Co je malé, to je milé. Potvrzuje to i nejmenší ze současných Lexusů, který je v rámci značky evropským bestsellerem. Již čtyři roky, co je na světě, navíc skvěle plní funkci, kterou mu automobilka předurčila - totiž získávat pro značku Lexus nové zákazníky z řad mladších řidičů, toužících po prvním luxusním vozu.

Možná vás bude zajímat, že na vývoj modelu UX dohlížela žena - Chika Kako, první dáma, která v Japonsku stanula na postu šéfkonstruktérky. Jistě i proto je malý Lexus právě mezi ženami tak oblíbený, se svou praktičností na jedné straně a šmrncovní stylovostí na straně druhé.

Letos se UX objevilo v novém, omlazeném kabátku a dostala jsem možnost si ho vyzkoušet v ulicích Berlína. Zvenčí jde o stále stejně pohledný kompaktní crossover, jehož rozměry jsou jako stvořené do městského provozu. Je dostatečně obratný, aby se propletl úzkými uličkami i rušnými křižovatkami, dostatečně skladný, abyste s ním zaparkovali téměř kdekoliv, a zároveň komfortní a bezpečné jako velké SUV.

Vítězka MasterChefa Kristína Nemčková jako řidička nesnáší troubení a nadávky

Kompaktní rozměry naštěstí neznamenají, že by bylo uvnitř málo místa. I na zadní sedačky se posadí průměrně velký dospělý a bude cestovat v pohodlí. Rovněž kufr zde není jen pro odškrtnutí čtverečku v seznamu nutných položek. K naložení po kryt zavazadelníku poskytuje 320 litrů, a naložíte-li ho až po střechu, má až 438 litrů (údaje platí pro hybridní variantu, čistě elektrická má kufr mírně zmenšený). Ke každodennímu převážení nákupů, dětských školních tašek nebo výslužek z rodinné oslavy je to více než dost.

Displej místo touchpadu

Nejvýraznější změnou, které si na modernizované verzi všimnete, je infotainment. Definitivně zmizel ovládací touchpad, jehož používání bylo občas trochu těžkopádné. Většinu funkcí dnes můžete ovládat skrze dotykový displej, který má ještě o něco větší rozměr a lepší grafiku. Lištu vlastních tlačítek si udrželo ovládání klimatizace, což nemůžu než pochválit. Když potřebujete vypnout foukání nebo uzavřít přívod vzduchu do kabiny při jízdě za čoudícím náklaďákem, nechcete se k funkci složitě probíjet přes displej.

Další užitečná tlačítka, třeba pro hudbu, tempomat nebo zobrazení informací na přístrojové desce se samozřejmě nacházejí na volantu. Když jsem u přístrojové desky, musím zmínit dvojí možnost zobrazení, která se upravuje mechanickým pojezdem budíku - vypadá to opravdu cool.

Opel Astra: Na dámskou jízdu i víkend s rodinou

Nejbezpečnější možností komunikace s autem je pochopitelně ta hlasová, pro niž nemusíte sundavat ruce z volantu. Palubního asistenta, lokalizovaného i do češtiny, aktivujete pokynem  „Hey Lexus“, a ten vám následně pomůže s voláním, ovládáním audia a klimatizace nebo hledáním na internetu. Nový systém rozpoznávání hlasu si dokáže poradit i s ruchy na pozadí, abyste nemuseli snižovat hlasitost právě puštěného audia. 

Novým standardem je cloudová navigace s trvalým připojením, díky níž budete dostávat dopravní informace v reálném čase. A pokud jste zvyklí používat například Waze, jednoduše propojíte systém se svým telefonem, u Apple Carplay bezdrátově. 

Další novinku představuje propojení s mobilní aplikací Lexus Link, jejímž prostřednictvím na dálku třeba zamknete nebo odemknete dveře, nastavíte topení či chlazení nebo bliknete světly, abyste své auto našli na parkovišti.

Hybrid - tichý a úsporný

Není třeba zdůrazňovat, že atmosféra na palubě je prémiová, jak jsme u Lexusu zvyklí. Vybrat si můžete čalounění látkou, umělou nebo pravou kůží a nebude to lehká volba, neboť všechny varianty jsou na pohled i na dotek parádní. Kvalitní materiály a pečlivé zpracování jsou pro Lexus již zažitým trademarkem. Na každé usednutí do auta se budete těšit - a to nejen kvůli příjemným dojmům z interiéru, ale i kvůli radosti z jízdy.

UX si můžete pořídit jako klasický hybrid nebo jako elektromobil. Já jsem měla možnost projet se první variantou, která by pro mě nejspíš byla i logickou osobní volbou. S hybridy má Lexus velmi dlouhou zkušenost a na jejich fungování je to poznat, vybrat si tu navíc můžete mezi dvoukolkou nebo čtyřkolkou. Ve městě si často pojezdíte v úplném tichu pouze na elektřinu, přitom budete mít s sebou jistotu v podobě nádrže s palivem a spotřeba benzínu se bude pohybovat mezi pěti a šesti litry. 

Vrcholnou disciplínou Lexusu je samozřejmě pohodlí a ani UX není v tomto směru výjimkou. Zapomeňte na drncání a rány od kol při přejíždění retardérů a dalších nerovností. Lexus se přes ně přelévá s grácií, která je u takto malého auta výjimečná - obzvláště když si objednáte AVS (ve verzi F Sport ho dostanete bez příplatku). Systém pracuje se signály od řízení, senzorem rychlosti stáčení a senzorem lineárního zrychlení a na základě jejich informací plynule přizpůsobuje tlumicí sílu. Výsledkem jsou rychlejší reakce podvozku, menší náklony karoserie v zatáčkách a hladká jízda na jakémkoliv povrchu. 

BMW 218d Active Tourer spolkne celou rodinu a k tomu vás bude bavit

Když jsem se dozvěděla, že budeme testovat auto v ulicích velkoměsta, navíc ve všední den s typickým hustým provozem, připadalo mi to jako přinejmenším podivný plán. Postupně mi však docházelo, že na vyzkoušení hlavních výhod kompaktního Lexusu je to prostředí přímo ideální. Koneckonců, právě v rušných ulicích bude auto pravděpodobně trávit většinu času. Osvědčilo se na jedničku jako pohotové, hbité, skvěle ovladatelné a zároveň mimořádně komfortní. Se skvělým rejdem se otočíte skoro na pětníku, elektřina se postará o pohotové rozjezdy a bezpečnostní asistenty vám kryjí záda za všech okolností. 

Na kolik vás vyjde?

Startovní cena Lexusu UX je 939 000 Kč za variantu s klasickým hybridem, faceliftovaný elektromobil se na trhu objeví až v březnu příštího roku. Za výbavovou verzi F Sport se čtyřkolkou zaplatíte 1400 000 Kč.  

Chcete být řidičkou Uberu, ale máte obavy? Odteď můžete vozit pouze ženy
Holky do nepohody: Dámský tým na čtyřkolkách procestoval Island cestou necestou
V autě jsem připravená na všechno. Vozím i polštář a peřinu, říká Eva Decastelo