Horská železnice Nilgiri v Indii funguje na úzkorozchodné trati a spojuje město Mettupalayam s horskou stanicí Ooty v pohoří Nilgiri Hills. Je dlouhá 46 kilometrů. Zároveň jde o nejpomalejší železnici na světě. „Cesta do kopce kvůli strmému stoupání trvá čtyři až pět hodin,“ uvedl web Times of India. Délka jízdy je rovněž ovlivněna tím, že je na trase několik zastávek.
Trať je dlouhá 46 kilometrů:
V ČLÁNKU SI PŘEČTETE:
* Rychlost je deset kilometrů
* Tady se zastavil čas
* Ohromující výhled
Tančit na střeše je zakázáno
„Na druhou stranu, protože se jedná o pomalý vlak, cestující mohou plně ocenit krásu okolní krajiny. Samozřejmě však nemůžete vylézt na jeho střechu a tančit. To je zakázáno,“ vtipkuje web Times of India. Dolů se pak jede asi tři a půl hodiny. Průměrná rychlost se tak pohybuje kolem deseti kilometrů v hodině. To je asi jen dvakrát více než svižnější chůze.
Vše se děje na jediné ozubnicové železnici v Indii. Charakteristická je i barva soupravy: modro – krémová. Ta projíždí kolem roklí, čajových plantáží a zalesněných kopců. Celkem zdolá 250 mostů a projede šestnácti tunely.
Železniční trať z indického Mettupalaiyam do Ooty je dlouhá jen čtyřicet šest kilometrů. Plán na její stavbu pochází z roku 1854, stavět se však začalo až za čtyřicet pět let a první vlak tudy projel v roce 1908. Uvedl to specializovaný web Irctc.
„S převýšením z 326 metru až 2 203 metru představovala nejmodernější technologii své doby,“ připomenul web Světového dědictví UNESCO. Právě na jeho seznamu železnice rovněž figuruje.

Web Ootytourism doplnil, že jde o nejstrmější trať v Asii s maximálním sklonem 8,33 %. Okouzlující vlak s dřevěnými vagony zastavuje na cestě ve čtyřech stanicích, které nesou název Kallar, Lovingdale, Wellington a Coonoor.
Na této trati se nespěchá
V regionu jde o velkou turistickou atrakci. „Při každém rozjezdu do svahu motor škube. Kdykoli se vlak náhle zastaví, cestující s radostí trhají květiny ze stromů. A že se jede pomalu? Vůbec nevadí. Na této trati se nikam nespěchá. Pasažéři si libují, jako by se tu zastavil čas,“ popsal jízdu místní web Sakshi Post.

Trať je populární mezi recenzenty, kteří svoje zkušenosti z cest sdílejí na známém cestovatelském webu TripAdvisor. „Jaká to zábava projet se po velmi staré úzkorozchodné železniční trati a vydat se na krásnou cestu horami,“ uvedl například Emily Martha.
Nahrává se anketa …
Místo u okna se vyplatí
Další cestovatelé pak vyzdvihují půvabnost krajiny, kdy rozhodně doporučují získat místo u okna, což lze jen včasnou rezervací. A rozhodně získat jízdenku pro I. třídu, pokud se v té druhé nechtějí cestující příliš mačkat.
Trať v pohoří Nilgiri prochází úchvatnou krajinou.
Cestu si užil i Jithin, který se živí jako automobilový konstruktér a o svých zážitcích ze svých výprav se dělí na svém webu The Roads Beyond.
„Mohu říci, že horská železnice Nilgiri je nejlepší způsob, jak si užít krásu hor Nilgiri. Výhledy do hlubokých údolí a na hory jsou ohromující. Tyto hory jsou vždy barevné a plné květin,“ uvedl s tím, že i mosty a tunely na cestách jsou velkolepé a ukazují dokonalost stavitelského inženýrství té doby.