Coby dva osamělí zoufalci, kteří mají snahu zbavit se tíživého traumatu a jejichž přátelství ztroskotá, jak už to tak bývá, na pitomosti, rozehrají na jevišti situace vyvolávající pousmání i salvy smíchu.

„Chtěl jsem, aby v té inscenaci hráli lidi, kteří jsou kamarádi, kteří na sebe slyší,“ uvedl Venclík, jenž svoji veselohru napsal v roce 1973. Premiéra se pak uskutečnila o dva roky později v divadle Ateliér, kde dnes sídlí Ypsilonka. „V té premiéře tehdy vystupoval Lubomír Lipský, Helena Růžičková, Jiří Hrzán a já. Když Jirka Hrzán tragicky zemřel, vypadalo to, že hra skončí. Nakonec jsem ale našel alternaci – Zdeňka Řehoře a Josefa Beka. A tak jsme účinkovali dál nejen v Praze, ale i na zájezdech po celé republice,“ zavzpomínal autor a režisér.

Zatímco tehdy se hra jmenovala Vrať mi to pyžamo (slovo kontrola bylo v době normalizace nepřípustné), teď se vrátila nejen ke svému původnímu názvu, ale i k původní verzi pouze se dvěma mužskými postavami – komisním Kontrolorem (Zdeněk Maryška) a pasivnějším Pacientem (Jan Vlasák). „Při zkouškách tak společně klademe důraz na hlubší smysl celé taškařice o dvou lidech hledajících porozumění,“ podotkl Venclík.

Vyloučení z FAMU

Právě Kontrola nemocného má pro něj mimořádný osobní význam, protože mu pomohla vrátit se k umělecké činnosti. „Po roce 1968 mne za školní film Nezvaný host, zabavený Stb, vyloučili v posledním ročníku ze studia na FAMU. Tím jsem přišel o možnost dělat profesi, kterou jsem vystudoval. Abych uživil čerstvě založenou rodinu, potřeboval jsem mít stálý plat. Sestřenice mi našla zaměstnání v OÚNZu (Okresním ústavu národního zdraví) v bizarní funkci kontrolora nemocných. Abych se s touto – pro mě ponižující – prací vyrovnal, napsal jsem divadelní hru. Jak říká Gogol, komedie vzniká z hořkosti…. Ale všechno špatné je pro něco dobré. Kontrola nemocného se nakonec stala mou nejúspěšnější komedií a přinesla mi spoustu zajímavých zážitků,“ sdělil.

Nově nastudovanou inscenaci mohou zájemci v Divadle 90 U Valšů zhlédnout 2. dubna (nejbližší reprízy se uskuteční 6. a 28. dubna). Už 1. dubna se tam ale mohou vypravit na benefici Jany Šulcové, 29. dubna pak na benefici Jiřího Štěpničky. A samozřejmě na řadu jiných lákavých titulů – Příběh Coco Chanel, Manžel pro Opalu, Tři na lavičce, Milostná tajemství či Polování: Žena.