Nadšenci pro železniční dopravu si zde doslova podávají dveře. Aby ne, když si mohou v depozitáři prohlédnout téměř stovku kolejových vozidel několika rozchodů a nejrůznějších typů. „Od parní lokomotivy vyrobené v roce 1870 až po vozidla nových trakcí o celé století novějších,“ píše se na webu muzea.

Železniční depozitář národního technického muzea - Chomutov:

| Video: Youtube

K vidění jsou zde lokomotivy bývalých Československých drah, salonní, osobní i motorové vozy. Také elektrické a motorové lokomotivy, historické drezíny nebo vozidla teprve nedávno vyřazená z provozu.

Parní lokomotivy lákají

Největším lákadlem jsou parní lokomotivy. Například rychlíkový „Albatros“ 498.106 s rekordní rychlostí 162 km/h, první poválečná lokomotiva 534.0301, ale i tramvajová parní lokomotiva Gartenau vyrobená v Linci roku 1887.

Obdiv budí i salonní vůz Ústecko - teplické dráhy z roku 1900, který pochází ze smíchovské továrny F. Ringhoffera. Ten byl využíván pro jízdy vedoucích představitelů společnosti, významných hostů a k inspekčním účelům. Je zde tak salonní vůz vyrobený Kopřivnickou vozovnou v roce 1906 pro barona Adolpha Rothschilda.


Nahrává se anketa ...

150 let železnice na Mostecku a Chomutovsku

Za pozornost určitě stojí i dvě výstavy, které jsou v depozitáři k vidění. Tou první je Chomutov ve století páry, připomínající nesmírně zajímavou historii železniční dopravy v regionu. Připravilo ji Národní technické muzeum v Praze, ve spolupráci s Oblastním muzeem v Chomutově a Oblastním muzeem a galerií v Mostě při příležitosti oslav výročí 150 let železnice na Mostecku a Chomutovsku.

Výstava prostřednictvím textových panelů, dobových fotografií a vybraných exponátů představuje Chomutov jako významný železniční uzel, kterým byl už od sedmdesátých let 19. století.

S historií Ústecko - teplické dráhy je pevně svázán i jeden z nejcennějších exponátů v depozitáři, a to parní lokomotiva Donnersberg (ex ATE IIIa.18, ČSD 322.302), kterou tato společnost zakoupila u lokomotivky Hartmann v Saské Kamenici již v roce 1870, což z ní činí druhou nejstarší v České republice dochovanou lokomotivu vůbec.

close Parní lokomotiva pro osobní vlaky a rychlíky 354.1217 z roku 1938, nazývaná Všudybylka, Puklík nebo Bolševik. info Zdroj: Deník/Edvard Beneš zoom_in Parní lokomotiva pro osobní vlaky a rychlíky 354.1217 z roku 1938, nazývaná Všudybylka, Puklík nebo Bolševik.

Soukromá společnost Ústecko – teplická dráha zakoupila celkem devět těchto lokomotiv, protože chtěla kromě nákladní provozovat také dopravu osobní. Jak informuje panel v chomutovském muzeu, společnost lokomotivy za dobu užívání modernizovala a až do roku 1924, kdy byla zestátněna, nevyřadila žádnou z nich z provozu.

Československé dráhy převzaly všech devět lokomotiv, přidělily jim nová čísla a hned jich několik zrušily. Zbylé převedly z dopravy na posun. Poslední z těchto lokomotiv byla zrušena v roce 1937. Exponát vystavený v depozitáři je druhou z dodaných lokomotiv a jméno dostala po nejvyšší hoře Českého středohoří Milešovce, německy Donnersberg.

Průkopník vědy Gerstner

Druhá výstava má název Průkopník vědy František Josef Gerstner a představuje kartografa, astronoma, technika, projektanta první koněspřežné dráhy, zakladatele pražské polytechniky a jejího první ředitele.

O Gerstnerovi je známo, že byl také profesorem a průkopníkem i propagátorem parních strojů, stejně jako vizionářem mnoha dalších oborů. Jak informuje portál wikipedie, narodil se 22. února 1756 v Chomutově a zemřel 25. června 1832 v Mladějově.

A jak do Železničního depozitáře NTM v Chomutově trefíte?

Přístup do oploceného areálu je možný pouze po značené trase z Černovické ulice z prostoru parkoviště nákupního centra Globus, kde je také možnost zaparkovat. Otevřeno je až do 3. září úterý – neděle od 10 do 17 hodin.

O prázdninových středách je možné do Železničního depozitáře Národního technického muzea v Chomutově přijet v rámci akce Historickým vlakem z muzea do muzea z muzea Českých drah v Lužné u Rakovníka.

close Facebook Deník Styl je tu pro každého. info Zdroj: Deník/Denisa Lottmannová zoom_in Facebook Deník Styl je tu pro každého.