technologie je dojezd a dobíjení baterií. Nyní se nad tím bádá. Tedy zda dobíjet jednorázově v noci, nebo přes den na linkách MHD, kdy by se elektrobusy dobily na pár minut a pokračovaly dál. To zatím brání masovějšímu nasazení. Snad bude výzkum rychlý," komentoval překážky Vladimír Menšík.

Možností také je, že by dopravní podnik využíval tramvajových trolejí a elektrobusům dodával energii průběžně.

„Měly by pantograf a dokázaly se nabíjet z tramvajové sítě. Myslím, že to je správný vývoj. Pak by měly elektrobusy podstatně větší dojezd a mohly se nasazovat na každou linku," představil další variantu provozně-technický náměstek dopravního podniku Pavel Zatloukal.

Dvakrát dražší než bus na naftu

Cena elektrobusů se podle Aleše Jakubce pohybuje podle velikosti od sedmi milionů korun výš.

„Jeden stojí asi dvakrát víc než běžný autobus, ale provozně se dostáváme zhruba na polovinu částky, možná méně než u autobusu na naftu. Bez dotací ale výměna určitě nepůjde," srovnal náměstek.

Doplnil, že dřívější problém elektrobusů v podobě kopcovitého terénu je už překonaná záležitost. Nemělo by se tedy stát, že by vozy v budoucnu nezdolaly například cestu na Svatý Kopeček.

„Potíž s kopci měli třeba v Liberci, dnes ale mají elektrobusy rekuperaci. Takže když jedou nahoru, náklady jsou velké, ale při sjezdu si baterie články dobíjejí," poznamenal náměstek primátora Jakubec.