Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Řidiči musí mít nervy ze železa

Karlovarský kraj - Pevné nervy a dostatek empatie musejí projevit řidiči, kteří v těchto dnech projíždějí po komunikaci D6 na Prahu. Místo stavby dálnice se tato komunikace znovu opravuje a objížďka u Žalmanova zde dopravu zdržuje i komplikuje. A řidiči kamionů, kteří se neobtěžují sundat nohu z plynu, zase ohrožují místní obyvatele, protože chodníky po obou stranách silnice v této obci chybí.

4.10.2016
SDÍLEJ:

Práce na silnici R/6 u Žalmanova.Foto: Foto Deník mel

Starostka Stružné Zuzana Večerková tak jde z jednání do jednání, protože zdejším lidem jde doslova o zdraví. Na poradách s Ředitelstvím silnic a dálnic i dopravní policií se snaží situaci alespoň trochu napravit a místním lidem od dopravní zátěže ulevit. Pod palbou kritiky se proto při své nedávné návštěvě Karlových Varů ocitl i ministr dopravy Dan Ťok. „Opravují se silnice, které se opravovat nemusejí, protože jsou v relativně dobrém stavu. To je čtyřkilometrový úsek na D6 u Žalmanova, nebo další u Chebu," uvedl poslanec Josef Novotný (Volba pro Karlovarský kraj). A za vyhozené peníze považuje výměnu svodidel u Řevničova směrem na Prahu. Podle Josefa Novotného by se za tyto prostředky mohly opravovat silnice druhé a třetí třídy. Poslanec sám připouští, že převést tyto peníze na dvojky a trojky je velmi komplikované, ale je přesvědčen o tom, že pokud by zákonná snaha byla, pak by to šlo. Ministr Ťok ale tuto kritiku velmi důrazně odmítl.

„Pro laika to může vypadat, že opravujeme ty silnice, které to nevyžadují. Ale to je pouhé zdání. Rekonstrukce se týká těch úseků, u nichž podrobná a kombinovaná analýza ukázala problémy, například mikrotrhliny. Údržba těchto silnic je šest let zanedbaná, za posledních dvanáct let se opravilo méně než jedno procento těchto komunikací," odmítl kritiku ministr Ťok.

Podle ministra dopravy Ťoka se za posledních dvanáct let opravilo méně než jedno procento dálnic a silnic prvních tříd. „To se nyní změnilo, my silnice opravujeme intenzivně," vysvětlil ministr. Navíc se nad výtkou Josefa Novotného velmi podivil. „Proč by Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) měl investovat do dvojek a trojek?" Tento mimorozpočtový fond totiž používá svých příjmů ve prospěch výstavby, modernizace a údržby dopravních staveb (to jsou silnice, dálnice, železnice a vodní cesty). Podle ministra Ťoka mají kraje výnosy z rozpočtového určení daní a část těchto peněz by na opravy dvojek a trojek měly průběžně uvolňovat.

Ministr Ťok ale také dodal, že pokud v rozpočtu SFDI peníze zbudou, pak se nebrání tomu, aby s údržbou silnic druhých a třetích tříd krajům znovu finančně pomohl. Předloni tak Karlovarskému kraji SFDI poskytl 112 milionů korun, loni 159 milionů.

Podle náměstka Jakuba Pánika (ČSSD) se ale na údržbě silnic podílel i kraj, a to stejnou částkou z vlastního rozpočtu. „Nic jsme nezanedbali a silnice jsme průběžně opravovali," zdůraznil náměstek Pánik. Pro příští rok ale finanční pomoc krajům ministr zatím odmítl. Čímž u vedení krajů rozpoutal doslova bouři nesouhlasu a intervenci premiéra Bohuslava Sobotky, aby tuto praxi SFDI dodržel i pro rok 2017.

PŘÍŠTÍ ROK NAOSTRO

Podle starostky Zuzany Večerkové se situace na jednosměrné objížďce Žalmanovem zlepšuje, i když například uplynulé pondělí zde stály kolony i čtyřicet minut. „To nejhorší je za námi, silničáři mají část povrchu uzavřeného úseku na D6 téměř hotovou. Pro nás to byla generálka, to nejhorší nás teprve čeká. Už příští rok v březnu se má tato část D6 uzavřít znovu kvůli opravě dvou mostů. A a to obousměrně. Objížďka by tak znovu vedla Žalmanovem," s obavami uvedla starostka Večerková. Protože tato zátěž by pro obec už byla skutečně vražedná. Podle plánů by totiž trvala téměř až do listopadu. Pokud by tedy nebyly zajištěny bezpečné krajnice, protože pro chodník kolem silnice v Žalmanově místo není, starostka by zvažovala i to, že by objížďku přes tuto obec nepovolila. „Všechno musí být dobře zajištěné a promyšlené, na experimenty není prostor. Bezpečnost lidí je na prvním místě," zdůraznila starostka.

Autor: Ivana Kalinová

4.10.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Transgas
6 10

Budovy Transgas nebudou památkou. Majitel je může zbourat

Podporujete, aby homosexuální páry mohly adoptovat děti?
12 23

Jak to vidí Petr Koděra: Konečně se do sebe opřeli

Studenti vyzpovídali uchazeče o Hrad. Nejvíce je přesvědčil Jiří Drahoš

/VIDEO, ANKETA/ Netradiční debatu s prezidentskými kandidáty uspořádal v pondělí Deník. Šestice uchazečů o Pražský hrad diskutovala ve vlaku z Prahy do Ústí nad Labem a zpět. 

Rozhovor s Novotnou? Zdvořilost, šarm a jasné názory

Jemná, zdvořilá a distingovaná dáma. Tak působila Jana Novotná letos na jaře, když poskytla rozhovor několika médiím včetně Deníku. Novináře přivítala svým typickým úsměvem a v elegantním krátkém sestřihu.

Stavba dálnice D7 nabrala skluz, auta na nový úsek vyjedou později

/FOTOGALERIE/ Termín dokončení dálnice D7 ještě není oficiálně stanoven. Mělo by to být v průběhu léta.

Lanovka na Petříně, v zoo a na Smíchově. Které další Praha plánuje?

Pražské lanovky. V metropoli najdeme sice jen tři, ale za to jsou všechny něčím unikátní. Praha se tak pyšní lanovkou z konce 19. století, lanovkou s nejmenším převýšením v celé České republice a nejmenší lanovkou, o které často Pražané nemají ani tušení. Na jaké další lanové dráhy se můžete těšit v budoucnu?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT