Odchází Zdeněk Stejskal, Vladimír Gottwald, Alexandr Stankuš, Klára Hanušová, Lucie Réblová a Jiří Konečný. Nejde o výpovědi, i když důsledek je stejný. Herci mají totiž smlouvu vždy jen na jednu sezonu.

V divadle panuje dusná atmosféra daná i tím, že ani herci, kterým se Černý Petr vyhnul, nemají žádnou jistotu. Změny budou pravděpodobně pokračovat, a to nejen v souboru, ale i v dalších profesích divadla. Ředitel je avizoval už při svém nástupu loni v červenci.

„Se změnami počítal můj projekt, s nímž jsem šel do konkurzu. Bylo to velice těžké rozhodování a roli při něm hrála úroveň herců v celé sezoně. V některých případech šlo také o to, že představují podobné typy a soubor je třeba doplnit,“ řekl René Sviderski.

Do Šumperka má přijít pět nových tváří, úmysl dostat sem celý absolventský ročník JAMU se nezdařil. „Viděl jsem mnoho představení v divadlech, na JAMU, DAMU, na brněnské konzervatoři i Vyšší odborné škole herecké v Praze. Přivedeme do Šumperka to nejlepší,“ slibuje Sviderski.

Herci budou hledat nové angažmá

Šest herců se ocitlo v obtížné situaci. Mnozí z nich si našli v Šumperku životní partnery a život bez divadla si neumějí představit.

„Na změny v souboru má ředitel právo. Jeho krok je v podstatě správný, ale obměnit radikálně hned polovinu souboru, to je přehnané a pro divadlo nepříznivé,“ řekl Zdeněk Stejskal, který se mimo jiné věnoval i úspěšné režii klubových představení a na tomto poli viděl svou budoucnost. „Bude trvat nejméně jednu sezonu, než se noví herci navzájem poznají. Po roce ale údajně čeká obměna i druhou polovinu souboru, takže z toho dnešního nezbude už nikdo. Přitom se hercům dařilo. Svědčí o tom řada ocenění, která nynější ředitel poněkud ironicky přehlíží,“ dodal Stejskal.

I Klára Hanušová uznává právo ředitele na změny. „Nakonec si tím prošla i mnohá pražská divadla. Jen bych při těch pohovorech, které se týkají naší budoucnosti a které trvaly asi pět minut, čekala ze strany ředitele víc vážnosti,“ řekla Hanušová. Dodala, že se pokusí najít místo v jiném divadle.

Bohdana Pavlíková, která po čtrnácti letech patří k oporám souboru a novou smlouvu dostane, je k postupu ředitele kritická. „Současné vedení divadla převzalo se svým nástupem kompletní repertoár této sezony a s ním i nešvary, manýry, posty herců a zaměstnanců. Myslím si, že jejich pozorování naší práce nemohlo být úplně objektivní. Nynější dramaturg a režisér s námi teprve od února souvisle pracuje a může pozorovat, jak herec k roli přistupuje,“ říká Bohdana. Dodává, že je velký rozdíl mezi ředitelem a uměleckým ředitelem. Tím druhým byl podle ní Petr Král.

Loučení s kolegy bude pro ni velmi bolavé. „Jsou to kamarádi, Saša je můj životní partner. A Vladimír Gottwald? Ten k Šumperku patří úplně stejně jako přehlídka divadel k Hronovu nebo Baťa ke Zlínu,“ uzavírá Pavlíková.

Šumperský soubor má dnes patnáct herců, z nich tři (Petr Král, Stašek Waniek a Jaroslava Vysloužilová) nejsou na plný úvazek. Divadlo pracuje s rozpočtem dvacet milionů korun, z toho od města dostává přes dvanáct milionů ročně.