Zájemce o velké prémiové SUV leckdy automaticky zamíří do dealerství německé trojky. Trh však nabízí i možnosti méně očividné a zároveň neméně luxusní, navíc s puncem jedinečnosti a osobitého charakteru. Takové, které nenajdete na každém parkovišti a které si mezi ostatními vozy vždycky spolehlivě poznáte. 

Jaguar F-Pace je v prodeji téměř osm let a za tu dobu prošel jen drobnými úpravami, jež však dovedly původně nedokonalé, místy nedotažené auto k prvotřídní kombinaci komfortu, funkčnosti a jízdní vytříbenosti. Hledáte-li rodinný koráb, který spolehlivě dopraví vás a vaše nejbližší do cíle v konejšivém pohodlí, a přitom dokáže dokáže vykouzlit úsměv na tváři řidiče, jste na správné adrese. Stačí ujet pár kilometrů, a jeho mírnou, avšak podmanivou osobnost si prostě musíte zamilovat. 

Tvary, které nestárnou

Jestli v Jaguaru něco dokáží na jedničku, je to nadčasový design. Za ta léta, co je na trhu, F-Pace ani trochu nezastaral. Jeho jednoduché, ale proporční a ladné tvary budou pravděpodobně vypadat skvěle i za dalších osm let. Mohutná karoserie působí majestátně a na první pohled byste mu hádali více než reálných 4,7 metru. Důstojná příď budí respekt, zadní část se střešním spoilerem a velkými koncovkami výfuků zase dodávají dynamický švih. Takové auto by byla škoda odít do usedlých tónů šedé - s červeným lakováním a lesklými černými doplňky vystoupí z davu nudné konfekce ještě víc. 

Prohlédněte si F-Pace ze všech stran v následujícím videu:

Zdroj: Youtube

Kůže a hliník v hlavní roli

Po usednutí do kabiny vás obklopí prémiová atmosféra s luxusní vůní pravé kůže. Právě kůže hraje prim v použitých materiálech a najdete ji úplně všude, sekunduje jí pouze matný hliník a hladká plocha displeje. Všichni cestující si mohou užívat velkorysého prostoru i množství odkládacích přihrádek, parádní rozměrné sedačky nabídnou komfort i čtveřici dospělých a ani cestování v pěti nebude pro obyvatele zadní řady za trest. 

Volkswagen model Touareg nabízí již přes dvacet let
Touareg je stále technicky nejvíce vyspělým Volkswagenem. Nyní prošel faceliftem

Navzdory prostornosti interiéru je řidičovo místo útulné a všechno potřebné najdete hezky po ruce. Posez vůbec nenaznačuje, že se nacházíte v autě se zvýšenou stavbou, i když výhled ven zůstává skvělý. A přestože je design čistý a minimalistický, ovládací prvky nemusíte složitě hledat v menu obrazovky. Klimatizaci náleží velký panel s multifunkčními otočnými ovladači, které nastavují teplotu, intenzitu foukání i vyhřívání sedaček, k tomu se přidává hrstka tlačítek pro nejdůležitější funkce, jako je rychlé odmlžování nebo vnitřní cirkulace vzduchu. 

Zavazadlový prostor nabídne parádních 650 litrů, bez problému tedy naložíte kočárek, odrážedlo a další nezbytnosti, které by snad vaše ratolesti mohly na cestách vyžadovat. A po sklopení zadních sedaček dostanete neuvěřitelných 1740 litrů.

Intuitivní a funkční

Obří obrazovka infotainmentu (má úhlopříčku 11,4 palců) elegantně splývá s palubní deskou a na její prostředí si zvyknete během chvilky. K většině funkcí se dostanete na pár kliků, odezva je navíc bezchybná. Plný počet bodů dávám i efektní grafice a celkovému designu - při tak velké ploše už oceníte, že se můžete dívat na něco hezkého. A pokud preferujete prostředí svého telefonu, zrcadlit ho můžete bezdrátově pomocí Apple Carplay i Android Auto. 

SsangYong Torres je snadno rozpoznatelné auto
Designové doplňky matou, jinak ale v testu SsangYong Torres prošel dobře

Tlačítka na volantu mají podobu dotykových plošek a ani s nimi jsem během testování neměla žádný problém. Ovládat jimi můžete třeba adaptivní tempomat, jehož fungování je naprosto bezchybné. 

Tichá, ale silná nafta

Nabídka motorizací je u Jaguaru stále široká a F-Pace pořídíte s benzinem, dieselem i plug-in hybridním pohonem. Testovaný kousek měl pod kapotou naftový řadový šestiválec a neumím si představit motor, který by se k autu hodil lépe. Po nastartování je těžké uvěřit, že jde o diesel, tak moc je kultivovaný. Žádné klapání ani vibrace, pouze skvěle utlumené, tiché ševelení odkudsi z dálky. 

Na oslavu třicetiletého výročí Kia představila Edici 30 s decentními, ale zajímavými doplňky.
Kia Sportage je bezchybně postavené rodinné auto. Výroční verze přidává šmrnc

Motor využívá jen minimální elektrickou dopomoc ve formě startér-generátoru s malým akumulátorem, který se dobíjí běžnou rekuperací. Při rozjezdech a podřazování má elektromotor vykrývat hluchá místa naftového motoru, ale těžko říct, jestli taková místa u dieselové jednotky s dvojitým přeplňováním vůbec existují. Reakce na plynový pedál jsou okamžité a většinu výkonu z celkových 300 koní máte k dispozici prakticky kdykoliv.

S více než dvoutunovým autem dokáže motor hýbat impozantním způsobem a z nuly na stovku se dostane za 6,4 vteřiny. To znamená nejen příjemnou svižnost, ale i jistotu, že se nedostanete do úzkých při předjíždění nebo třeba připojování na dálnici. Na palubě přitom zůstává příkladné ticho, jen pod plným plynem se motor ozývá libozvučným hutným duněním. O práci automatické převodovky vlastně vůbec nevíte - a proč byste taky měli? Řadí naprosto perfektně a není jediný důvod, proč by na sebe měla upozorňovat. 

Vzhledem ke hmotnosti auta je vcelku příznivá i spotřeba. S velmi lehkou nohou se pravděpodobně dostanete i na hodnotu udávanou výrobcem - tedy 7,4 litru. Pokud se rádi svezete rychle a velkou část trasy tvoří město a dálnice, připravte se na spotřebu kolem 9 litrů. 

Bezpečí i řidičské radosti

F-Pace můžete klidně používat jen jako komfortní rodinný přepravník, v němž si celá posedka užije cestu bez jakéhokoliv rušení. Na rozbité silnici i v městském prostředí retardérů a kanálů je podvozek příjemně pohodlný, aniž byste však ztráceli kontakt s tím, co se děje pod koly. Díky pohonu všech čtyř kol si auto poradí s jakýmkoliv povrchem, aniž byste museli nad jízdou kdovíjak přemýšlet. Na silnici s uježděným sněhem se pohybuje téměř stejně sebejistě jako na suchu, což vám na cestách s rodinou dodá potřebný pocit bezpečí.

Pětice finalistů soutěže Auto roku 2024 v ČR.
Auto roku 2024 zná pět finalistů. Čtenáři se s porotou shodli jen na jednom voze

Jenže tohle SUV nezklame ani ve chvíli, kdy se rozhodnete trochu si jízdu užít. V zatáčkách nadchne svou ochotou ke změnám směru, přičemž se prakticky nenaklání a zuby nehty se drží zvolené stopy. Skoro až sportovní nadšení jistě plyne částečně z faktu, že stálý pohon zajišťuje zadní náprava, k níž se podle potřeby připojuje ta přední. Při zatáčení tedy máte k dispozici obratnost zadokolky a zároveň jistotu čtyřkolky podporované důmyslnou elektronikou. To vše ve spojení s přesným, tak akorát zpřevodovaným a na dnešní poměry překvapivě komunikativním řízením. 

F-Pace má navíc - jako všechny moderní Jaguary - jednu zajímavou vlastnost. Čím rychleji jedete, tím lépe se popasuje s nerovnostmi vozovky. I ve velkém SUV si můžete užívat fantastické jízdní vlastnosti, které jsou pro značku charakteristické. 

Kolik za něj zaplatíte

Základní cena Jaguaru F-Pace s naftovým čtyřválcem a čtyřkolkou je 1 740 084 Kč.  Testovaný šestiválec pak začíná na částce 2 174 232 Kč.