Počty zájezdů, které lidé nakupují v rámci first momentů, cestovkám signalizují, jestli mohou čekat dobrou sezonu, nebo naopak méně prodaných zájezdů.

Pětiprocentní zvýšení poptávky o zájezdy v první minutě zaznamenal Čedok.

Podle mluvčího této cestovní kanceláře Tomáše Brejchy se na nárůstu projevila garance ceny zájezdů při zakoupení zájezdu do 15. února.

Nejen Černá Hora a Albánie

„Zaznamenáváme výrazný nárůst. Předpokládám, že loňský předprodej překonáme. Už v loňském roce lidé nakupovali zájezdy raději s velkým předstihem než na poslední chvíli. Přesvědčili se totiž, že v předprodeji dostanou tisícové slevy, dovolenou pro děti zdarma, a koupí si přesně ten hotel, který se jim nejvíc líbí. V last minute vybírají z toho, co zbylo z předprodejů, a slevy nejsou o moc vyšší než předprodejové," odpověděl Jan Osúch z CK Fischer.

Jednatel Kovotour plus Jiří Hájek uvedl, že tato cestovní kancelář zaznamenává zvýšený zájem klientů o koupi dovolené v rámci first minute.

„Klienti mají zatím dostatečný výběr míst. Často se stává, že si rezervují více zájezdů a vybírají ten nejvhodnější. S velkým zájmem se setkala nabídka zálohy už od 500 korun na osobu," uvedl Jiří Hájek.

Tradičně největší zájem je podle něj o Černou Horu, s velkou odezvou se setkávají i zájezdy do Albánie, velká poptávka je i po Řecku, Turecku či Bulharsku.

Podle mluvčího CK Fischer nejprodávanějšími destinacemi zůstávají Turecko, Řecko, Španělsko a Egypt a zvýšila se poptávka po Bulharsku.

V zájezdech s pozemní dopravou (bus, případně vlastní auto) se pak prodávají nejvíce pobyty v Chorvatsku a Itálii.

V Čedoku je největší zájem o letecké zájezdy do Řecka, Turecka a Bulharska. „Nově roste poptávka po Egyptě," dodal mluvčí Čedoku.

Oslabování koruny

Oslabování koruny vůči euru podle mluvčího CK Fischer na předprodejové ceny vliv nemá.

„Případná úprava cen by se týkala až last minute sezony, ale to nechci předjímat. Co se týká snižování ceny ropy a z toho plynoucí nižší ceny letenek a následně celých balíčků zájezdů, vliv je velmi malý. Nejen my, ale i letecké společnosti si nasmlouvaly u svých dodavatelů letecký benzin za určité ceny a jejich výrazné změny během sezony jsou velmi obtížné. V zásadě to funguje velmi podobně jako u čerpacích stanic. Když jde ropa nahoru, letí i ceny ihned vzhůru, ale když klesá, pokles cen pro koncové zákazníky, kterými jsme i my, vůči leteckým společnostem, je velmi pozvolný," vysvětlil Jan Osúch.

Jak doplnil, první vlna předprodejů skončila v lednu. I v únoru ale CK Fischer dále nabízí dovolené pro děti zdarma a slevy za včasný nákup.

Jsou už ale o něco nižší. Kovotour plus nabízí first minute do konce února.

Mluvčí Čedoku uvedl, že došlo k nárůstu cen zájezdů o 3 až 5 procent z důvodu oslabení české koruny.

„Tento nárůst cen jsme kompenzovali slevami za včasný nákup. Pokud lidé nakupují zájezdy v rámci prvního momentu, mohou ušetřit až desítky tisíc na rodinu. Záleží samozřejmě vždy na konkrétním případu," upřesnil Tomáš Brejcha.

Nové trendy?

Podle Jiřího Hájka z Kovotour plus je hlavním trendem poptávka po hotelech se stravováním formou all inclusive a animačních programech.

„Sledujeme poptávku zejména rodin s dětmi po kvalitních hotelech a penzionech, kde se především děti mohou bez problémů domluvit s česky hovořícím personálem," sdělil Jiří Hájek.

Podle Jana Osúcha roste zájem o aktivní dovolenou.

„Proto jsme zvyšovali kapacity v našich dětských klubech a otevřeli je v nových destinacích, třeba v tureckém Kusadasi. A předprodej dětských klubových hotelů napovídá, že trend aktivnější dovolené bude pokračovat," upřesnil mluvčí CK Fischer.

Podle Tomáše Brejchy z Čedoku chtějí klienti kratší pobyty (8 dní) a kvalitní ubytovací kapacity s all inclusive.

„Vlastní pobyt v zahraničí je pro klienty dražší než v minulých letech, a proto stále častěji volí stravování all inclusive. Chtějí mít své výdaje pod kontrolou," dodal mluvčí Čedoku.