Podle něj už se dělají dokončovací práce. „Vlastní stavba je hotová, provádí se terénní úpravy před topírnou a výměna pražců," uvedl Prokeš. Ještě je třeba opravit vlečku spojující výtopnu s tratí. „Je v dezolátním stavu," řekl ředitel. Opravená budova bude sloužit jako zázemí pro historická vozidla a zároveň jako muzeum. Ještě nedávno šlo o jednu z nejohroženějších památek v Libereckém kraji. Z bývalé výtopny parních lokomotiv zbylo torzo. Její obnova za bezmála 13 milionů korun začala loni v létě díky dotaci z norských fondů. Po dokončení bude výtopna vypadat obdobně jako v době svého vzniku na začátku 20. století.

Výtopna patří k dvanáctikilo­metrové trati, která je včetně mostů, tunelu a budov od roku 1992 kulturní památkou. Spojnice mezi Jizerskými horami a Krkonošemi je nejstrmější železniční tratí v republice, provoz na trati začal v roce 1902. Jsou na ní tři úseky s ozubnicí uprostřed koleje, která pomáhá lokomotivám překonat příkré stoupání až 58 promile.

Za rok se historickými vlaky sveze asi 10.000 lidí. Železniční společnost pro letošní sezonu plánuje v sedmi termínech nostalgické jízdy s doprovodným programem na kořenovském nádraží. „Loni kvůli výluce mohly jezdit vlaky jen mezi Tanvaldem a Kořenovem, letos bude možné jezdit i mezi Kořenovem a Harrachovem," uvedl Prokeš.

Pro speciální jízdy železniční společnost nasazuje unikátní ozubnicovou lokomotivu Rakušanka, lokomotivu Hektor, historický motorový vůz Singrovka, barový vůz Balm Bistro a osobní vozy Balm z 60. let 20. století. V minulých letech bylo pro cestující atraktivní sledovat na obrazovce průběh jízdy z pohledu strojvůdce díky kameře umístěné v čele vozu. „Loni to nebylo možné kvůli technickým problémům, obraz byl nestabilní. Letos to zkusíme vyřešit jinak," dodal Prokeš.