Myslíte, že budete totéž dělat za deset let? Takový šéf Microsoftu Steve Ballmer by s vámi nesouhlasil. V červnu se nechal slyšet, že do deseti let papírové noviny vymřou. O Deník se ale rozhodně nemusíte bát. Média a žurnalistika nezmizí.

Jen se prostě vše přesune na internet a papírová verze zanikne, věští Ballmer. Nové výsledky Newspaper Association of America mu dávají za pravdu. Reklamní zisky amerických deníků trvale klesají hrozivým tempem. Z dvaadvaceti miliard je najednou necelých devatenáct. Kdyby pokles pokračoval takhle rychle, tak budeme Ballmera ještě hodnotit jako optimistu. Jsou ale lidé, kteří věří, že papírové noviny tady budou na věky. Akorát si před ně musíte dát příponu „e-“.

Firma Plastic Logic představila prototyp svého e-papíru, svou představu o budoucnosti novin a časopisů. E-papír je velký jako list z tiskárny a tenčí než trhací bloček. Je vyrobený z plastu, takže se nerozbije, když se rozčílíme nad politickým komentářem a praštíme s e-novinami o zem. Aktuální vydání si přístroj stahuje sám, takže se pomalu rozlučte se svým trafikantem.

Noviny budou sice zatím černobílé, ale zato levnější, protože médiím odpadnou náklady na tisk a distribuci. Čtení na přenosných elektronických zařízeních není úplná novinka a třeba u knih už se pomalu prosazuje. V této rubrice jsme například před čtvrt rokem psali o čtečce knih Amazon Kindle, která získává na popularitě. Kindle sice umí odebírat i noviny, avšak čtenářský požitek je mizerný. Zařízení je šité na míru knihám a na noviny se nehodí. Celý hezký nápad Plastic Logic má několik slabin.

Bude někdo ochoten platit za odběr novin do elektronické čtečky, když na webu najde informace zdarma? James McQuivey, analytik Forrester Research, to vidí bledě: „Jakmile si zákazníci zvyknou, že je něco zdarma, tak věci zdarma vyhrávají,“ řekl Newsweeku. Druhý problém je, kolik bude stát samotná čtečka. Pokud se přeci jen najdou lidé, kteří budou noviny za peníze odebírat, budou ochotni dát několik tisíc za přístroj, který umí články zobrazovat? Zmíněná Amazon Kindle stojí v přepočtu zhruba šest tisíc korun. Trocha matematiky: i kdyby stál přístroj o polovinu méně než Kindle a jedno vydání novin jen šest korun, investice by se čtenáři začala vyplácet až po dvou letech, a to by musel noviny odebírat poctivě den co den. Plastic Logic proti tomu bojuje tím, že rozšiřuje možnosti přístroje. Bude umět zobrazovat textové dokumenty či prezentace, vejde se do něj velké množství textů a baterie vydrží celé dny.

E-noviny se ještě neprodávají, ale to nebrání fi rmám v dalším snění. Výrobce elektronického inkoustu E Ink očekává, že příští rok začnou první média vydávat své noviny také na elektronickém papíře. Do dvou let mají být barevné, pak se mají naučit zobrazovat video (představte si, že byste dnes sáhli na fotografi i z fotbalového utkání a najednou se vám přehrály gólové akce). A konečný cíl je vytvořit plně ohýbatelný e-papír z fólie. Iluze novinového papíru pak bude téměř dokonalá. Zastánci e-papíru tvrdí, že do roka a do dne budou elektronické noviny realitou. Padesát milionů dolarů, které fi rma Paper Logic dostala od investorů, ukazuje, že už to nejsou jen potrhlí snílci.

Adam Javůrek, autor je konzultant v oblasti nových médií