Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Jan Kříž: Horečka sobotní noci? Muzikálová prověrka

Praha /ROZHOVOR/ - Za postavu Dannyho Zuka v Pomádě získal muzikálový herec a zpěvák Jan Kříž Cenu Thálie. Teď se opět v pražském Divadle Kalich připravuje na jinou „travoltovskou" roli krále diskoték Tonyho v Horečce sobotní noci. Její premiéra je naplánována už na zítřek. „Řekl bych, že zatím mám ze zkoušek dobré pocity, kdybych neměl strach, že to tím zakřiknu. Toto se u divadla dělat nemá," řekl před několika dny Jan Kříž. „Dílo samotné je krásné, chytře napsané, muzika je nádherná. Role Tonyho je pro mě obrovská výzva, za kterou jsem nesmírně rád."

29.9.2014
SDÍLEJ:

JAKO TRAVOLTA. Jan Kříž (vpravo) coby Tony v Horečce sobotní noci. Foto: Deník/Martin Divíšek

Když obě postavy – Dannyho a Tonyho – srovnáme, pokud to teda vůbec jde, co se o nich z vašeho pohledu dozvíme?

Že jsou naprosto odlišné. Už když se člověk podívá na filmovou podobu obou titulů, zjistí, že i Travolta ke každé té roli přistupoval jinak. Úplně stejně se k tomu musíme stavět i my. Zatímco Danny z Pomády, která je pozitivní, až růžovou výpovědí jedné středoškolské generace, je kluk, co neřeší žádný problém – až na jediný, totiž ztrátu své pozice jako lídra, pokud se zamiluje –, Tony z Horečky je dramatická postava. Vyrůstá v drsném prostředí chudé čtvrti Brooklynu, v uzavřené komunitě, v níž se každý snaží najít svoji úlohu. Vymanit se z ní a jít za lepším životem se jen tak někomu nepodaří. Tony si tohle všechno uvědomuje, cítí se osobně nenaplněný, v jeho rodině to nefunguje, navíc – pomalu za jeho účasti – znásilní jeho nejlepší kamarádku, jeden z jeho kamarádů se zabije, protože má reálný problém a nikdo mu neumí pomoct. Ani on, takže je mu ze sebe špatně. Přesto v sobě nakonec najde sílu udělat krok do neznáma, opustit iluze a zkusit naplnit své sny. Horečka je pro mě tedy silné existenciální drama o dospívání.

Roli Tonyho jste získal na základě castingu, takže – ač s prestižní divadelní cenou za Dannyho na kontě – jste si ji musel vybojovat. Předchozí zásluhy se v potaz neberou?

Pravda je asi uprostřed. Neřekl bych, že v Kalichu člověk pokaždé začíná od nuly, to by mně samotnému přišlo hodně depresivní. Je to o tom, že se na konkurzu potkáte s režisérem nebo producentem, kteří s vámi mají určitou zkušenost. A vaším úkolem je nabídnout jim co do pěveckých, pohybových i činoherních schopností to nejlepší, co v danou chvíli jde. Oni pak popřemýšlejí, jestli jim typově zapadáte jak do role samotné, tak i mezi partu ostatních účinkujících. Mají prostě právo si člověka postavit a říct – jo, víme, že tančíš, ale tančíš až tak dobře, jak je pro tento kus třeba? Přijde mi to fér i vzhledem k ostatním. Po pravdě řečeno, že jsem roli Tonyho dostal, mě zaskočilo. Nebyl jsem o tom přesvědčený.

Proč?

Protože už u Dannyho jsme s režisérem Jánem Ďurovčíkem hodně diskutovali o tom, že mu typologicky přesně neodpovídám. Ve finále člověku vždycky pomůže kostým, ale během zkoušek, když jej nemá, pořád pochybuje. Říkal jsem si, jsem dost vysoký, Travolta byl v době vzniku filmu až rachitický, a to já nejsem, taky jsem starší, než bych měl pro Tonyho být… Schválně jsem hledal jeho představitele a nejstaršímu, co jsem našel, bylo sedmadvacet. A mně je osmadvacet. Takže to všechno byly důvody, proč jsem si říkal, že to tentokrát asi nevyjde. Dokonce jsem už jednal o roli v konkurenčním projektu, kde jsem byl před podpisem smlouvy. A najednou se dozvím, že Tonyho mám. Hrozně mile mě to překvapilo, beru to ze strany divadla a Jána Ďurovčíka jako velkou důvěru v mé schopnosti. Snažím se proto bojovat, nezklamat je. Uvědomuju si, že řemeslně, tanečně i pěvecky je Horečka velká muzikálová prověrka.

Tony je výrazně taneční postava, taky je to král diskoték… Vůbec má oproti Dannymu větší prostor. Jak se s tím perete?

Ano, zatímco v Pomádě je pozornost rozsypaná mezi osm základních figur, v Horečce je Tony dominantní postava, skrze kterou divák vnímá celý příběh. Vlastně je vyjma jedné písně na jevišti v každém obraze. Samotného tancování je v Horečce opravdu hodně a mělo by být stylově čisté, takže si dávám v tanečním sále do těla.

Kondičně jste na tom teda dobře?

Asi měsíc a půl před zkoušením jsem se snažil kondičně připravovat, věděl jsem, co mě zhruba čeká. Takže jsem běhal, chodil na dlouhatánské procházky, hrál squash, do toho si i zpíval, abych si zvykl na rozhozený dech…

A jsme u hudební stránky věci. Líbí se vám vlastně Bee Gees, kteří za muziku k Horečce sobotní noci získali v roce 1978 Grammy?

Líbí se mi opravdu moc. Bee Gees, ačkoliv dělali diskotékovou hudbu, jsou velmi swingoví. Tudíž jsou jejich věci v originále velmi jasně nafrázované. A aplikovat je do češtiny je těžké. Nějaký muzikant mi říkal, že jsme snad jediný národ na světě, který ve zpěvu ctí dlouhé a krátké hlásky, zatímco všude jinde se na to nehledí. Takže o to těžší to máme.

V originále mají navíc Bee Gees hodně vysoko posazený hlas. To vám nedělá potíže?

Pravda, v originále jsou Bee Gees v devadesáti procentech falzetoví, jejich „ječák" v sedmdesátých letech asi hodně frčel. Na konci devadesátých let, kdy muzikálová verze Horečky dobyla londýnský West End a následně newyorskou Broadway, byly ale jejich songy posazené o oktávu níž, takže se zpívají dobře. S žádnými extrémními party či nepříjemnými polohami jsem se tedy nepotýkal.

Co spolupráce s režisérem Jánem Ďurovčíkem, hodně o představení diskutujete?

Zatím je hodný, speciálně na mě a Přemka Pálka, který roli Tonyho alternuje. Asi nás nechce vydeptat, ví, že na roli makáme, tak uvidíme, jak to bude těsně před premiérou. Skvělé je, že jsem se s Jánem vnitřně na všem shodl. Představení dělá velmi dynamickým způsobem, zejména prvních pětačtyřicet minut má až šílený tah na branku. Pak se malinko zklidňuje, protože se na jevišti začnou rozkrývat ta vážnější témata, ale pořád si drží svůj rytmus. A to se mi strašně líbí. Pokud budeme chtít sehrát tenhle muzikál, jak je napsaný, tak si sáhneme až na kraj schopností.

Vedle herectví se profesně věnujete i scénografii. Jak z tohoto pohledu Horečku hodnotíte?

Martina Černého si jako scénografa velmi vážím. Umí se přizpůsobit žánru a nabídnout efektní, ale divadelně chytré a originální řešení. V Horečce společně s Jánem přišli s moderní světelnou technologií, která do teď nebyla na českých jevištích vůbec použita. Skvěle to funguje. Když sedím v hledišti, tak mě světlo doslova obklopuje, úžasně to prohlubuje prostor a divák je najednou uvnitř dění. Scéna je hodně dynamická a v kombinaci s tím světelným parkem velmi variabilní. A to tenhle muzikál přesně potřeboval, je to prakticky filmový scénář, takže je nezvykle rychlý. Diváky čeká velká podívaná.

Je pro vás Tony dosud nejnáročnější role?

Z hlediska muzikálového řemesla určitě. Protože té roli nechci zůstat nic dlužen, musím se moc snažit udělat na jevišti, co mám, aby všechno dobře dopadlo. Jsem si vědom toho, že všechna moje zaváhání budou najednou vidět víc než u jiných inscenací.

Autor: Gabriela Kováříková

29.9.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Doprava a logistika - Řidič MKD nástup ihned 40 000 Kč

Rodinná firma se sídlem v Praze a pobočkou v Berouně přijme řidiče na MKD. Požadujeme ŘP sk. C+ E, praxi, trestní bezúhonnost, min. 1 víkend v práci. Nabízíme 40.000 Kč čistého, vyplácíme 1x týdně.

Gastronomie - Kuchař/ka 30 000 Kč

Z důvodu rozšiřování provozu hledáme do oblíbené rodinné restaurace Gourmet Pauza na Praze 5 - Andělu samostatného kuchaře/kuchařku. Jsme mladý kolektiv se středomořskou kuchyní a celodenním provozem. Praxe podmínkou. Nástupní plat 2.000 Kč/den. Po zkušební době navýšení mzdy. Více na www nebo tel.: nebo na našem FB či Instagramu @gourmetpauza.

Gastronomie - Číšník/servírka Český Krumlov 35 000 Kč

Přijmeme nástup ihned číšníka/servírku, mladý kolektiv, super peníze, na stálo nebo brigádně

Zdravotnictví - Zdravotnictví Zubní technik 35 000 Kč

Zubní technici. Požadované vzdělání: úso s maturitou (bez vyučení). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 35000 kč, mzda max. 90000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Zájemci, zašlete nám prosím svůj profesní životopis - recepce@studio32.cz, , Soukromá zubní klinika Studio 32 v Praze 10 přijme zkušené zubní techniky na pozici vedoucího laboratoře (protetické práce pro lékaře Studia 32, přímá návaznost na ordinace)., Náplň práce: CAD CAM (ZrO, e.max, Empress, CrCo, Ti), fasetovací keramika (Heraceram, e.max), práce na implantátech (Nobel Biocare, Straumann, Dentis), licí pryskyřice, Požadujeme: preciznost v práci (práce pod mikroskopem), profesionální a vstřícný přístup k lékaři i pacientovi (přímý kontakt s pacientem), zájem o obor a další vzdělávání (předpokládáme soustavné vzdělávání), vítána je znalost anglického jazyka (pro čtení odborné literatury či návštěvu zahraničních kurzů), pokročilá znalost PC (znalost CAD programů vítána), samostatnost (technologie, estetika, obsluha přístrojů, materiály), nutná praxe v požadovaném spektru prací., Nabízíme: moderně vybavené prostředí a vynikající technické vybavení (moderně zařízená klimatizovaná bezkovová laboratoř) s výhledem do zahrady, týmová spolupráce (přímá návaznost na ordinace v budově), osobní rozvoj v oboru (přímá spolupráce s vedoucím lékařem), nadstandardní mzdové ohodnocení, 25 dnů dovolené, Nástup: 9/2018 nebo dle dohody. Pracoviště: Studio 32 s.r.o., Pod Sychrovem I, č.p. 1029, 101 00 Praha 101. Informace: Martina Škrdlantová, +420 271 751 631.


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Policejní razie v Kolíně nad Rýnem
3 5

Tunisan chystal v Německu útok biologickou bombou. Skladoval i ricin

Sebastian Kurz
2 9

O tom, kdo přijde do Evropy, musíme rozhodovat jen my, prohlásil Kurz

Krásná žena z Orientu, Ruska či Uruguaye? Vyberte nejhezčí fanynku skupiny A

Fotbalové mistrovství světa v Rusku neprovázejí jen nádherné útočné akce a góly, ale i krásné ženy na tribunách či náměstích. Do konce června vám budeme nabízet nejsympatičtější fanynky týmů z každé skupiny. Můžete hlasovat pro vaší favoritku, vítězky pak postoupí do finále, v němž se „utkají“ o pomyslný titul Miss šampionátu.

(Ne)chtěný Poche bude jednat se Zemanem v pátek. Pojede do Lán

Prezident Miloš Zeman přijme kandidáta na ministra zahraničí Miroslava Pocheho (ČSSD) v pátek odpoledne v Lánech. Schůzky s dalšími nominanty Pražský hrad teprve chystá. ČTK to dnes řekl prezidentův mluvčí Jiří Ovčáček. Zeman vyčítá Pochemu jeho postoje v otázce migrační krize a odmítá ho jmenovat ministrem zahraničí.

Sexistické prasátečko končí. Anticena bude letos naposledy

Anticena Sexistické prasátečko letošním desátým ročníkem skončí. Nominace reklam, které znevýhodňují ženy a muže na základě pohlaví, mohou lidé posílat na web anticeny do konce září. Poté si v hlasování vybere nejvíce sexistickou reklamu veřejnost i odborná porota. Informovalo o tom pořádající sdružení Nesehnutí.

Klobouk, který měl Napoleon v bitvě u Waterloo, se vydražil za devět milionů

Francouzský aukční dům De Beacque tento týden vydražil jeden z mála dochovaných klobouků císaře Napoleona Bonaparta. Za kloubouk, který měl mít obávaný vojevůdce na hlavě v bitvě u Waterloo, zaplatil nejmenovaný evropský sběratel 405 200 dolarů (přes 9 milionů korun).

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT