Cenu Thálie za šíření divadelního umění v televizi obdržela scenáristka Marie Loucká, která stála za záznamy významných divadelních inscenací. Porota ocenila její široké znalosti a ochotu poradit. Ocenění její sestře předal několik hodin před ukončením své funkce generální ředitel České televize Petr Dvořák.

Cenu České akademie divadelníků letos převzal český spisovatel, dramatik, scenárista a politik Milan Uhde, autor populární Balady pro banditu. Bývalému ministru kultury předal ocenění současný ministr Martin Baxa (ODS).

Jedna z nejobsazovanějších hereček Divadla F. X. Šaldy Baranová svou postavu podle poroty provádí tak, že obecenstvu podá její mnohoznačný obraz, ale i své vidění královnina tragického až tragikomického osudu, příběhu a charakteru. Vyniká hlubokým vniknutím do charakteru postavy, kterou představuje jako současnou naivní mladou dívku, rozmazlenou, rozhazovačnou, slepou k jinému světu, než je ten, který ji obklopuje.

Druhý Mír? Albert Čuba chce v Ostravě otevřít nové divadlo. Víme proč a kde

Aktéři inscenace Moskoviáda Dušana Davida Pařízka spoluvytvářejí magický obraz kolabujícího Sovětského svazu. Pechlát jako jedno autorovo alter ego vystihuje veškerým jednáním absurdní komiku i tíseň končící epochy. Podle předsedkyně poroty Jany Paterové je Moskoviáda velmi silným komentářem války na Ukrajině.

Cenu Thálie za celoživotní mistrovství v kategorii muzikál a opereta převzal divadelník Jiří Suchý. Spoluzakladatel Divadla Na zábradlí a Semaforu 1. října oslaví 92. narozeniny.

Cenu Thálie letos v kategorii muzikál, opereta a jiné hudebně dramatické žánry letos získali Hana Holišová a Tomáš Savka. Cenu Thálie za celoživotní mistrovství převzal František Zacharník, uznávaný profesionální režisér, libretista, herec a textař. „S brněnskou operetou a zpěvohrou jsem se rozloučil před dvaadvaceti lety,“ vzkázal publiku v pražském Národním divadle a televizním divákům Zacharník, který se nemohl dostavit z důvodu nemoci.

Holišová Thálii obdržela za titulní roli v muzikálu Marta, kterou na počest Marty Kubišové uvedla Letní scéna Musea Kampa v Praze. Podle poroty se Holišová v Kubišovou doslova převtělila, aniž by ji ovšem jakýmkoli způsobem imitovala.

Savka byl oceněn za ztvárnění Maxe Bialystocka v inscenaci muzikálu Producenti z repertoáru Národního divadla moravskoslezského Ostrava. Broadwayského producenta Bialystocka Savka představil jako vilného a nemravného producenta. Thálii obdržel také s přihlédnutím k výkonu v roli Jiřího Suchého v inscenaci Jonáš a tingl-tangl, kterou má také na repertoáru Národní divadlo moravskoslezské.

Fragment aneb Tři sestry očima ruského vyděděnce Dmitrije Krymova
Do Plzně vtrhnou Trójanky, barbaři i švédské trojky. Začíná festival Divadlo

V kategorii balet letos dostala Cenu Thálie jedna z nejvýraznějších osobností současné české taneční scény Helena Arenbergerová. V mužské části uspěl člen Baletu Národního divadla Matěj Šust. Za celoživotní dílo v kategorii balet, tanec a pohybové divadlo získala Cenu Thálie sólová tanečnice a baletní mistryně Miroslava Pešíková, která od roku 1971 do roku 1997 působila v Národním divadle.

Již dříve prezident pořádající Herecké asociace Ondřej Kepka oznámil, že Cenu Thálie za celoživotní mistrovství udělí Herecká asociace v oboru činohry Daniele Kolářové a Stanislavu Šárskému.

Arenbergerová dostala Thálii za sólovou roli v inscenaci Where souboru 420People, společně s Václavem Kunečem se podílela i na choreografii. Duet rozehrává intimitu mezi oběma v ryze osobní taneční výpověď, bez klišé, bez anotací. Vytváří obraz plný neuchopitelného napětí z blízkosti dvou cizích lidí, a to prostřednictvím současného tance, který je pro Helenu Arenbergerovou naprosto přirozeným a dokonalým vyjadřovacím prostředkem, uvedla porota.

Šust má Cenu Thálie za roli Prince v inscenaci Popelka, kterou s hudbou Sergeje Prokofjeva uvedlo Národní divadlo Praha. Podle uměleckých kritiků je Šust již delší dobu nepřehlédnutelnou, výraznou osobností Baletu Národního divadla a svým skvělým technickým i osobitým výrazovým projevem zaujal a přesvědčil i v současné inscenaci Popelky. Jeho princ je podle poroty „sympaťák, klukovsky bezprostřední a sršící energií“.