Dokážete si v tom fofru vůbec uvědomit, jak velké role ve známých světových muzikálech hrajete?
Snažím se to všechno vstřebat, ale někdy se to nedá stíhat. Kolikrát mě napadá, že kdybych někomu ve světě vyjmenoval svoje role u nás v divadle za poslední sezony, myslel by si, že volám určitě z blázince. (smích) Na jednu stranu je úžasné, že můžeme dělat v Brně tak velké světové muzikály, ale na druhou stranu je těžké toho stíhat tolik najednou. Ve světě je běžné, že se nazkouší třeba Mary Poppins a hraje se potom v kuse sedm let.

Odpočinul jste si aspoň v létě o divadelních prázdninách?
Jenom tak z půlky. V červenci jsme s kamarády vyrazili na pánskou jízdu, kdy jsme na motorkách projeli Ukrajinu a Rumunsko. Jenže už od srpna jsem začal mít noční můry, jestli umím všechny texty, co mě v nové sezoně čeká…

Zmínil jste muzikál Mary Poppins, kde jste si jako kominík Bert i hodně zastepoval…
Přípravu na Mary jsem vzal poctivě. Řekl jsem si, že budu trochu jako slavné hollywoodské hvězdy, které dostanou velkou roli a začnou kvůli ní bláznit. Tak já jsem přes léto zhubl devět kilo, abych ten náročný step bez problémů zvládl.

Jako milovníkovi adrenalinových zážitků se vám musela líbit i chůze hlavou dolů při hlavním stepařském čísle. Je to tak?
To jo, jenže v divadle je to trochu něco jiného. Při této choreografii mě při prvních třech pokusech museli sundat, protože se mně tak nahrnula krev do hlavy, že jsem měl pocit, že tím tlakem snad praskne!

Pomáhá vám v divadle fyzička získaná z vaší sportovní minulosti?
Určitě. Chodil jsem na osmileté sportovní gymnázium a dělal závodně plavání a kanoistiku. Dodnes nedokážu být úplně v klidu, musím mít pořád nějakou aktivitu. Takže divadlo mě v tomto směru hodně vybíjí. (smích) Ale nikdy jsem nebyl klasický soutěživý typ, vyhovuje mně být spíš v pozadí.

I tak vás do popředí vynesla hned na startu cena Thálie, kterou jste získal už v roce 2004 za roli Bergera v muzikálu Vlasy. Pomohlo vám to nějak k lepším nabídkám?
Tehdy to byla pro mě hlavně obrovská euforie. Přišlo to naprosto nečekaně, byl jsem ještě student na škole. Ale brzo jsem zjistil, že Thálie v oboru muzikál zpěvohra a jiné hudebně-dramatické žánry mi k lepším nabídkám nepomůže…

Co je pro vás tedy měřítkem úspěchu?
Názor lidí okolo. Potěší mě, když mě pochválí třeba náš technikář. Divadlo není atletika a nedá se objektivně změřit, kdo zaběhl nejrychleji.

Teď máte před sebou hlavní roli v muzikálu Jekyll a Hyde. Který ze dvou protipólů osobnosti je vám bližší - ten dobrý nebo ten zlý?
Chceme to s Petrem Gazdíkem (režisér inscenace a zároveň jeden ze dvou představitelů titulní role - pozn. aut.) dělat tak, aby divákům nebylo od začátku jasné, kdo je vlastně dobrý a kdo zlý. Zvláštní je, že tady je to naopak, než by se možná předpokládalo. Doktor Henry Jekyll je pořád roztěkaný, hlavu má zabranou výzkumem, svými touhami, morálními závazky. Věří, že dokáže přijít na to, jak z člověka eliminovat zlo, aby všichni byli jen dobří. Což je nesmysl, takže si na sebe vlastně klade nesplnitelné nároky. Naopak Edward Hyde přesně ví, co chce. Ví, že tamten je zloduch, tak ho zabije, protože má na to chuť. Tím je vlastně hrozně svobodný. Myslím si, že takové běsy má v sobě ukryté vlastně každý.

Jak moc jste znal téma Jekylla a Hyda předtím?
Myslím, že toto téma znají všichni z filmu, pohádek nebo komiksů. U mě se k tomu váže i jedna osobní vzpomínka. Pamatuji si, že asi před šesti lety jsme se o prázdninách jeli podívat se Stankem Slovákem a Petrem Gazdíkem na jedno zájezdové představení našeho divadla do Německa. V autě jsme si cestou pouštěli anglické cédéčko právě Jekylla a Hyda. Hrozně se nám líbilo, ale kdyby nám tehdy někdo řekl, že za šest let budeme dělat Jekylla i v Brně, smíchy bychom se váleli pod stolem. Přišlo mně to jako něco naprosto nemožného, aby se tak mladý světový muzikál, který dobývá Broadway, Vídeň a další metropole, uváděl v nejbližší době i u nás v Brně. Teď je to tady a ještě k tomu mezi Chicagem a Mary Poppins. To je sen.

Kdo je Dušan Vitázek

* narodil se 29. září 1980 ve slovenském Trenčíně
* vystudoval muzikálové herectví na brněnské JAMU
* od března 2005 je členem Městského divadla Brno
* v roce 2004 získal Cenu Thálie za roli Bergera v muzikálu Hair/Vlasy