Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Svoboda a adrenalin z rychlosti

Miluje cestování – hlavne to na dvou kolech. Na motorce se Stanislav Berkovec neváhal vydat ani do války.

21.6.2012
SDÍLEJ:

TŘÍKOLKA. Zcela nová dimenze bezpečného cestování.Foto: Jiří Jaroch

K motorkám se Stanislav Berkovec dostal díky velkorysosti Michela Fleischmanna, ředitele rádia Frekvence 1, kde pracoval. „Jednoho dne mi ve Slaném před domem někdo zapálil starého  Peugeota a Michel Fleischmann tehdy přiišel s tím, že mi koupí motorku, protože ve Francii reportéři běžně motorky mají. Je to praktické. Dostal jsem tehdy obrovské Enduro, jediné v Praze, Suzuki DS650 – to byla naše služební Zuzanka. Zaplatil jsem si kondiční hodiny, protože jsem předtím nikdy nejezdil. Tak mě to vzalo, že do roka jsem už testoval ty nejsilnější motorky. Úplně mi to převrátilo život," říká.

Je těžké řídit tak velký stroj?
Vždycky je potřeba mít před ním především pokoru a respekt. Člověk si nesmí myslet, že je neomylný.

Co vás na silných motorkách tak přitahuje?
Na motorce je vnímání prostoru úplně jiné. Jedete a cítíte šeříky, chlad – to v autě nezažijete. Je to úžasná svoboda pohybu. No a samozřejmě mě přitahuje i adrenalin rychlosti. Primárně je to ale to vnímání světa, které není tak zprostředkované jako v autě. Rád cestuji a motorka je pro mě i hezký způsob poznávání lidí. Psychologie zde hraje svou roli. Třeba když jsem přijel do války na motorce, tak mi to zachránilo život.

Jel jste na motorce do války?
Ano, byl jsem v bojových zónách na Balkáně a mělo to vždy podobný průběh. Vždycky mě někde zatkli, někam eskortovali a skončilo to tak, že jsem s nimi seděl na vojenské stanici, nalévali mi víno a říkali: „Tak ty si přijel na motorce? A odkud? Kde spíš? Dej si víno…" a ješte jsem třeba dostal banány, které někomu zabavili. Pro ně byla motorka taková chlapská frajeřina. Kdybych tam v té době přijel autem, tak bych byl asi mrtvý. Mělo to ale i své stinné stránky. Třeba v Albánii mě chtěli zastřelit a vzít si ji.

Projevuje se národnost ve stylu jízdy?
Projevuje. Němci například hodně cestují na motorkách a jsou to tvrďáci. Jezdí dobře, dlouhé cesty. Francouzi, Italové nebo Španělé jezdí zase výborně ve městě. Tam je to běžné. Úředník v saku vezme moped a jede na něm do práce, protože ví, že tam dojede rychleji a bez problému zaparkuje. Navíc šetří životní prostředí. A řidiči aut je respektují – není tam tolik nehod.

A co česká komunita?
Máme spoustu slavných motorkářských jmen, myslím ale, že ta tolerance nám ještě moc nejde, jsme agresivní.

Čím to? Je to spíš netolerance řidičů aut vůči motorkářům, nebo naopak?
Někdy je to vzájemné, ale z mého úhlu pohledu je to hodně ze strany řidičů aut. Ale v poslední době se to hodně zlepšilo v Praze. Řidiči si na motorkáře zvykli. Mezi Prahou a zbytkem republiky je rozdíl. Ale na jižní národy pořád zdaleka nemáme.

Jaká je nejčastější chyba motorkářů, která vede k nehodě?
Myslím si, že by měli více předvídat. Dále je to přecenění vlastních schopností a nezvládnutí jízdní situace. Další věc je vybavení, ačkoli v tomto ohledu už se situace hodně zlepšila. Dnes málokdy potkáte někoho na motorce bez helmy. To spíše uvidíte nedostatečné oblečení někdo jede na sportovní motorce v trenkách a v pantoflích. To je na zabití doslova.

Jde v tomto směru dopředu technika, která bezpečnost zlepšuje?
Určitě. Dnes už jsou běžné třeba ABS brzdy když musíte krizově brzdit, méně zkušený řidič dostane smyk. Nebo se vyvíjejí motorky s airbagem. Pomáhá také duální brzdový systém, který při ovládání jednou páčkou rozloží brzdný účinek rovnoměrně na přední a zadní kolo (což už ale měli Italové dávno někdy v 60. letech). Existují padací rámy, chránící před přimáčknutím a rozdrcením nohy. Posun je i v oblečení používají se nanovlákna, kevlar kevlarové džíny se neprodřou, když spadnete. Dělají se vesty s krizovým vypínáním, a když jezdec stroj nedobrovolně opustí, tak se mu na zádech okamžitě nafoukne krunýř, který mu ochrání páteř. Já jsem to vyzkoušel na sobě, mlátili mě baseballovou pálkou přes tu nafouklou jitrnici a vydržela to.

Máte nějaké doporučení týkající se helem?
Doporučuji kupovat helmy, které mají homologaci EU (splňují normy EU). Dnes už jsou například také helmy s límcem jako airbag. Nebo se dělají samostatné límce, které chrání první a druhý obratel. Ty jsou nejzranitelnější, protože tam končí helma. Technika šla v tomto směru velmi dopředu.

Co používáte vy sám?
Nedám dopustit na jeden anglický patent takový teleskopický systém zrcadel. Uvnitř helmy nad očima mám zrcátko a v něm vidím, co se děje za mnou. Mám kompletně vykrytý takzvaný mrtvý úhel. To normálně nevidíte.

Co je podle vás nejhorší, co dělají řidiči aut motorkářům?
Projížděl jsem třeba ve stojící koloně pruh mezi auty a řidič těsně přede mnou zcela záměrně otevřel a zavřel dveřel. To je regulérní pokus o zabití. A stalo se to i několika mým kamarádům. Když to někdo udělá nevědomky, nepodívá se do zrcátka, to se může stát. Ale toto bylo zcela záměrné.

Myslíte si, že naše dopravní zákony jsou v pořádku?
Já myslím, že ano. Velmi pomohlo třeba zavedení vícestupňových řidičáků na motorky. Dřív třeba kluk jezdil na malém motocyklu, a jakmile mu bylo 18, hned si udělal papíry na velkou motorku, rodiče mu ji pořídili a do týdne se na ní zabil. To je konkrétní případ, který se skutečně stal. Dokonce sami prodejci jim to tehdy rozmlouvali, protože kluk byl nevyježděný. To už dnes neexistuje  – jsou odstupňované řidičáky a k silné motorce se dostane až relativně zkušený jezdec. U nás nemáme špatné zákony, spíš by někdy mohly být přísnější.

Můžete zhodnotit fungování našich autoškol?
To je další bolavá věc. Dnes je vztah škola– klient, a v momentě, kdy je to klient, má škola vůli, aby uspěl. Ale jízdní praxe je vždy nedostatečná  – ať je to auto, nebo motorka. V západní Evropě jsou běžná centra bezpečné jízdy, tzv. výcvikové polygony – u nás je jediný skutečně kvalitní v Mostě, pak je ještě v Ostravě a ve Vysokém Mýtě.  V Německu je na milion obyvatel jeden výcvikový polygon. A je tam běžné, že po dodělání autoškoly rodiče koupí dítěti hodiny výcviku v těchto centrech a tam se učí pokročilejší věci než v autoškole – krizové manévry, brždění ve vodě a podobně. Pak je první náledí nezaskočí. A specielně s motorkami to u nás úplně chybí. Jediný, o kom  vím, že dělá tento výcvik profesionálně, je instruktor bezpečného ježdění Mirek Lysý. Učí jezdit se speciálními padacími rámy. Tento způsob doškolení u nás velmi chybí. V autoškole se nikdo nenaučí jezdit – to by musela obsahovat tisíc hodin praxe během všech čtyř ročních období.

Co je v létě pro motorkáře nejzákeřnější, co může zaskočit?
V létě to může být rozsypané zrní. Na suchém asfaltu v zatáčce – nic moc. Další věc typická pro léto je určitý druh technologie oprav, který u nás je běžný.  Silnice se v konečné fázi opravy posype jemným štěrkem, který je tam v centimetrové vrstvičce, to se tam tak nechá a auta to zajezdí. Jenže když k tomu přijede motorkář a je to přes celou šířku vozovky, tak na tom nezkušený jezdec lehne. Už se toho týkala spousta žalob. Další nebezpečí jsou lanová svodidla – když do nich vlítne motorkář, tak to řeže. To je strašná věc. Nebezpečné jsou teplé letní večery, když jedete místem s vysokým výskytem hmyzu. A pak samozřejmě přívalové deště – než se spláchne nános prachu, vznikne mikroblátíčko a to je strašně nebezpečné. K tomu se přidávají vyjeté koleje, z nichž vznikne malý potůček, do kterého když se dostanete, tak máte problém. Nebezpečné je bláto – například když jsou někde vyježděné koleje od traktoru jedoucího z pole – především když to namokne. Na podzim je pak strašně nebezpečné spadané namoklé listí.

A díry na silnici?
Tak to je strašné a nebezpečné celou sezonu. Stav našich silnic je hrozný. To se pak dovednosti hodí. Každý, kdo jezdil v terénu, ví, že v tom případě musí jít do stupaček, a když to stihne, tak přizvednout přední kolo. Jinak se zapíchne a udělá kotrmelec. V momentě, kdy se člověk rozjede, okamžitě má dát nohy na stupačku, nikdy je nezvedat do vzduchu nebo courat po zemi. Když se někdo rozjede a celou křižovatku projede ještě s nohama spuštěnýma na zemi – tak to je hrozné.

Co vaše oblíbené mototrasy?
Já miluji Šumavu a středohoří – odtud pochází moje rodina. Nádherné jsou jižní Čechy, protože je tam kromě pěkných tras i mnoho památek. Nádherné trasy jsou v Orlických horách, ačkoli jsou poněkud zapomenuté. Jsou lidé, kteří jezdí raději do Rakouska, do Alp.  Chápu to, jsou tam lepší silnice, jsou tam často i lépe klopené zatáčky. Myslím, že pěkné je Polsko nebo Slovensko. Není potřeba jezdit daleko, například do Francie.

Překvapí někde v cizině odlišné zákony?
Samozřejmě jsou odlišnosti – například ve Španělsku  –  máte-li dioptrické brýle, musíte mít s sebou jedny náhradní. Ale jinak si nemyslím, že by bylo něco, co by vysloveně překvapilo.

Vizitka

Novinář a moderátorpracoval v rádiích Evropa 2 a Frekvence 1, v Hospodářských novinách, spolupracoval s televizními stanicemi Nova, Prima a Česká televize.

Uskutečnil několik reportážních cest do válečných zón bývalé Jugoslávie.

Je spolutvůrcem pořadů týkajících se silničního provozu(například Jak přežít, Chodci a cyklisté).

Spolupracuje s BESIPa byl členem poradního sboru ministra dopravy.

Účastnil se několika dobrodružných expedic, například na nejvyšší horu severní Afriky, přechod vnitrozemskými pralesy Bornea, na Mt. Everest a dalších.

Denisa Haveldová

Autor: Redakce

21.6.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Zdravotnictví - Zdravotnictví Zubní lékař 45 000 Kč

Zubní lékaři Zubní lékař/ka. Požadované vzdělání: vysokoškolské. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 45000 kč, mzda max. 60000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Místo výkonu práce: Petrovice 118., Požadujeme: spolehlivost, samostatnost, preciznost, příjemné vystupování, komunikativnost, řidičský průkaz sk.B výhodou, vhodné pro zkušeného lékaře s praxí, znalost německého jazyka výhodou., Nabízíme: velmi slušné platové podmínky, ubytování zajištěno., Kontakt: od 08:00 do 15:00 hod si telefonicky sjednat osobní jednání.. Pracoviště: Lékárna petrovice s.r.o., 403 37 Petrovice u Ústí n.Labem. Informace: Hana Zeithammerová, +420 417 579 474.

Gastronomie - Servírka, číšník, recepční 25 000 Kč

Hledáme šikovné a samostatné kolegy do nově vznikajícího týmu malého rekonstruovaného hotelu TOP ve Štěpanické Lhotě na Benecku. Náš rodinný hotel s kapacitou do 60 osob je zaměřen na týdenní turnusy škol v přírodě a rodin s dětmi. Nástup dle dohody.

Gastronomie - Kuchař/ka může být i po vyučení 30 000 Kč

Baví tě vařit Nabízíme zajímavou práci ve skvělém v moderně vybavené kuchyni, Pracujeme krátký, dlouhý týden. U nás se vaří z kvalitních surovin. Praxe není podmínkou. Nástup možný ihned. Zastavte se na kávu a vše spolu probereme.

Výroba - Výroba Zámečníci strojů 19 500 Kč

Zámečníci strojů STROJNÍ ZÁMEČNÍCI / ZÁMEČNÍCI. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 19500 kč. Volných pracovních míst: 3. Poznámka: Strojní zámečník /zámečník (1703001), PRACOVNÍ MÍSTA V JEDNOSMĚNNÉM PROVOZU V PROSTĚJOVĚ – Strojní zámečník/zámečník – mzda od 19.500 Kč, příspěvek na stravování, až 25 dnů dovolené. Požadujeme znalost čtení výkresové dokumentace, manuální zručnost a praxi v montáži strojů. V případě zájmu pošlete životopis na e-mail: zamecnik@gasl.cz anebo volejte na tel: 773 447 447.. Pracoviště: Gasl cz s.r.o. - pobočka prostějov, Nerudova, č.p. 599, 796 01 Prostějov 1. Informace: Kontakt zámečník, +420 773 447 447.


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Migranti na trase přes moře, ilustrační foto
10

Na Maltu migranti zřejmě nezamíří, „diktát“ Italů země odmítla

Martin Kratochvíl.

Týdenní zkrat: Smrtící komáři

AKTUALIZOVÁNO

Němci utekli hrobníkovi z lopaty. Výhry slaví i Belgie a Mexiko

To byla kanonáda! Sedm gólů viděli diváci při sobotním zápase skupiny G. Pět z nich padlo do sítě Tuniska a Belgičané slavili vítězství. Po dvou trefách se na druhé výhře na turnaji podíleli belgické hvězdy Eden Hazard a Romelu Lukaku. V druhém sobotním zápase přehrálo Mexiko jihokorejský tým 2:1. Stejným výsledkem uspělo Německo nad Švédskem. V nervydrásajícím finiši trefil veledůležité tři body v páté minutě nastavení Tony Kroos.

Hradecká jižní spojka se pomalu rýsuje. Dopravě uleví za jedenáct let

Plán na vybudování hradecké jižní spojky pokročil. Silnice, která výrazně uleví i dopravou těžce zkoušené Pražské třídě, by měla být hotová za jedenáct let.

Sudí Lenka Podjuklová míří na Wimbledon: I já už zkompletovala svůj „slam"

/ROZHOVOR/ V neděli nasedne do letadla a vydá se do Wimbledonu. Vyzvedne si uniformu a stane se součástí nejstaršího tenisového turnaje světa. Orlovská rozhodčí Lenka Podjuklová se na něm představí už počtvrté.

Světová architektura: Snění nad Rio de Janeirem

Tenhle dům není pro chudé. Ale ukazuje, jak krásně se dá žít. Tak se zasněte a představte si, že takový krásný dům nad Riem de Janeirem máte i vy.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT