Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Gilgameš v Brně: ve světové premiéře, až s přílišným respektem

Brno – Historicky poprvé měli diváci možnost zhlédnout Epos o Gilgamešovi v podobě, jakou si Bohuslav Martinů představoval. Tedy v originální anglické verzi, a navíc s částečnou scénickou akcí. Spojení Filharmonie Brno a Českého filharmonického sboru se sólisty doplnil vypravěč Brian Caspe, mim Lukáš Šimon, sopranistka Adriana Kohútková, tenorista Martin Šrejma, barytonista Jiří Hájek a basbarytonista Adam Plachetka. Vše pod taktovkou Aleksandara Markoviće a v režii Radima Vizváryho.

16.12.2014
SDÍLEJ:

Sopranistka Adriana Kohútková.Foto: Jan Cága

Gilgameš Bohuslava Martinů zpracovává vybrané pasáže ze stejnojmenného sumerského eposu. Typově se blíží opeře-oratoriu Igora Stravinského Oedipus rex, které – jak označení napovídá, není ani operou, ani oratoriem. Martinů si představoval tvar odlišný od kantáty i oratoria, zkrátka scénický epos. Z dochované korespondence víme, že jej od tohoto záměru všichni zrazovali, a také proto se tohoto provedení dočkáváme až nyní.

Pokud začneme s hodnocením scénické složky, rozdělí se náš dojem na dvě protichůdná stanoviska. Velmi dobře podle mého názoru fungovaly jemné pohybové akce ve sboru, který se vlnil, vytvářel strnulá uskupení nebo si zakrýval obličeje černými deskami na noty. Naopak přítomnost mima na forbíně i v orchestru na sebe strhávala zbytečně mnoho pozornosti a nahrazovala tak vlastní účinek hudby a textu. Navíc jeho oděv splýval s hráči orchestru, proto působil spíše rušivě.

Mim Lukáš Šimon, dirigent Aleksandar Marković a Adam Plachetka.

Výkon tradičně výborného sboru i výkon filharmonie byly podle všeho ovlivněny několika skutečnostmi, takže výsledek nebyl po hudební stránce tak strhující, jak bychom mohli očekávat.

Zejména hra orchestru působila poněkud opatrně. Domnívám se, že hlavní podíl na tom měla složitá souhra všech složek a také přítomnost kamer České televize. Výsledek působil rozpačitě: snaha o historicky „autentické" provedení byla v konečném důsledku ponížena jistou nepřesvědčivostí zvukového výsledku. Pouze okamžik vzývání a kříšení zesnulého Enkidua přinesl gradaci a očekávané hudební vzrušení. Dirigent Aleksandar Marković se celý aparát snažil vést pragmatickými a střízlivými gesty.

Ze sólistů mne nejvíce nadchl Adam Plachetka, a to svým vytříbeným hlasem a vyrovnaným výkonem. Posluchači v auditoriu akusticky nepříliš vhodného Janáčkova divadla byli provedením povětšinou nadšeni, což doložily i ovace vestoje.

Na závěr je třeba jen vyzdvihnout nápad dramaturgie zařadit v Roce české hudby do sezóny Filharmonie Brno pozdní dílo Bohuslava Martinů v podobě, o jaké snil. Nicméně, z očekávané senzace sezóny se stalo mírně opatrné provedení se snad až přílišnou dávkou respektu vůči velikosti partitury a obsazení.

Epos o Gilgamešovi Bohuslava Martinů uvedla Filharmonie Brno 11.a 12. prosince 2014 v Janáčkově divadle (Národní divadlo Brno), a to spolu s Českým filharmonickým sborem Brno.
Dílo skladatel Martinů vytvořil v roce 1955, tedy ve svém vrcholném exilovém období během pobytu na jihu Francie, pouhé čtyři roky před svou smrtí.

MARTIN FLAŠAR

Autor je muzikolog

Autor: Redakce

16.12.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Lékařka Katarína Veselá.
2

Příběh fotografie, která obletěla Česko, nemá šťastný konec. Muž zemřel

Gabriela Koukalová na mistrovství světa.
4

Jak je na tom Koukalová? Její tělo v plné zátěži stávkuje

Finální devítka v boji o Hrad. Vnitro pustilo do voleb očekávané uchazeče

Ministerstvo vnitra připustilo k prezidentským volbám všech devět kandidátů, jejichž úspěšná registrace se očekávala. Odmítnuto dnes naopak bylo zbývajících 11 uchazečů, kteří nedodali nominační podpisy v potřebném počtu.  

Doping? Řešení stále odsouváme, štve Hamzu

Stále nic nového. Dopingová aféra v biatlonu pořád nemá v dohledu konečné resumé. Podle šéfa českého svazu Jiřího Hamzy vedení světové federace (IBU) alibisticky jen čeká na rozhodnutí Mezinárodního olympijského výboru (MOV).  

Shakespeare se zamiloval. Kde? V Libni

Talentovaná Kamila Trnková se objeví v prvním uvedení divadelní adaptace slavného filmu Zamilovaný Shakespeare. Ta se v českém prostředí objeví vůbec poprvé.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT