Když na začátku představení přicházejí na scénu herci – jeden po druhém oblečení do jednobarevných hnědých kostýmů –, pohybuje se sice každý vlastním osobitým způsobem, zároveň však na jevišti vyrůstá konformní masa a zmanipulovaný dav. Pomalu se začíná odvíjet panoptikum století českého národa. Vše je postaveno na základě mediálního obrazu, ale Češi jsou zde viděni zvenčí, pohledem cizince nezatíženého sounáležitostí s národem. A český národ sám tu není podán ve zrovna sympatické podobě, nicméně vše, co je zmíněno, je nahlíženo ne se zlobou, ale spíše se sarkasmem a laskavou ironií… Mikuláškův úhel pohledu je zároveň obžalobou i obhajobou, ale nechybí ani odpuštění.

Obrazy a postavy z novodobých dějin

Když se odehrává příběh Marty Kubišové a Heleny Vondráčkové, začíná vše vzájemným přátelským souzněním obou zpěvaček v šedesátých letech minulého století. Když se však na jevišti zestárlé hvězdy fackují v rámci soudního procesu probíhajícího dnes, jsou obě postavy zdvojeny a kolem znepřátelené dvojice prochází jejich obraz z mládí, Helena a Marta ruku v ruce. Tohle z nás udělala doba – říká režisér. Je to jeden z nejsilnějších okamžiků inscenace.

Protože na vlastní proměně se v této silné chvíli podílí nejen vnější okolnosti, ale i vlastní charaktery, jak už to v životě bývá. Názvy ostatních příběhů napoví, o čem to všechno je: Dvacet let svobody, Náš zákazník, náš pán, Anticharta, Baťa aneb Valašská epopej, Stalinův pomník v Praze, Lída Baarová, Normalizační večírek, Neudělejte ze mne blázna.

Na jevišti se objeví Goebbels i Klaus

Mezi postavami na jevišti se objeví mimo jiné například Joseph Goebbels, Milouš Jakeš, Tomáš Baťa, Ljuba Hermanová, Adina Mandlová, mluvčí Václava Klause a samozřejmě Karel Gott.

V davových scénách herci vytvářejí obraz společnosti v jejích proměnách v toku času, a je zde také několik velkých hereckých příležitostí v podobě rozsáhlejších monologů, mezi nimiž vynikají Petr Houska coby Šoumen, David Viktora jako Karel Gott, Miroslav Rataj hrající Tomáše Baťu, Anna Cónová v postavě Magdy Goebbelsové, Gabriela Mikulková jako Lída Baarová coby milenka Goebbelsova. Vrcholem inscenace pak je monolog Lídy Baarové přijíždějící do Československa po roce 1989 v podání vynikající Alexandry Gasnárkové.

Představení je mimořádně zábavné, a to navzdory tomu, že chvílemi mrazí. Režisér Jan Mikulášek opět potvrdil, že je jedinečnou režijní osobností, a činohra Národního divadla moravskoslezského má v repertoáru skutečný tahák!