„Nejvíce hlasů dostala inscenace Odpad město smrt v režii Dušana Davida Pařízka, která měla premiéru 15. prosince 2011, tedy ještě v období zařaditelném do hodnocených projektů. Poprvé tak zvítězila datem premiéry ‚dávná' inscenace, hlasovalo pro ni šestnáct tipujících," řekl médiím redaktor čtrnáctideníku Vladimír Hulec. Výsledky zveřejnil ve středu.

Filmový scénář Rainera Wernera Fassbindera byl předlohou divadelní inscenace režiséra Dušana Davida Pařízka, kterou nastudoval se souborem Pražského komorního divadla. Z něj vychází nový celovečerní film Jana Hřebejka Odpad město smrt.

Welshův Ucpanej systém, který nastudoval Michal Vajdička v Dejvicích, s ní do poslední chvíle soupeřil. Následuje fantasy-opera Marko Ivanoviće a Petra Formana Čarokraj inscenovaná v prostorách „zlaté kapličky". „První nepražskou inscenací je na čtvrtém místě Tichý Tarzan režisérky Anny Petrželkové uvedený ve sklepní scéně brněnského Divadla Husa na provázku," dodal Hulec. Tichému Tarzanovi i prvním dvěma inscenacím pomohlo podle něj uvedení na festivalu Divadlo Plzeň, kterého se účastní velké množství respondentů.

Pomohly festivaly

Dalšími v pořadí jsou dvě inscenace režiséra Jana Mikuláška –v brněnské Redutě uvedená adaptace Buňuleova filmu Nenápadný půvab buržoazie a adaptace románu Emily Brontë v ostravském Divadle Petra Bezruče Na větrné hůrce. Této hře a dalším ostravským počinům podle Hulce pomáhá zase podzimní festival Ost-ra-var. Sedmá je inscenace dvou textů Helmuta Kajzara Chlív/Paternoster režiséra Janusze Klimszy v Komorní scéně Aréna.

O osmé až desáté místo se dělí Hodina, ve které jsme o sobě nevěděli Pražského komorního divadla, Mickiewiczovy Dziady brněnského Buranteatru („skokan roku" a první ryze nezávislé divadlo) a Drábkova úprava Beaumarchaisovy Figarovy svatby v královéhradeckém Klicperově divadle.

Prha – Brno – Ostrava

Podle geografického rozvrstvení tipů získaly nejvíce hlasů pražské soubory. Vyslovilo se pro ně 63 respondentů, kteří zmínili 21 souborů a 31 inscenací či projektů. Následuje Brno s 22 hlasy pro šest souborů a 11 inscenací, Ostrava se 14 hlasy pro tři divadla a sedm inscenací a Hradec Králové s šesti hlasy pro jediný soubor a jeho čtyři projekty.

Nejvíce tipů patřilo Pražskému komornímu divadlu. Následovalo Dejvické divadlo, Národní divadlo v Praze a brněnské Divadlo Husa na provázku. „Už delší čas se na předních místech neobjevil a více bodů nezískal žádný soubor nezávislé scény. Nejvýše byl na 8. až 10. místě Buranteatr s inscenací Dziady, na 14. až 16. místě Simulante Bande tanečního souboru VerTeDance a Requiem za Bruna Schulze Spitfire company, byť se jich (souborů nezávislé scény) v anketě objevilo skoro dvacet. Nepočítáme-li ovšem Pařízkovo a Jařabovo Pražské komorní divadlo, jež je fenoménem," dodal Hulec.