Loď bez zastavení pokračuje k St. Vincentu. Střídání posádky proběhne na Martiniku.

„Jelikož na vodu jsme La Grace spustili v Egyptě, obeplula čtvrtinu zemského obvodu. Počítáno na míle, naplula už ze vzdálenosti, která je potřeba k cestě kolem světa, nejméně polovinu, protože většinu letošního roku jsme strávili plavbami kolem jihu Evropy,“ říká jeden z majitelů lodě, kapitán, jachetní instruktor a zkušební komisař Ministerstva dopravy ČR Josef Dvorský. A dodává, že ze sedmi zemských kontinentů je Amerika třetí, který La Grace navštíví. Na palubě má čtyři členy profesionální posádky a 17 kadetů.

Školení a výuka zájemců o historický jachting, to jsou jedny z důvodů, proč se La Grace stavěla. Česko nemá oficiálně žádnou školní loď. A La Grace má všechny předpoklady se jí stát. Jako jediná česká loď je La Grace členkou prestižního „fóra A“ při Mezinárodní asociaci školních plachetnic STI (Sail Training International).

„Výcvik kadetů při plavbě do Karibiku jsme zaměřili především na navigaci, díky spolupráci s astronomem Petrem Scheirichem z Astronomického ústavu Akademie věd Ondřejov. Celý Atlantik La Grace přeplula, navigována pouze podle kompasu a sextantu. Všechny navigační elektronické přístroje byly vypnuté. Naši kadeti teď o sobě mohou s hrdostí říct, že by do cíle dopluli i v případě, že by se celý systém GPS vypnul,“ říká Dvorský.

Ťukat se nebude

Na počest narozenin La Grace zazní na její palubě slavnostní výstřel z děla a kapitán přislíbil posádce mimořádný příděl rumu pro slavnostní přípitek na další úspěšné plavby. Ťukat si však nebudou. Pověra říká, že by to vzbudilo mrtvé námořníky a těm by to bylo líto.

Dvoustěžňového plachetníku si užijí především návštěvníci Dominikánské republiky. La Grace navázala spolupráci s místním organizátorem jednodenních výletů a připravila pro turisty plavby s pirátským programem a také výpravy za velrybami, které se ke břehům Dominikány na jaře stahují. „Loď plující pod plachtami je tichá, takže se k nim lze přiblížit až na dosah ruky,“ vysvětluje kapitán Josef Dvorský. Do Evropy se loď opět vrátí na letní sezónu. Zpátky přes Atlantik popluje obtížnější severní cestou přes Azorské ostrovy a Baleárské ostrovy. A léto stráví na jihu středomoří mezi Elbou, Korsikou a Sardinií. Zde bude opět k dispozici turistům – českým i zahraničním.

Briga La Grace je replikou lodi z 18. století. Její stavba v profesionální egyptské loděnici byla zahájena v lednu 2008. Při stavbě lodi se v Egyptě vystřídalo na tři sta českých dobrovolníků a dobrovolnic. Školní a charterová plachetnice La Grace byla slavnostně pokřtěna pod záštitou českého velvyslanectví v Řecku v athénské marině Flisvos 1. května 2011. Jednou z kmoter lodě byla MISS ČR z roku 2003 a manželka známého českého jachtaře Lucie Křížková.

Více informací o lodi a plavbách najdete na webových stránkách www.LaGrace.cz.

Technické údaje o lodi:
délka trupu 23,8 m
celková délka 32,3 m
šířka 6,06m
ponor 2,8 m
výtlak 125 t
plocha plachet 364 m2
výška stěžňů nad hladinou 25 m
motor MAN D 2866 TE 375 HP
nádrže na naftu 4 t
nádrže na vodu 6 t
max. posádka 37 mužů

Za tým La Grace
Kpt. Josef Dvorský