Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Trasa metra D nebude, Praha šetří

Stavba nové trasy pražského metra D se do konce roku 2014 nerozjede. Hospodářským novinám to řekl primátor Bohuslav Svoboda (ODS).

28.11.2011
SDÍLEJ:

Bohuslav SvobodaFoto: Deník

Loni přitom sliboval, že práce začnou do dalších voleb. A kvůli nutným škrtům v rozpočtu města naznačil, že hodlá najít v hospodaření dopravního podniku úspory, a to i za cenu rušení linek. Podnik bude rozhodnutí města respektovat.

„Dnes říkám, že výstavba metra D je ve fázi snů a musí se zastavit,“ uvedl Svoboda.

„Projekt je připraven. Pokud ale město rozhodne, že jej zastaví, budeme to respektovat,“ řekla mluvčí podniku Ilona Vysoudilová.

Na řešení nejpalčivějšího problému se už s ředitelem dopravního podniku Martinem Dvořákem dohodl: splatnost miliardových pohledávek společnosti se prodlouží a zkoumá se, zda se dají oddálit splátky za nové tramvaje. Podle primátora má dopravce v plánu do roku 2020 zaplatit za tramvaje, autobusy a vlaky metra celkem přes 40 miliard korun. Přitom na vozovou techniku za téměř 30 miliard jsou už sepsány smlouvy, u tramvají nevypověditelné.

Primátorovi vadí i výdaje na přípravné práce. „Deseti nebo stamiliony, které jsou dávány na přípravné práce, jsou nesmyslem. Jestli se metro D začne stavět někdy v roce 2020, tak bude úplně jiná problematika, možná budou úplně jiné technologie,“ řekl. Obnova tramvajových tratí a stavba tras A a D mají stát do roku 2020 asi 104 miliard Kč. Detailní studie linky D představil v roce 2002 Metroprojekt. Projektuje ji i dnes, před rokem na to získal zakázku v ceně 489 milionů korun.

Rozhoduje se o lince A

Teď se na radnici rozhoduje o financování prodloužení linky A, na což nejsou peníze, a proto město zvažuje několikamiliardový úvěr. „Metro A se bude muset pravděpodobně dostavět, jen by podle mě stačilo skončit prozatím na Veleslavíně,“ tvrdí náměstek primátora Tomáš Hudeček, šéf zastupitelů TOP 09 a expert strany na problematiku dopravního podniku. Primátorův postoj k trase D podporuje. „I my otevřeně říkáme, že metro D nebude. Jsme si přitom vědomi toho, že za tři roky budeme muset řešit opravu Nuselského mostu a budeme moct počítat jen s autobusy,“ uvedl.

Koalice s podobně smýšlející TOP 09 teď Svobodovi umožní prosazovat výrazné škrty, což s ČSSD nešlo. „Můžeme bez emocí a bez politických podtextů začít hovořit o tom, jestli se ve sféře dopravního podniku hospodaří dobře. Zda tam nejsou nějaké prostředky utrácené zbytečně, zda tam nejsou třeba tratě, které se navzájem překrývají, a podobně,“ tvrdí nyní Svoboda.

Dění kolem dopravního podniku kýve židlí jeho ředitele Martina Dvořáka. „Ředitele odvolává dozorčí rada a v té je třetina členů za ODS, třetina za ČSSD a třetina reprezentuje odbory,“ říká opatrně primátor. Nové vedení města však podle informací HN plánuje převolení rady městské firmy.

Trasa D by měla měřit asi 10,6 kilometru a vedla by z náměstí Míru přes Pankrác do stanice Depo Písnice. Metro D by mělo obsloužit několik sídlišť v oblasti Krče, Lhotky, Libuše, Nových Dvorů a Písnice a další spádové oblasti. Odlehčit by mělo lince C i zatíženým silnicím a bylo by dopravní alternativou k Nuselskému mostu, který bude potřeba v budoucnu rekonstruovat. Praha dosud nerozhodla o tom, jak by stavbu financovala.

Stavba prodloužení trasy A ze stanice Dejvická začala v lednu 2010. Do roku 2014 mají přibýt stanice Červený Vrch, Veleslavín, Petřiny a Motol. Nový úsek má měřit přes šest kilometrů a bude stát asi 18,7 miliardy korun v cenách roku 2008, část peněz by Praha měla získat z EU.

Autor: ČTK

28.11.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Prezident Erdogan na zasedání Organizace islámské spolupráce
3

Erdogan vyzval svět, aby uznal Jeruzalém za hlavní město Státu Palestina

Bombardování v Jemenu
5

Při leteckých útocích na základnu rebelů v Jemenu zahynulo 30 lidí

Přerozdělování imigrantů? Babiš je proti trvalým kvótám: Návrh je nepřijatelný

Premiér Andrej Babiš (ANO) odmítl trvalý přerozdělovací mechanismus imigrantů mezi členskými zeměmi Evropské unie, jak je v navrhované reformě evropského azylového systému. Při dnešním jednání sněmovního evropského výboru o pozicích Česka pro nadcházející jednání Evropské rady v Bruselu varoval v této souvislosti před novým pnutím v unii a případnými odchody dalších členských zemí z bloku.

Oblíbená akce je tu. Česko si už dnes zazpívá po celé republice koledy

Zpříjemněte si s Deníkem čekání na Ježíška zpíváním. Po celé republice už dnes od 18 hodin zazní koledy Nesem vám noviny, Narodil se Kristus Pán či Půjdem spolu do Betléma. Celý večer pak zakončíte vánoční písničkou Vánoce, Vánoce přicházejí.

V části Česka hrozí ledovka, severovýchod zasáhne opět silný vítr

V části Česka hrozí v noci a ve čtvrtek ráno tvorba ledovky. V Moravskoslezském kraji a v Olomouckém kraji na Jesenicku, Šumpersku a Přerovsku pak v noci opět zesílí vítr, slábnout by měl v poledne. Aktuální výstrahu s nízkým stupněm nebezpečí dnes vydal Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ).

DOTYK.CZ

Po stopách zvířecích emocí. Rozumíme jim vůbec?

Zvířata jsou nám daleko bližší, než jsme ochotní si připustit. Prožívají si svá malá i velká citová dobrodružství. Nejsou jim cizí radost, smutek, strach ani láska. Fakt, že kohout umí svým slepicím lhát, že zvířata dokáží jednat nezištně a že veverky jsou vychytralé zlodějky, by ještě před několika lety lidé považovali za fantazírování. Zkušený německý lesník Peter Wohlleben, milovník přírody, se vydává po stopách zvířecích emocí, jež utvářejí jejich pestrý svět.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT