Arnošt Goldflam napsal svůj zatím poslední dramatický text speciálně na objednávku Husy na provázku. „Původně jsme s Arnoštem uvažovali o nějakém kratším textu pro naši sklepní scénu. Nabízeli jsme mu různá témata, ale nakonec se ukázalo, že bude nejlepší, když si sám napíše novou hru. A to se nakonec rozrostla do takových rozměrů, že ji můžeme uvést jedině na velkém jevišti,“ přiblížil okolnosti vzniku hry dramaturg Husy na provázku Josef Kovalčuk.

Režijní debut Goldflama na Provázku

Přestože Goldflam na Provázku začínal jako herec už v sedmdesátých letech a ztvárnil zde několik výrazných postav například v inscenacích Am a Ea, Don Quichot nebo Terapie, úlohu režiséra si v tomto prostoru vyzkouší poprvé. „Už dlouho jsem toužil pracovat jako režisér s tak výbornými provázkovskými herci, jakými jsou třeba Ivana Hloužková, Láry Hauser nebo Honza Kolařík. A jsem moc rád, že teď se mi to konečně splnilo,“ uvedl autor hry a současně režisér inscenace Arnošt Goldflam.

Nejde o společenskou hru, ale o emoce

Příběh své nejnovější hry zasadil Goldflam do období tuhého socialismu, ve které on i jeho vrstevníci slavili první máj, plánovali pětiletky, zpívali dobové písně i vychovávali děti. „Nejde ale o žádnou společenskou hru, spíš o subjektivní pocitové zachycení doby a sondu do jedné průměrné české rodiny. Ani nepostupujeme chronologicky, vybrali jsme jen některé životní úseky, které zhuštěně představíme,“ popsal strukturu hry Goldflam.

Goldflamovy autobiografické zkušenosti přitom nechal prožívat hlavní ženská hrdinka Veruna v podání Anežky Kubátové. „Někdy se rád dívám na věci úhlem ženského pohledu. A i tentokrát mi přišlo zajímavé, kdyby pocity od svých zhruba pěti do dvaceti let života zaznamenávalo děvče,“ vysvětlil netradiční prvek hry Godflam.

Ženský úhel pohledu

Jméno hlavní postavy včetně přívlastku si přitom Goldflam vypůjčil od panny se žlutými koudelovými copy, kterou kdysi přivezl své dceři. „Panna se jmenovala Veruna, a protože vypadala tak přiblble, dostala přízvisko blbá. Ale člověk nikdy nesmí dát na první dojem. Někteří lidé se totiž původně nezdají právě bystří, ale když je člověk pozná blíž, teprve rozpozná složitost jejich osobnosti,“ uvedl Goldflam.

Důležitou složkou je hudba

Důležitou složkou inscenace je i hudební doprovod, který přímo na jevišti obstará orchestr složený z herců. „Zazní některé dobové písně, ke kterým má Arnošt Goldflam osobní vazbu právě ještě z dětství. Také se objeví úryvky skladeb Jiřího Bulise, které nám výborně zapadly do atmosféry příběhu,“ nastínil hudební složku inscenace její dramaturg Miroslav Oščatka.

V inscenaci se kromě kmenových herců z Provázku objeví také hostující Mariana Chmelařová z brněnského HaDivadla, pro kterou autor speciálně do hry připsal postavu Zpěvačky.