Dvojici kamarádů spojily stejné zájmy, a to o starší auta a techniku od padesátých po devadesátá léta minulého století. Nejvíce se věnují právě modelu Renault 12 a licenčním vozům značky Dacia 1300. Jsou i členy Renault Car Clubu v Autoklubu České republiky. „Letos jsme se rozhodli poznat jihozápad Evropy, protože právě Renault 12 slaví padesát let od uvedení na trh a zahájení výroby,“ vysvětlil Vypler.

Radek Jaroš. Ilustrační snímek
Jaroš završil projekt Koruna Světa. Podařilo se mu vystoupit i na Kilimandžáro

Při této příležitosti francouzský Renault 12 klub pořádal v září mezinárodní sraz majitelů a příznivců z celého svět. Nadšenci dorazili ve zhruba sto padesáti Renaultech 12. Nejvíce bylo domácích z Francie, další přijeli ze sousedního Španělska, dále pak z Portugalska, Velké Británie a s licenční Dacií přijeli Rumuni. „Celá cesta byla zážitkem. Dokonce ve Francii, Španělsku a Portugalsku nás lidé zdravili, mávali a dávali palec nahoru,“ říká Martin Vaščešen.

Českou republiku reprezentoval na srazu právě českomoravský tandem z Veselí nad Moravou a Kolína. Setkání se uskutečnilo ve francouzské vesnici La Douze, tedy v překladu Dvanáctce. „Protože se nám nechtělo jet pouze na sraz Renaultu 12 a rádi poznáváme krásy zemí a měst, tak jsme si cestu trochu prodloužili,“ svěřil se milovník Renaultu z Kolína.

Po cestě ale navštívili i muzeum Ferrari v Modeně, město závodů F1 Monte Carlo, San Tropez, Barcelonu, Valencii či Gibraltar. „Moc gratuluji. Nicméně tiše závidím,“ svěřil se příznivec veteránů Jaroslav Ringl, který cestovatele v Renaultu sledoval přes Facebook, a to přestože holduje konkurenčnímu Peugeotu.

Předchozí expedice

Na zpáteční cestě dvojice zavítala i města, kde v plamenech skončil život mistra Jana Husa, tedy do Kostnice. „Tato naše cesta nebyla první. Tímto Renaultem 12 cestujeme již několik roků. V loňském roce nás naše expedice Maparen zavedla přes Německo, Dánsko, Švédsko a Norsko na nejsevernější cíp Evropy Nordkapp. Museli jsme přejet desítky trajektů, zastavili se v jednom z největších přírodních divů světa skalním jazyku Trolltunga, projeli jsme i nejdelším silničním tunelem na světě, Laerdanským,“ připomněl člen posádky výpravu přes deset zemí. Jejich francouzský stroj tehdy absolvoval 8 400 kilometrů.

Výstup na horu Chua-šan
Za čaj zaplatili životem. Nejnebezpečnější stezka světa děsí k smrti

A další plány? „V příštím roce bychom chtěli na východ, na Ukrajinu a do Ruska, takže ještě budeme muset požádat o vízum. Na cestě je vždycky důležité si užít a neriskovat,“ dodal Veselan.

Expedice MAPAREN 2019

Účastníci: Martin Vaščešen, Pavel Vypler a Renault 12

Délka: 8 371 kilometrů

Navštívené státy: Rakousko, Itálie, Monako, Francie, Španělsko, Gibraltar, Portugalsko, Švýcarsko, Německo a zpět do České republiky

Cíl: La Douze, sraz Renaultu 12 a Dacie

Zajímavá místa na trase: nejjižnější bod Evropy mys Punta de Tarifa ve Španělsku, mys nejzápadnější Cabo da Roca v Portugalsku, Alpy a Pyreneje ve výšce 2 500 metrů nad mořem