A právě po příbězích této úzkokolejky pátrá železniční badatel pro Bezružickou lokálku Miroslav Klas. Ujal se nelehkého úkolu najít dobové fotografie, mapy nebo jakékoli jiné archiválie přibližující život na vlečce v Trpístech.

„Přesná podoba trasy úzkokolejky a její osud jsou pro badatele trochu záhadou,“ uvádí železniční badatel Klas a pokračuje, že nejsou známé ani žádné fotografie, nákresy či provozní údaje. „Faktem je, že se toho opravdu moc neví. Místní mi říkali, že ještě někdy v šedesátých nebo sedmdesátých letech minulého století byly přímo v cihelně zbytky trati vidět. Víc ale nic,“ poukazuje s tím, že dohledané informace mohou být zajímavé nejen pro železniční nadšence kolem Bezdružické lokálky, ale i pro turistickou veřejnost.

Vlečka byla jistě podobná jedné dodnes zachované, která funguje jako výletní vláček v okolí SOOSu u Františkových Lázních. Má stejný rozchod kolejí, tedy 600 mm. Podle dochovaných materiálů byla vlečka u Trpíst postavena v roce 1912 a začínala přímo na nádraží a končila v cihelně. Vagóny tahala motorová mašina o výkonu pouhé tři koně, což je výkon srovnatelný s dnešní motorovou ruční sekačkou, a další zajímavostí je, že po ukončení provozu a zboření tratě v letech 1945 až 1950 byl zářez v krajině kompletně zavezen a zarovnán. Proto není trať patrná ani na leteckých snímcích z padesátých let.

Odhalí úzkokolejka své tajemství?

Pokud je mezi našimi čtenáři někdo, kdo má povědomí o úzkokolejce, zná pamětníka, který o vlečce něco ví nebo dokonce má nějakou dokumentaci, může se ozvat na některý z redakčních kontaktů nebo přímo na e-mail: mira.klas@centrum.cz

O výsledcích pátrání vás budeme informovat.