„Máme co slavit, do poslední chvíle to bylo hodně napínavé. Tři dny před vypravením vlaku ještě nebylo jisté, zda vlaky neskončí někde na červené za nádražím v Harrachově," uvedl hejtman Martin Půta. „O přímý spoj z Liberce do polského podhůří Jizerských hor a Krkonoš usilujeme jako Liberecký kraj už roky. Byl jsem proto připraven, že z Harrachova půjdu po kolejích do Poreby klidně pěšky, kdyby vlaky nejely."

Vpředu vlaku sedí strojvedoucí přezdívaný kolegy Krakonoš. „Je to strojvedoucí s největší zkušeností z této ozubnicové tratě," sděluje během jízdy Jindřich Berounský. Sám dělal dlouhá léta výpravčího v Kořenově a o obnovení provozu do Polska dlouhá léta bojoval. „Vzpomínám na květen 1992, kdy jsme podnikli první jízdu z Harrachova do Poreby. Byla to taková partyzánština, trať byla zarostlá, jeli jsme krokem a prořezávali před vlakem větve a nálety. Pak se dlouho nic nedělo, jen se roky mluvilo o tom, jak by bylo fajn, kdyby vlaky do Polska zase jezdily. Konečně jsme se dočkali."

Stovky hodin jednání

V Harrachově na nádraží leží vrstva mokrého sněhu. Lidé tu rychle vyskakují z vlaku, fotí se v dešti s ním a pak rychle zpátky do vozů. Na některých je znát napětí. Vlak se rozjíždí a za pár vteřin jsme v Polsku. Stanicí v Jakuszycích, která je nejvyšším bodem celé tratě, vlak jen projel. „Ještě není sezóna, ta začne až 26. prosince, snad bude sníh. Je tu spousta tratí pro běžkaře," říká jednatel společnosti KORID Pavel Blažek. Právě Korid skládá dohromady veřejnou dopravu v Libereckém kraji. Jeho jednání s polskou stranou o obnovení provozu by se dala spočítat na stovky hodin. „Přiznám se, že chvílemi to vypadalo celkem beznadějně. Pro Poláky je tohle malá, regionální trať, navíc hodně nákladná. Většinu nákladů na dopravu platí právě oni. Zájem o přímé vlaky byl hlavně z naší strany," vypráví Blažek. Rukou přitom otírá zapocené okýnko. „Ta trať vede nádhernou krajinou. Z Harrachova jste obklopeni lesem, pak se to nad Porebou otevře a jsou vidět krásně Krkonoše z polské strany, škoda, že dneska leje jako z konve, " dodává.

To už vlak staví v druhé zastávce Szklarska Poreba Huta a za chvíli vjíždí do své konečné stanice. Jízda z Liberce trvala dvě hodiny. Cestující za ni zaplatí 90 korun, děti polovic. Ve vlaku platí i výhodné jízdné Libnet+, které už cestující hojně využívají při jízdě vlakem z do příhraničí v Německu. „Podařilo se nám tu vyjednat nižší ceny v rámci Malého pohraničního styku. Kdyby se mělo platit podle běžného zahraničního ceníku, bylo by to mnohem dražší než těch 90 korun," láká k jízdě Jaroslav Jirman z Českých drah.

Na nádraží Szklarska Poreba Górna stojí vlak osm minut. Na peróně stojí desítky lidí a fotí si ho. Historicky první přímý spoj z Liberce přeci jen stojí za fotku. „Já jsem nadšen. Určitě to rozšíří turistickou nabídku zdejšího regionu. Z Poreby se dá cestovat dál vlakem třeba do Wroclavi nebo dělat výlety do polské části Krkonoš a Jizerek," usmívá se Ctibor Wimr ze spolku Liberecká vlastivěda. „To je ten první český vlak?" ptá se udýchaně jeden z Poláků a rychle fotí. Výpravčí už dává signál k odjezdu. Mimo sezónu tu budou jezdit tři spoje denně, v sezóně pak devět.