Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Po Baťáku k Dunaji? Snad časem

Dovolená nejen na vodách Baťova kanálu, ale i cestování po Dyji, a dokonce i Dunaji. Myšlenka, která se začíná měnit ve skutečnost. Zatím ale jen velmi pomalu.

8.2.2011
SDÍLEJ:

Baťův kanál. Ilustrační fotoFoto: Deník

Přesto na této vizi začínají spolupracovat tři státy. Po letech se podařilo do jednání zapojit kromě Slovenské republiky také Rakousko. Výsledek? Tři jednání během jednoho roku, která měla vyřešit technické, legislativní či právní požadavky jednotlivých států a dát myšlence jasnou podobu.

„Máme za sebou jednání ve Skalici a v Mistelbachu. Třetí bylo na české půdě. Jejich smyslem je dohodnout, jak by měla vypadat rekreační plavba po tocích Baťova kanálu i tocích hraničních,“ informoval za českou stranu Jaroslav Pospíšil.

Samotnému propojení Moravy a Dyje však brání především sjízdnost řeky Moravy, a to už v Hodoníně, kde stojí v cestě jez.

Složitý Hodonín

„Stavební práce, které by propojení řek čekaly, by ale nebyly v nějakém dramatickém rozsahu, tedy nekopaly by se žádné velké kanály. Nebylo by potřeba ani uměle napřimovat tok. Je to jen technická záležitost,“ uvedl ředitel Baťova kanálu Vojtěch Bártek.

„Hodonín je problematický tím, že jsou na jezu složité vodohospodářské poměry, je tam vodní elektrárna. Směrem na Lanžhot a na soutok s Dyjí jsou čtyři pevné jezy, které by se daly překonat plavebními komorami. Což by nebyl žádný zásah do toku,“ vysvětlil Bártek.

Podle něj by přitom bylo napojení Baťova kanálu až na Dunaj velkou výhodou. „Napojení na Dunaj by znamenalo napojení na celoevropskou síť vodních cest. Dalo by se od nás plout po významných tocích Evropy a z nich samozřejmě i k nám,“ nastínil Bártek.

Obezřetní Rakušáci

O mezinárodní spolupráci na řekách a jejich propojení se mluví už více než deset let. V minulosti však jednání vedly pouze Česká a Slovenská republika. Důvodem byl i fakt, že se rakouská strana obávala narušení životního prostředí.

„Rakousko je na životní prostředí velmi citlivé a k projektům přistupuje velmi obezřetně. Myslím si ale, že turistická plavba nemá na životní prostředí negativní dopad. Jednoznačně je ale dobré znamení, že rakouská strana má vůli celou věc řešit,“ doplnil Bártek.

Jaroslav Pospíšil dále uvedl, že začít plánovat projekt propojení řek by se mohlo během následujícího roku. „Doufám, že první výsledky by mohly být od roku 2012. Vše ale budeme řešit postupně. Včera jsme se domlouvali na zpracování studie proveditelnosti záměru, která vše rozloží do jednotlivých etap,“ uzavřel.

Autor: Zuzana Černá

8.2.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Juraj Chmiel
3

Velvyslanec Chmiel vysoudil přes dvě stě tisíc korun. Stíhán byl neprávem

Ponorka A.R.A. San Juan
AKTUALIZOVÁNO
1 4

Bouchání do stěny. Námořnictvo možná zachytilo ztracenou ponorku

Mají se stavět mešity? Kandidáti odpovídali na 30 otázek ANO/NE, podívejte se

/VIDEO/ Víte, kdo má zbrojní průkaz, kdo podporuje stavbu mešit v Česku nebo který uchazeč o Hrad chce přijmout euro? Celkem na 30 otázek odpovídali prezidentští kandidáti Jiří Drahoš, Marek Hilšer, Michal Horáček, Vratislav Kulhánek, Jiří Hynek a Mirek Topolánek při cestě prezidentským vlakem. Prohlédněte si galerii, jak se vyjádřili k jednotlivým tématům.

Nová Sněmovna odstartovala: Poslanci se hádali o imunitní výbor

Zákonodárci vzešlí z říjnových voleb dnes složili slib a poprvé zasedli do poslaneckých lavic. Hladký průběh jednání se ale zadrhl na návrhu počtu členů mandátového a imunitního výboru (MIV).  

Blázni, nebo hrdinové? Názory mladých Japonců na piloty kamikaze se různí

Za druhé světové války tisíce japonských dobrovolníků narukovaly k pilotům kamikaze. Ti se pak s letadly plnými výbušnin vrhali střemhlav na spojenecké lodě. Současná anketa britské stanice BBC ukazuje, že díky vlivu nacionalistů se sebevražední letci v očích nové generace opět stávají hrdiny.

Opravdu nejde o vtip: londýnské autobusy by mohly jezdit na kávu

Americká stanice CNN přišla se zdánlivě úsměvnou zprávou. Známé dvoupatrové autobusy v Londýně možná už brzy budou jezdit na nové biopalivo, jehož základní složkou je kávový olej.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT