S nápadem vyrazit na pro mnohé bláznivou tříměsiční výpravu přišel Adam Stohanzl. „Myšlenka vyjet ve starém bavoráku mne napadla společně s koupí auta, které měl v té době můj kamarád schované v garáži. Jednou jsem byl u něj na návštěvě a napadlo mě, že tohle je přesně auto na takovou výpravu. Tak jsem ho od něj koupil,“ ohlíží se dvaadvacetiletý dobrodruh.

Konkrétní podobu cesty, na kterou vyrazí první červencový den, začali řešit až později. „V původním plánu byla cesta do Nepálu, ale z peněžních důvodů jsme ji brzy zamítli,“ popisuje druhý z cestovatelů Jaromír Toncr.

Nakonec zvolili jako cíl asijský Kyrgyzstán, přes který měli původně jet. A přibrali ještě další země v okolí. „Trasa povede přes čtrnáct zemí, kde hodláme navštívit hlavní přírodní a architektonické zajimavosti. V plánu je určitě Pekelná brána v Turkmenistánu. Jako pevný bod jsme si také určili kazachstánský Šaryn kaňon nebo tunel lásky na Ukrajině,“ shodují se oba.

Od cesty očekávají hlavně duševní odpočinek, radost z jízdy a poznání nových míst. Za největší nebezpečí považují komplikace na hraničních přechodech. „Naše cesta je naplánovaná přes několik policejních států, proto se nejvíce obávám komplikací na hranicích. Běžnou praxí je zde dávat policistům úplatky za hladký průjezd, na to ale my nemáme,“ přiznává čtyřiadvacetiletý Toncr.

Z technických problémů na více než desetitisícikilometrové trase si kupodivu ani jeden z Břeclavanů těžkou hlavu nedělá. „Adam je nadšenec do aut a je technicky zdatný. Věřím, že dokážeme každou poruchu opravit,“ říká Toncr, který bere výpravu jako první zkušenost pro další plánované cesty.

ADAM PAVELKA