Dovolte mi, milí čtenáři, pozvat vás prostřednictvím fotografií na zajímavou výstavu veteránů, přesněji řečeno francouzských vozů značky Bugatti. Tyto vozy jsou jakousi ikonou automobilového světa, jsou i oslavou umu a zručnosti jejich tvůrců.

V mnoha případech se jedná doslova o umělecká díla, které si jejich majitelé opečovávají a hýčkají jako vzácný šperk. Mnozí však se svými vozy dodnes závodí a účastní se akcí doslova po celém světě. V minulosti byla tato značka spojena nerozlučně také s naší pravděpodobně nejslavnější automobilovou závodnicí, paní Eliškou Junkovou.

Skanzen v Kouřimi jako cíl výletu účastníků 14. ročníku závodu Veterán Rallye Kutná Hora.
Veterány projely skanzenem. Nejstarší byl legendární Ford T z roku 1915

Akce však nebyla jen o vozech Bugatti, nádherný byl také pavilon oslavující historii i současnost vozů Škoda. Ozdobeny květinami, krásně nasvětleny se vyjímaly vozy Laurin & Klement odkazující na bohatou historii mladoboleslavské značky.

K vidění zde byly i motocykly a motokola tohoto výrobce, málo známé nebo zapomenuté modely, také však to nejmodernější, co dnes Škodovka nabízí.

Víte, že první automobil, který do světa poslali pánové Laurin a Klement vyjel z jejich továrny už v roce 1905? Od té doby jsou to miliony vozů, které jsou chloubou našeho automobilového průmyslu.

Aby toho ovšem nebylo málo, akci využili také příznivci další ikonické značky aut. Sraz si tady dali milovníci německých vozů Porsche. Své obdivovatele tu tak měly ty nejstarší otevřené modely i ty z posledních let splňující ta nejpřísnější kritéria nejen z pohledu aerodynamiky, ale i výkonu a samozřejmě krásy.

Rybník Řeka. Ilustrační snímek
Tohle jen tak neuvidíte. Na rybník Řeka vyplují modely parních lodí a plachetnic

Mezi všemi těmi vystavenými vozy výše uvedených značek se ale objevily i jiné. K prohlédnutí bylo několik francouzských Peugeotů, Citroeny, německý Mercedes, britské Bentley, vozy značky MG, ale také třeba Jawa Minor. Ano, naše Jawa to nebyly vždy jen motorky.

Minory se vyráběly zhruba v letech 1937 až 1947 a dnes patří mezi vzácné a obdivované sběratelské kousky. Svým impozantním vzhledem, obklopen muzikanty, lákal návštěvníky také starý hasičský vůz Škoda.

No bylo toho k vidění hodně. A byť to není příroda, doufám, že se fotografie budou líbit. I toho je krása, která má své obdivovatele. A není jich zrovna málo. Před konstruktéry, výrobci i těmi, kteří takovéto vozy renovují a vdechují jim nový život, se sluší smeknout.

Karel Machyl