Po divácky úspěšné inscenaci nejslavnější operety Emmericha Kálmána Čardášová princezna teď pražské Hudební divadlo Karlín směřuje svoji pozornost na nejznámější českou operetu Oskara Nedbala Polská krev (libreto k ní napsal Leo Stein na námět Puškinovy povídky Slečna selka). V premiéře ji uvede 17. a 18. září.

„Polská krev, stejně jako další operety, prošla za téměř sto let od svého vzniku celou řadou úprav. My jsme se rozhodli vrátit se zpět ke kořenům, to znamená k její originální verzi z roku 1913, kterou jsme si nechali poslat z vídeňské agentury Doblinger. Z ní budeme vycházet,“ uvedl dramaturg divadla Adam Novák. Určitým kosmetickým změnám se však nevyhne ani karlínské nastudování Nedbalova díla.

„Klasické operety mívaly tři dějství se dvěma přestávkami, což se nám zdá na dnešní poměry neúnosné a nepopulární. Proto jsme se rozhodli pro dvě dějství s jednou přestávkou. Aby ale to první netrvalo půl hodiny a druhé pak asi hodinu dvacet minut, prodloužíme první jednání o další prostředí, a tak slavné písně Jednadvacet a Bratři, jsem zamilován uslyší návštěvníci ještě před přestávkou. Druhé jednání začne až Heleniným příchodem na Bolovo venkovské panství,“ vysvětlil Novák.

Režie Polské krve se chopí Antonín Procházka, který se už v Hudebním divadle Karlín skvěle podepsal pod muzikály Producenti a Limonádový Joe. „Za novou režijní nabídku jsem vděčný, i proto, že jsem v Polské krvi hrál asi před pětačtyřiceti lety nějakého pikolíka na plese,“ prohlásil. „V květnu a červnu mě tedy čeká příprava inscenace, pak si všichni ze zúčastněných zkazíme prázdniny, protože budeme zkoušet, zatímco se ostatní budou opalovat. No a potom v září bledí předstoupíme před opálené publikum a darujeme jim Polskou krev,“ vtipkoval Procházka.

Už teď je jasné, že z účinkujících se mohou diváci těšit na Tomáše Bartůňka či Vratislava Kříže (statkář Jan Zaremba), Lianu Sass (jeho dcera Helena), Aleše Brisceina, Martina Slavíka nebo Mariána Vojtka (hrabě Bolo Baraňski), Bronislava Kotiše či Václava Vostarka (Bronio Popiel), Andreu Kalivodovou (Wanda, primabalerína z Moskvy), Pavlu Břínkovou nebo Lenku Šmídovou (její matka Jadwiga). „Janu Ježkovi přidáme coby Bolovu komorníkovi Wlastekovi dvě písně z jiných Nedbalových operet – z Vinobraní a z Krásné Saskie. Obě budou zařazeny tak, že ten, kdo není detailně obeznámen s Polskou krví, vůbec nepozná, že vůbec k nějaké změně došlo,“ doplnil Adam Novák.

Choreografie k představení se ujme György Gesler, hudebního nastudování Kryštof Marek, scénu navrhne Martin Černý a kostýmy Roman Šolc.