Člověk už byl zvyklý na články o tom, jak umírá trh s kompaktními disky, ale doposud to byla spíš zajímavost z Ameriky než náš problém. Nyní se ale „začalo kácet i v našem lese“. Je distribuce hudby v krizi? Právě naopak.

Poslední měsíce se děje spousta zajímavých experimentů, jak hudbu dostávat k posluchačům a prodávat ji. Lavinu spustila kapela Radiohead v říjnu loňského roku. Fanouškům nabídla novou desku za jakoukoli částku včetně nuly. Každý si mohl sám určit, kolik zaplatí. Skupina neprozradila, jak pokus dopadl, ale kolovaly pesimistické zvěsti, že třetina uživatelů si zvolila číslo nula…

Normální CD, které vyšlo o dva měsíce později, si ovšem vedlo velmi dobře. Dvakrát zkusil své štěstí Trent Reznor ze skupiny Nine Inch Nails. Nejdříve jako producent alba Saula Williamse nabídl desku ke stažení buď zdarma, nebo za pět dolarů. Byl z toho marketingový úspěch – a komerční propadák. Zaplatila jen pětina stahovačů, avšak desku si poslechlo přes sto padesát tisíc lidí, tedy výrazně více než u Saulova minulého alba.

Trent Reznor byl rozladěný, nicméně ho to neodradilo od dalšího experimentování. A tentokrát už se vyplatilo. U nového alba Nine Inch Nails nabídl fanouškům více možností – od osekané verze zadarmo po luxusní MP3/CD/DVD/ Blu-ray balíček za 300 dolarů. Jen na něm vydělal v přepočtu přes dvanáct milionů korun. Nového trendu si všiml publicista Kevin Kelly. Jeho úvaha Tisíc věrných fanoušků vykresluje svět, kde umělce budou živit skalní příznivci. Ti by měli „předplatné“ na své hvězdy a kupovali si jejich hudbu a lístky na koncerty. Muzikant se navíc v klidu obejde bez nahrávacích fi rem. „Je to samozřejmě jen odhad, ale řekl bych, že aktivní umělec by kolem sebe mohl shromáždit tisíc věrných fanoušků a díky jejich přímé podpoře za pomoci nových technologií si slušně vydělat na živobytí,“ píše Kelly.

Ono ale vůbec není jisté, jestli za hudbu budeme v budoucnu platit. Muzikant Peter Gabriel a jeho kolegové z webu We7.com nabízejí hudbu zadarmo, ovšem s reklamou na začátku písně. Po měsíci si pak můžete stáhnout verzi bez reklamy. Jeho projekt zatím trpěl nedostatkem známých skupin, nicméně koncem dubna se k nim přidá katalog Sony BMG a v něm Bruce Springsteen a další hvězdy. Vydavatelství se zase upínají k měsíčním paušálům. Tak jako dnes člověk může strávit třeba celý rok v tramvaji, pokud má kupon MHD, stejně tak by měl nonstop přístup k hudbě za dolarů měsíčně. Předplatné si mohl obstarat s koupí nového MP3 přehrávače nebo mobilu. S tím už si pohrávala Nokia s vydavatelstvím Universal a podobné choutky má Apple Sony BMG. Kontroverznější nápad dostala fi rma Warner.

V ceně internetového připojení bychom mohli platit pět dolarů za neomezený přístup k hudbě. Idea má ovšem své hlasité kritiky, kteří v ní vidí zárodek nové daně. Komentátor na webu Slashdot.org to považuje za „nejhorší možný nápad“ a vidí, jak se s požadavky na svou daň přihlásí fi lmaři, fotografové, programátoři a další profese ohrožené internetem. Každá z uvedených cest svá úskalí, nicméně vše nasvědčuje tomu, že brzy budeme mít vždy na dosah tolik hudby, jako nikdy předtím, a na Bontonland si nikdo nevzpomene.

Adam Javůrek

Autor je publicista a konzultant v oblasti nových médií