„Po společných jednáních se zástupci obcí z Hornolidečska se ukázala možnost dovést tudy trasu až k cyklostezce Bečva. Tak by vzniklo významné napojení z Valašska na Slovensko, které by procházelo velice zajímavým územím Bílých Karpat a kaňonem řeky Vláry,“ sdělil k prvnímu směru uvažovaného rozšíření trasy místostarosta Valašských Klobouk Martin Janík s tím, že přes Valašské Příkazy a další obce by tato cyklostezka mířila až ke Vsetínu.
Východní větev starodávné jantarové cesty
Tam už je otevřena dnešní cyklotrasa směrem na Valašské Meziříčí a dále pak až do Horní Bečvy. „Šlo by také o symbolické obnovení východní větve starodávné jantarové stezky, která procházela Vlárským průsmykem a spojovala Jadran s Baltským mořem,“ připomněl Janík.
Zájem o napojení na plánovanou cyklostezku však projevila také slovenská strana. „Obce Nemšová a Horné Srnie už dokonce připravují stavbu úseku po státní hranici. Díky tomu se zrodila myšlenka vzniku jedné cyklostezky s pracovním názvem Bečva – Váh,“ vysvětlil místostarosta.
Slováci mají také zájem
Zástupců obcí a měst, jejichž katastry by do budoucna měla cyklostezka vést, už se sešli ke společné schůzce. „Byla uzavřena dohoda o spolupráci při výstavbě stezky i žádosti o dotaci, kterou bychom mohli získat z Operačního programu Příhraniční spolupráce,“ informovala o uvažovaném zdroji financování projektová manažerka Pavlína Kolínková.
Podle starosty Brumova-Bylnice Zdenka Blanaře jsou právě dotace alfou a omegou celého projektu. „Pakliže bychom na ně nedosáhli, je prakticky nemožné, aby stavba cyklostezky byla sanována jen z městských a obecních rozpočtů,“ potvrdil Blanař.
Vše závisí na dotacích
Slovenská strana je přitom v současné chvíli mnohem dále, než ta česká. Má už dokonce v rukách projektovou dokumentaci a stojí před zahájením stavby zhruba čtyřkilometrového úseku cyklostezky z Horného Srnie směrem k hranicím. „Dále předpokládá napojení po hrázi Váhu ve dvou směrech, na Trenčín a Dubnicu nad Váhom. V projektu je navíc počítáno i se vznikem odpočinkových míst v okolí řeky. Cyklisté by mohli v budoucnu využívat například pláže, posezení i občerstvovací zastávky a stezka by se tím stala komplexem turistických atraktivit,“ sdělil o plánu slovenských měst a obcí vedoucí investičního odboru valašskokloboucké radnice Radek Bařinka.
Kvůli velmi husté dopravě na silnicích jižního Valašska by byl vznik další zbrusu nové cyklostezky opravdu vítaný. „Kupříkladu pro rodinu s dětmi může být výlet na kole po současných silnicích hodně nebezpečný. Vznik cyklostezky by zároveň mohl přispět i ke zvýšení turistické atraktivity regionu,“ zauvažoval před časem starosta Poteče Josef Mana.
Stezka by zvýšila turistickou atraktivitu regionu
V podobném duchu hovořil nedávno i předseda sportovního oddílu Kolo – běžky z Brumova-Bylnice Jaroslav Jiříček. „Jezdíváme sice většinou v terénu, ale musíme se do něj nějak dostat. A jinak než po silnici to nejde. Jet od nás ale třeba ve směru na Vsetín nebo Trenčín je na kole často o život,“ podotkl Jiříček a dodal, že vybudování cyklostezky by z velké části logicky toto nebezpečí odbouralo.
Kolik by vznik celé páteřní cyklostezky měl dohromady stát, ovšem ještě není jasné. „Bude to záviset především na konečné zvolené trase cyklostezky a na náročnosti jejího vedení daným terénem. Výstavba jednotlivých úseků pak bude záviset právě na úspěšnosti žádosti o dotaci,“ poukázala mluvčí valašskokloboucké radnice Lenka Zvonková s tím, že skutečný termín zahájení stavby tak zatím není nikdo schopen odhadnout.