Skútr si člověk většinou pořizuje jako praktický dopravní prostředek do města, neboť jeho obratnosti se žádné auto nevyrovná a neomezují ho ani dopravní zácpy. To však neznamená, že takové vozítko nemůže vypadat zatraceně cool - stačí se podívat na Vespu, která je prodejním hitem i přes svou ne právě lidovou cenu.

Dnes si však představíme maloobjemový skútr z opačného konce spektra. Aprilia SR-GT Replica nemá s nostalgickou klasikou nic společného, je to každým coulem sportovní stroj - a to nejen vizáží. K jeho řízení vám sice stačí obyčejné béčko, dokáže však vyvinout úctyhodnou rychlost a na silnici vám dovolí kromě energického kličkování i pěkné náklony. Hledáte-li skútr, se kterým se rádi vydáte projet i jen tak pro radost, právě jste ho našli.


Nahrává se anketa ...

Aprilia SR-GT Replica má závodní geny

Aprilia SR-GT Replica je blízkou příbuznou modelu SR-GT Sport, stylem se však výrazně odlišuje. Zůstává extravagantní, ostře tvarovaná kapotáž i masivní tunel mezi nohama jezdce, vzhledu však vládne matná černá a červenofialová grafika inspirovaná světem motocyklových závodů. Design si skútr vypůjčil od prototypu Aprilia RS-GP, závodního speciálu MotoGP, do jehož sedla i v letošním roce usednou jezdci Aleix Espargaró a Maverick Viñales. Jejich závodní čísla mimochodem dostanete ve výbavě skútru a můžete si je nalepit na kapotu či plexi podle svého vkusu.

Dobrá rovnováha je jedním z předpokladů bezpečné jízdy.
Bezpečně na skútru: Co si rozmyslet, zjistit a připravit, než skočíte do sedla

Černě jsou nalakovány i ráfky kol a na rozdíl od SR-GT Sport, která obouvá pneumatiky s výrazným, až terénním vzorkem, zde najdete gumy hladké, ryze silniční. Masivní kapota s LED světlem z dálky budí dojem velké motorky.

Seznamte se. Aprilia SR GT Replica:

Zdroj: Youtube

V praktičnosti nezaostává

Navzdory ostrému vzezření je Replica pravověrným skútrem, pokud jde o úložné prostory. Pod sedlo bez problému uložíte helmu, a to i integrální (jako vždy ale doporučuji si při nákupu všechno raději vyzkoušet), k ní se vejde ještě pár drobností.

Vlevo pod řídítky najdete schránku na telefon, který zde můžete díky USB konektoru i nabíjet. Jedinou nevýhodou je nemožnost jejího uzamčení, proto si mobil před odchodem nezapomeňte vytáhnout. Plexištítek sice není příliš velký, lehkou ochranu před větrem však při jízdě poskytne.

BMW, Yamaha a další nové skútry pro rok 2024. Který se vám nejvíc líbí? Hlasujte

Ovládací prvky nepřekvapí nikoho, kdo už někdy na skútru seděl, a rychle se v nich zorientuje i úplný začátečník. Skútr aktivujete pootočením klíčku, k nastartování pak slouží tlačítko. Otevírání podsedlového prostoru má samostatné tlačítko hned vedle klíčku, k hrdlu nádrže se dostanete zamáčknutím klíče směrem dovnitř. Natankovat můžete 9 litrů paliva a díky šikovnému umístění ústí si nenacintáte benzin nikam, kde by vám to mohlo vadit.

Rozměrný displej, dobře čitelný i na sluníčku, poskytuje všechny potřebné údaje, ať už je to rychlost, otáčky motoru, stav nádrže, teplota oleje i vzduchu nebo hodiny. Samozřejmě nechybí kontrolky blinkrů. které jsou dobře na očích.

Na přehledném displeji najdete všechno, co potřebujete.Zdroj: Deník/Viola Procházková

Rychlejší, než byste hádali

Skútr pohání kapalinou chlazený jednoválec i-Get o objemu 125 kubických centimetrů a výkonu 11 kW. Je to mimořádně povedený motor, který jsem vychválila už v testu SR-GT Sport a který příjemně překvapí zátahem i pružností. Ve městě dělá z téhle Aprilie hbitou střelu, která bez problémů přibočí, kam potřebujete, a která nebude zdržovat provoz ani na rychlejších dvouproudovkách. Na okresce se tak nemusíte táhnout za dýmajícím náklaďákem, ale můžete s přehledem předjíždět.

Na plyn motor reaguje bleskurychle a sto kilometrů v hodině je rychlost, kterou hravě vyvinete i udržíte. Se spotřebou kolem 2,5 litru pak ujedete na jednu nádrž přes 300 kilometrů. Model je v nabídce Aprilie i jako dvoustovka s výkonem 13 kW, je však na zvážení, jestli vám přinese výrazný rozdíl. K jejímu řízení navíc potřebujete řidičák A2.

Ilustrační foto: Motorkářská sezona začíná
Připravujeme motorku na sezonu. Nezapomeňte zkontrolovat tyto základní věci

Za skvělým motorem nijak nezaostává ani podvozek Showa. Přední vidlice má vysoký zdvih, vzadu se o pružení stará dvojitý hydraulický tlumič s nastavitelným předpětím. Jízda je na skútr mimořádně pohodlná i proto, že kola mají větší rozměr, než je u těchto dopravních prostředků standard - 13 palců vzadu a 14 vpředu. Ani na kočičích hlavách tedy nebudete trpět a hladce zdoláte taky retardéry, kanály a další pasti městských vozovek. Hodit se bude i světlá výška 175 mm, díky nimž se nemusíte bát, že si na výraznějším příčném prahu škrtnete spodkem.

I se svou mohutnější karoserií zůstává Aprilia SR-GT Replica skvěle ovladatelným a obratným skútrem, který se jakoby nic prosmýkne frontami na silnicích a který zaparkujete prakticky kdekoliv. A když se udělá hezké počasí, rádi si natáhnete cestu domů po pěkných silničkách s výhledem do kraje.

Kolik vás bude Aprilia SR-GT Replica stát

Aprilia SR-GT Replica se s menší kubaturou 125 ccm prodává za doporučenou cenu 99 900 korun, za dvoustovku zaplatíte o 10 tisíc více.