Hezké, malebné městečko s bohatou historií tvoří bránu do Posázaví. Bohužel chůze a jízda po jílovských komunikacích první dobrý dojem trochu kazí. Reportéři Deníku se na náměstí ptali obyvatel Jílového, co je trápí a co by navrhli změnit.

Výtluky v silnicích a děravé chodníky

„Chodníky jsou ve špatném stavu, vytlučené, s velkými dírami,“ řekla Deníku Věra Síkorová, pracovnice jílovského muzea a podobně reagoval i podnikatel Milan Chmelík: „Silnice jsou v žalostném stavu, ale postupně se to zlepšuje.“ Stejná situace panuje i na chodnících, ve kterých není problém najít hluboké díry po vypadlých kostkách.

„Máme už hotovou dokumentaci rekonstrukce Pražské ulice v úseku od vjezdu do města po náměstí, naplánovanou v minulých letech Středočeským krajem (přesněji Správou a údržbou silnic Kladno). My se k nim připojíme a vybudujeme v tomto úseku nový vodovod a opravíme kanalizační vpusti a chodník,“ reagoval starosta Jílového Ladislav Čmelík.

Popsal neutěšenou situaci městských financí, kterou zavinila minulá politická reprezentace. „Naši předchůdci v posledním roce volebního období utratili, co se dalo, a ještě město zadlužili. Převzal jsem město s propadem pěti milionů. Následoval úvěr na tři miliony a zejména restriktivní rozpočet. Loni byl rozpočet 60 milionů, letosmámeplán jen na 43 milionů a tři miliony jsou určeny na splacení úvěru,“ pokračoval starosta. Přesto se město snaží připravovat projekty dalších komunikací, především objízdné silnice, nejlépe v místě budoucího obchvatu města.

Auta jezdí příliš rychle

S komunikacemi souvisí i další palčivý problém – bezpečnost na silnicích. „Nedodržuje se rychlost, možná by stálo za úvahu, jestli na hlavní neumístit radar,“ zauvažovala nahlas Hana Průšová, dokumentaristka muzea. „Silnice je tu plná děr a potřebuje opravit. Rychlost se taky nedodržuje, chtělo by to ten radar,“ navrhla také podnikatelka Lucie Průšová.

„Město uzavřelo smlouvu s firmou, která nám pronajímá radar. Strážníci městské policie měří asi dvakrát do měsíce. Během dvou hodin většinou chytí kolem 10 hříšníků jedoucích nad povolenou rychlost 50 km/hod. Uvažujeme o koupi vlastního radaru, který by nám umožnil jeho operativnější nasazení na různých nebezpečných úsecích hlavně krajských silnic,“ sdělil k námětu bezpečnosti na ulicích starosta Čmelík.

Maminkám chybí školka a hřiště

Problémem tíživým především pro mladé rodiny je obava, zda se jim podaří jejich malou ratolest umístit ve školce a s tím je spojená i úvaha, jestli si bude mít kde hrát – maminky postrádají dost hřišť pro děti. „Chybí dětské hřiště pro mrňata, je jen pro ty větší,“ postěžovala si maminka Gabriela Kurešová. Přizvukovaly jí i další maminky v mateřském centru Permoník.

„Rada opravdu zrušila malou školku v Radlíku. Bylo tam místo pro 14 dětí v pronajatém, pro školku nevhodném objektu u hlavní silnice. Bylo to nás také příliš nákladné. Od nového školního roku budou děti chodit do dvou školek v Jílovém, které kapacitně zcela postačují,“ uklidňoval starosta maminky.

„Pokud jde o dětská hřiště, je tu opravdu jen jedno u sokolovny. Další výstavba je otázkou peněz a volby vhodného místa,“ dodal starosta Ladislav Čmelík.

Pokladna je bohužel prázdná

Starosta města Ladislav Čmelíkmávelkorysé plány, ale zděděné dluhymusvazují ruce.

Proč v centru města nejsou opravené komunikace?
Díky mírné zimě jsou v relativně lepším stavu. Teď probíhá oprava výtluků na místních komunikacích. Hlavní průtahy městem jsou silnice druhé třídy ve správě kraje. Opravy budou probíhat i nadále, ale na velké investice kvůli hospodaření minulého zastupitelstva nejsou finance.

Plánuje radnice rekonstrukci náměstí, včetně vyřešení WC?
Připravujeme projekt obnovy náměstí, počítáme s penězi z evropských fondů.

Plánujete vylepšit cestu k nádraží?
Je pravda, že je nutné jít po silnici. Podle informací Českých drah obyvatelé Jílového vlak využívají málo, proto chodník na této trase není priorita, první na řadě budou důležitější trasy.