Na hory, k moři, letadlem či lodí. S přicházejícím létem Jihomoravané začínají plánovat prázdninové dovolené a nabídky cestovních kanceláří se rozrůstají. „Češi jsou hodně konzervativní a o exotické lokality moc nestojí," tvrdí Eva Mráčková z Asociace cestovních kanceláří.

Na konci devadesátých let a po roce 2000 mnoho cestovních kanceláří zkrachovalo. „Bylo nemožné konkurovat nízkým cenám, které nabízely na takzvaných dumpingových zájezdech některé tehdejší kanceláře," připomněla Taťána Ledererová z brněnské cestovky Brenna, která jako jediná ve městě funguje už od začátku devadesátých let.

Sázka na kvalitu

Klíč k úspěchu tkví podle majitele bučovické cestovní kanceláře Grand travel Michala Navrátila ve vynikající úrovni služeb. „Spokojený klient je nejlepší reklama. Nejenže se vrátí, ale doporučí nás i známým. Zatím nám tak každoročně narůstá počet zákazníků," řekl Navrátil.

Přesto některé cestovní kanceláře stále krachují. Jako v nedávné době brněnská kancelář Iason. „Krach nastal kvůli dlouhodobé krizi v Řecku, oslabení koruny a pozdním platbám od našich smluvních prodejců," odůvodnil dřív majitel Nikolaos Hassiotis. O vrácení peněz za svůj zájezd od pojišťovny tak nakonec žádalo 350 lidí.Pro zvětšení klikněte.

V podobné situaci se na jižní Moravě nacházejí další dvě cestovní kanceláře. „V úpadku je i firma Galatea a Majestic Travel. Za posledních pět let skončilo v Jihomoravském kraji celkem jedenáct kanceláří," vypočetla mluvčí ministerstva pro místní rozvoj Veronika Vároši.

Podle Mráčkové krach brněnské cestovky ale neznamená, že je situace na trhu pro cestovní kanceláře nepříznivá. „Turistika je živý organismus a neustále vznikají nové cestovní kanceláře a agentury. Jiné na druhé straně svou činnost tlumí nebo končí. Obor je velmi stabilní a podstatní hráči na trhu jsou stále stejní," ujistila.

Bonusy navíc

Některé kanceláře kromě zájezdů nabízejí i pojištění, aby si vylepšily roční příjem. „Poskytujeme pojištění na léčbu v zahraničí, prodáváme vstupenky na kulturní a sportovní akce, jízdenky na autobusy v tuzemsku i zahraničí, dál nabízíme sterilované české jídlo pro klienty, co mají ubytování v apartmánech, které je vhodné pro celiaky, kardiaky nebo diabetiky," vyjmenovala referentka břeclavské pobočky cestovky Travel Club Tišnov Magdaléna Danešová.

Kromě pobytů u moře lidé čím dál častěji vyhledávají cyklistické pobyty či vysokohorské sporty. „Před patnácti lety, když jsme začínali, s námi vycestovalo sto lidí ročně. Teď je to pět tisíc," porovnal zájem Aleš Paděra z cestovní kanceláře Alpina. Největší zájem je podle něj o cyklistiku v jižní Francii.

Směr Egypt? Do letadla ji nevzali

Brno - Loni v říjnu se těšila na dovolenou v Egyptě. Místo balení na cestu se třiadvacetiletá Simona Malanová nakonec bála o peníze. „Šest dní před odjezdem nám z cestovní kanceláře přišel e-mail. Napsali, že pro nás nemají místo v letadle," diví se Brňanka. Kancelář prodala zájezd víc zájemcům, než kolik si zakoupila letenek od aerolinek.

Malanová a její rodiče, se kterými měla do Afriky odcestovat, dostali několik řešení. „Mohli jsme letět v nejbližším volném termínu nebo ve stejném na jiný zájezd. Poslední možnost byla vrácení peněz," vypočítává.

Zvolili třetí variantu. Kancelář musí peníze vrátit do třiceti dnů. „Místo toho nám pořád chodily omluvné e-maily, že termín splacení musejí odložit, protože peníze nemají," popisuje Malanová obtíže.

Peníze dostala až za tři měsíce. „I když nám slibovali odškodné, nic navíc jsme nedostali," stěžuje si.

Na právníka se přesto neobrátila. „Znám ale další lidi, kteří měli se stejnou cestovní kanceláří problém a podali na ni trestní oznámení," tvrdí Malanová.

Do Egypta nakonec i s rodiči odletěla, ačkoli až s třítýdenním zpožděním. „Obrátili jsme se na jinou cestovku, která nám zajistila zájezd v nejbližším volném termínu. Navíc do stejné lokality," říká mladá žena.

Cestovním kancelářím přes problémy stále důvěřuje. „Příště ale pojedu s nějakou známější a větší, se kterou má někdo z mého okolí dobrou zkušenost," usmívá se Malanová.

Majitelka cestovní kanceláře: Nejcitlivější barometr jsou ceny

Znojmo - Cestovní kancelář ABC Tours vznikla ve Znojmě před pětadvaceti lety. V té době to byla jedna z pěti podobných firem ve městě. „Založil ji můj otec. V rodině se traduje, že myšlenka ho napadla při lahvi červeného vína," usmívá se současná majitelka Denisa Morovićová.

Jak se to stalo?

Tehdy si jako porevoluční ředitel lízal rány z bojů proti tunelářům a kariéristům. Řekl si, že bude dělat jen pro sebe a svoji rodinu. Než dopil druhou lahev, na papíře měl jméno firmy a maskota, tedy okřídleného slona.

Na co jste po revoluci lákali?

Začínali jsme s poznávacími zájezdy do okolních zemí. Obchodní turistiku jsme zase směřovali do Emirátů a Istanbulu, kde jsme zřídili i pobočky. Klientela tehdy byla převážně z Prahy a větších měst. To se časem ukázalo jako naše slabina.

Museli jste proto změnit strategii?

Ano, reagovali jsme zřízením vlastní mezinárodní zájezdové dopravy. Teď už máme sedm autobusů a firma se rozrostla o kamionovou dopravu a spediční činnost.

Co u klientů rozhoduje při výběru destinace pro dovolenou?

Třeba vliv nepříznivých událostí v mezinárodní politice. Pokud v Paříži v ulicích hoří auta, klesne tam prodej zájezdů. Stejné je to se situací v Řecku nebo na Ukrajině. A pak okolnosti, o kterých ví jen cestovka. Ceny zájezdů jsou však nejcitlivější barometr. Vliv má i navýšení o tisíc nebo dva tisíce korun.

Na co nového lákáte zákazníky?

Nabízíme BBB (z anglického bus-bed-breakfast autobus-postel-snídaně, pozn. red.). Klient si může vybrat buď jen dopravu, ubytování nebo snídani. Tato nabídka získává na oblibě, a to především u mladých lidí.