V souvislosti se spuštěním Informačního systému datových schránek připravila Česká pošta pro jejich majitele nové doplňkové služby. Jednou z nich je Bezpečný klíč. Jedná se o kombinaci digitálních certifikátů PostSignum a bezpečného úložiště v podobě USB tokenu (připomíná klasickou USB paměť, na rozdíl od ní je to ale chráněné uložiště). Díky němu získá jeho vlastník nadstandardní úroveň zabezpečení a uživatelský komfort při přístupu do datové schránky, ale může ho využít také při přihlašování do jiných elektronických aplikací.

Jak je chráněna elektronická identita vlastníka?

Autorizace prostřednictvím certifikátu představuje sama o sobě vyšší úroveň zabezpečení než přihlašování jménem a heslem. Certifikáty nejsou navíc uloženy v počítači, odkud jsou potenciálně zcizitelné, ale jsou na bezpečném externím úložišti v podobě USB tokenu. Ani v případě ztráty USB tokenu není elektronická identita vlastníka ohrožena. Certifikáty nelze z USB tokenu vykopírovat, při opakovaném chybném zadání PIN kódu je další použití certifikátů zablokováno. Popsaná dvoufaktorová ochrana představuje výrazně nadstandardní úroveň zabezpečení přístupu do elektronických aplikací.

Jak si mohu obstarat svůj Bezpečný klíč?

Bezpečný klíč si může každý zájemce objednat v klidu z pohodlí domova nebo kanceláře na www.postsignum.cz. Nebo si jej lze pořídit na všech pobočkách České pošty, kde je dostupná služba Czech POINT.

Mám Bezpečný klíč, co dál?

Po zakoupení Bezpečného klíče je potřeba instalovat ovládací software a inicializovat USB token, provést instalaci základních (tzv. kořenových) certifikátů, generovat žádosti o vydání certifikátů, dojít na pobočku České pošty se službou Czech POINT a tam si nechat vystavit certifikáty a nakonec instalovat vydané certifikáty na USB token. Při prvním vydání certifikátů je podle zákona nutné provést osobní ověření totožnosti osoby, které jsou certifikáty vydávány. Tento postup je stanoven pro zajištění ochrany zákazníka, z důvodu nezpochybnitelnosti jeho elektronické identity, což je základním úkolem a posláním certifikační autority. Certifikáty mají platnost jeden rok a každé další obnovení platnosti už může probíhat výhradně elektronickou cestou.

Informace o Bezpečném klíči na www.bezpecnyklic.cz

Komerční příloha