Po dvou letech od uzavření Žďákovského mostu pro kamiony se podařilo Ředitelství silnic (ŘSD) a dálnic sehnat potřebných 320 milionů korun na rekonstrukci stavby, která je v havarijním stavu.
S opravou by se mohlo začít již v květnu. Přesné datum ale nechce ředitel českobudějovické pobočky ŘSD Josef Pešl uvádět. „Netroufnu si určit, kdy se začne. Optimistická varianta je začátek května, běží ale výběrové řízení a kdokoliv se může odvolat,“ řekl Josef Pešl v pátek po schůzce, na které prezentoval opravu také zástupcům obcí, kterých se omezení nejvíce dotkne, Orlíku a Kostelce nad Vltavou.
Obce vzdálené od sebe pět kilometrů odřízne úplná uzavírka mostu, se kterou ŘSD počítá v prvním roce rekonstrukce. „Bude platit pro automobily i pěší,“ zdůraznil Josef Pešl. To se nelíbí kosteleckému starostovi Pavlu Kosíkovi. „Je to průšvih. Lidé od nás pracují v Orlíku, místo pěti kilometrů najedou denně pětadvacet. Opravu ale i tak vítám,“ řekl Pavel Kosík. Tvrdě dopadne uzavírka i na provozovatele motorestu Kawest Saloon přímo u mostu. „Je to komplikace, zaměstnáváme čtyři lidi, ale pokusíme se i tak na sezonu otevřít,“ řekla majitelka Alena Řežábková.
Oprava má trvat tři roky. Ve zbylých dvou letech by měl být most až na výjimky otevřen i automobilům.
Opravu Žďákovského mostu místní chápou a vítají. „S lidmi v zastupitelstvu a obci už jsme mluvili, omezení chápou, vědí, že se to musí udělat. Myslím, že opravu uvítají určitě i řidiči. Most je v havarijním stavu a už to vyvolalo problémy. Zvedl se jeden z ocelových roštů, na který najelo auto a propíchlo si pneumatiku. Vše dopadlo dobře, ale jde pochopitelně o velké nebezpečí,“ zdůraznil starosta Orlíku nad Vltavou Jiří Štrajt.
Už dva roky nesmí na most kamiony, ty ale podle Jiřího Štrajta zákaz příliš nedodržuje. V uzavírce nachází i pozitiva. „Rozhodně se zklidní doprava v obci, vždyť silnice prochází přímo její částí,“ doplnil starosta.
Jsou tu ale také zápory. Například děti, které z Orlíka dojíždějí do Milevska do školy, budou cestovat déle a připlatí si. „Při opravě před lety byl most otevřen pro pěší, takže autobus dovezl lidi na jeden břeh, přešli přes staveniště a na druhém břehu nasedli do autobusu. To se tentokrát konat nebude,“ podotkl Jiří Štrajt. Úplná uzavírka leží v žaludku i kosteleckému starostovi Pavlu Kosíkovi. „Uzavření i pro pěší je zdrcující. Naši lidé pracují v Orlíku, jak jim mám teď vysvětlovat, že místo pěti kilometrů to budou mít denně pětadvacet? Naštvaní budou samozřejmě na obec, že jsme nedokázali vyjednat, aby byl most alespoň pro pěší otevřen. Když jsem se ŘSD zeptal, jestli by nešlo otevřít pro pěší, řekli pouze ne. Mrzí nás to hodně. Do výběrového řízení přeci ten požadavek dát mohli, ještě byl čas,“ domnívá se Pavel Kosík.
Kostelečtí se připravují i na další komplikace. „Chápu, že se povedlo získat peníze na rychlo, ale my jsme vázáni ve smlouvách, které není jednoduché vypovědět. Například svoz odpadu, který pro nás obstarává Rumpold, bude stát obecní kasu navíc desítky tisíc. Můžeme smlouvu vypovědět a najít si nového partnera, ale jak budeme vypadat? Postavili nás před hotovou věc. Není naše vina, že zanedbali údržbu a teď musí most opravit,“ zdůraznil Kosík.
Menší dopravní zatížení může mít vedle zklidnění dopravy i negativní dopad na podnikatelské subjekty. Nejhůř bude asi postižen motorest Kawest Saloon, který stojí jen 150 metrů od mostu. „S ŘSD jsme vyjednali, aby uzavírka silnice nezačínala v obci, ale až za naším penzionem. Zaměstnáváme čtyři lidi, kteří k nám z Orlíka musí jezdit, neradi bychom na sezonu zavřeli úplně. Naději upíráme třeba i k tomu, že oslovíme firmu a dělníky, kteří budou na rekonstrukci pracovat a nabídneme jim stravování. Počítáme i s větší inzercí našich služeb například na zámku, aby lidé věděli, že provoz je u nás nepřerušen,“ řekla provozovatelka motorestu Alena Řežábková.
Oprava by mohla začít v květnu. „Ve výběrovém řízení je jedenáct firem, nevěřím, že by se žádná neodvolala,“ řekl Pavel Kosík. To by znamenalo posunutí začátku opravy.